اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

آخرین وضعیت مسکن مهر در کردستان/تاخیر 4 ساله دولت از وعده اتمام مسکن مهر در کردستان

اگرچه دولتمردان پایان سال 95 را زمان اتمام طرح مسکن مهر در کردستان وعده کرده بودند اما اکنون بعد از چهار سال از تاریخ اعلامی، بدون احتساب پروژه خبرنگاران و هنرمندان، هنوز یک هزار و 650 واحد دیگر در مراحله ساخت است.

آخرین وضعیت مسکن مهر در کردستان/تاخیر 4 ساله دولت از وعده اتمام مسکن مهر در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مسکن کشور طی دو دهه قبل به شمار می‌رود که با هدف ایجاد سرپناه برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه پایه‌ریزی شد، طرحی که آرزوی خیلی‌ها را برآورده کرد.

بیش از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در کشور کلنگ‌زنی شد که پرونده بسیاری از آنها در شهرهای مختلف بسته شده است.

خانواده‌هایی با اتمام پروژه‌هایی صاحب خانه شدند و تعدادی هم هنوز در آرزوی تحویل واحدهای مسکونی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: 38 هزار و 821 واحد سهمیه کردستان در طرح مسکن مهر بود اگرچه درصد زیادی از این واحدها به بهره‌برداری رسیده اما تعدادی نیز باقی مانده که باید تا پایان امسال به اتمام برسد.

محمدصدیق ثابتی افزود: مسکن مهر قرار بود با ۲۰ میلیون تومان آورده و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات تکمیل شود، اما اکنون با تغییرات مکرر قیمتی و تأخیر‌های چند ساله و افزایش قابل توجه قیمت مصالح و غیره مواجه است.

1650 واحد مسکن مهر کردستان تکمیل نشده است

عرفان مرادی معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در مورد آخرین جزئیات مسکن مهر در استان می‌گوید: سهم کردستان از ساخت مسکن مهر در مجموع 38 هزار و 400 واحد است که یک هزار و 650 واحد مسکونی آن تاکنون تکمیل نشده است.

وی اضافه کرد:  36 هزار و 262 واحد از مجموع واحدهای مسکن مهر تا کنون به متقاضیان تحویل شده و بیش از یک‌هزار و 650 واحد باقی‌مانده نیز به طور میانگین  پیشرفت ۸۵ درصد به بالا دارند.

  36 هزار و 262 واحد از مجموع واحدهای مسکن مهر تا کنون به متقاضیان تحویل داده شده است

 

به گفته وی، متولی ساخت چهار هزار و 200 واحد از این تعداد در شهرهای بالای 25 هزار نفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بود که به صورت کامل اجرا و تحویل متقاضیان شد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه 708 واحد از یک هزار و 650 واحد باقی‌مانده تفاهم‌نامه سه جانبه دارد، افزود: این واحدها شامل 420 واحد فاز 3 بهاران و 288 واحد جاده عثمان‌آباد بانه است.

مرادی خاطرنشان کرد:‌ بیشترین واحدهای مسکن مهر که تاکنون تکمیل نشده شامل 560 واحد مسکن مهر بهاران در سنندج، 288 واحد مسکن مهر بانه و 87 واحد در قروه است.

 370 واحد مسکن مهر کردستان درگیرو دار مشکلات حقوقی

وی اضافه کرد: در مجموع یک هزار و 650 واحد در قالب دو مجتمع داریم که شامل 144 واحدی مجتمع ارغوان زاگرس با پیشرفت فیزیکی 94 درصد و 228 واحدی سپیده بهاران با پیشرفت فیزیکی 84 درصد است که مشکل حقوقی دارند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه در راستای رفع مشکل حقوقی این دو مجتمع مشغول مذاکره با سازنده و پیمانکار هستیم، عنوان کرد: واحدهای مانده مسکن مهر استان بدون تعاونی‌ها و دو مجتمعی که مشکل حقوقی دارد جمعا 708 واحد است که طبق برنامه زمان‌بندی امیدواریم مسکن مهر بانه تا پایان آذرماه و مسکن مهر سنندج که پیمانکار آن جهاد نصر است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مرادی خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری از این 708 واحد و 370 واحد مسکن مهر کردستان که مشکل حقوقی دارد طرح مسکن مهر به صورت کامل تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

کتاب مسکن مهر در کردستان آبان‌ماه بسته نمی‌شود

وی با یادآوری اینکه برنامه زمان‌بندی دولت برای پایان مسکن مهر در کشور و به تبع آن در استان کردستان آبان ماه امسال است، گفت: اگر واقع بینانه نگاه کنیم این طرح در استان کردستان تا این تاریخ به نتیجه نخواهد رسید و تحقق این برنامه عملا امکان‌پذیر نیست.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت به دلیل تورم و تاخیر در اجرا شامل مسکن مهر شده است افزایش قیمت مصالح عدم توانایی متقاضیان در تامین آورده و ... اجرای پروژه را با کندی مواجه کرده است، اما در مجموع تمام واحدهای ناتمام مسکن مهر که مشکل حقوقی ندارند امسال تعیین تکلیف می‌شوند.

افزایش قیمت مصالح عدم توانایی متقاضیان در تامین آورده و ... اجرای باقیمانده پروژه مسکن مهر را با کندی مواجه کرده است

 

مرادی تصریح کرد:‌ 420 واحد از مسکن مهر باقی‌مانده استان مربوط به شرکت جهاد نصر است که موظف به تحویل 168 واحد از این تعداد در قالب 6 بلوک تا پایان مهر و یا آبان ماه امسال است.

وی  گفت:‌ یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که پیمانکاران را برای تامین مصالح و نیروی کار و تحویل این واحدها با مشکل مواجه کرده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد:‌ جهاد نصر کردستان موظف است تا پایان امسال نیز 252 واحد مسکن باقیمانده را تحویل متقاضیان نماید.

مرادی خاطرنشان کرد: برای اتمام پروژه مسکن مهر بهاران سنندج تاکنون 9 میلیارد تومان تنخواه از سازمان ملی زمین و مسکن گرفته‌ایم که البته این مبلغ باید بازگردانده شود.

رفع مشکلات مسکن مهر اولویت مسوولان کردستان است

وی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید با تمام توان در راستای خانه‌دار شدن مردم و اقشار نیازمند تلاش می‌کند و در این رابطه طرح‌هایی با مشارکت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و ستاد اجرایی در حال انجام است.شهرام ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز گفت: پروژه‌های ناتمام مسکن مهر کردستان بزودی بررسی و تعیین تکلیف و تحویل متقاضیان می‌شود.

وی افزود: در بخش مسکن مهر دولت و مدیریت ارشد استان با عزمی جدی سایت‌های مسکن مهر که به دلایل مختلف ناتمام مانده استف حمایت می‌کند و مصمم هستیم تمام طرح‌های دارای مشکل مسکن مهر را تعیین تکلیف نموده و تحویل متقاضیان و اعضای تعاونی‌ها دهیم.

در بخش مسکن مهر دولت و مدیریت ارشد استان با عزمی جدی سایت‌های مسکن مهری که به دلایل مختلف ناتمام مانده حمایت می‌کند

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: در همین راستا پرونده پروژه‌های باقیمانده رسیدگی شده و راهکارهای رفع مشکل و برون رفت از وضعیت فعلی و بلاتکلیفی آنها ارائه و در حال اجراست.

دستورات لازم برای اتمام طرح مسکن مهر به دستگاه‌ها صادر شده است

وی تاکید کرد: برای اتمام پروژه مسکن مهر در کردستان دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و بانک‌های عامل استان موظف شده‌اند شرایط رفع مشکلات این تعاونی‌ها را فراهم کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات و تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهند.

ملکی از متقاضیان مسکن مهر استان هم خواست هرچه زوتر نسبت به تکمیل آورده خود اقدام کنند.

و اما..

افزایش تورم و قیمت مصالح ساختمانی و البته سهل‌انگاری برخی مسوولان و مدیران تعاونی‌ها از سال 94 به صورت جدی مسکن مهر را با چالش جدی مواجه کرده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت قرار بود پرونده مسکن مهر در کردستان تا پایان سال 95 بسته شود اما با گذشت 4 سال از این تاریخ، بدون احتساب 108 واحد مسکن مهر خبرنگاران وهنرمندان، هنوز یک هزار و 650 واحد مسکن مهر کردستان تکمیل نشده است و با توجه به شرایط اقتصادی، تورم، افزایش قیمت مصالح و غیره تا پایان آبان ماه نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول