اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۸ میراث فرهنگی ناملموس از خراسان شمالی ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی، از ثبت هشت میراث فرهنگی ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: کردی‌دوزی، آیین یئغه اوخوماق، پوشش محلی ترک‌ها، نوغان‌داری، ابریشم‌کشی، مقتل‌خوانی گرمه، مندی‌خوانی، پخت نان چابادی و کشتی سنتی گورش از جمله این آثار است.

۸ میراث فرهنگی ناملموس از خراسان شمالی ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان از ثبت هشت میراث فرهنگی ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی خبر داد و اظهار کرد: فنون و مهارت کردی‌دوزی، آیین یئغه اوخوماق (مرثیه‌خوانی)، پوشش محلی ترک‌های خراسان شمالی، فنون و مهارت نوغان‌داری، ابریشم‌کشی و ابریشم‌تابی، آیین کتاب‌خوانی (مقتل‌خوانی) شهر گرمه، آیین منادی خوانی (مندی‌خوانی) روستای رویین و مهارت پخت نان (چابادی-چپاتی) در شهرستان رازوجرگلان از جمله این آثار است.

وی تصریح کرد: همچنین آیین کشتی سنتی گورش به شکل منطقه‌ای (خراسان شمالی و گلستان) از دیگر آثاری است که به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس، ثبت ملی شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان شمالی میراث ناملموس را در تقویت وحدت و همگرایی اجتماعی، هویت‌سازی جوامع، مطالعات میدانی و شناخت مراسم و آئین‌های استان حائز اهمیت برشمرد و افزود: پس از انجام فعالیت‌های علمی، پرونده‌های موردنیاز تشکیل و جهت بررسی ارسال شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول