اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

روایت محمد 12 ساله از ظرفیت‌های بلوچستان برای گردشگران خارجی + فیلم

محمد درازهی پسربچه 12 ساله بلوچ با یادگیری زبانهای انگلیسی و فرانسه، صنایع دستی و نقاط گردشگری سیستان و بلوچستان را برای گردشگران خارجی معرفی می کند.

روایت محمد 12 ساله از ظرفیت‌های بلوچستان برای گردشگران خارجی + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت و توسعه هر کشور اهمیت به ظرفیت های طبیعی، خارق العاده و منحصر بفرد است که باید به عنوان یک رکن اساسی در جامعه مورد توجه واقع شود.

در جای جای کشورمان ایران و به ویژه استان وسیع سیستان و بلوچستان شاهد ظرفیت های ویژه طبیعی و بی بدیل گردشگری مثل دریای صورتی و سواحل بکر چابهار، گلفشان پیرگل و تنها آتشفشان نیمه فعال کشور در خاش، سفال جهانی کلپورگان، قلعه های باستانی، شهر سوخته، سرزمین رستم دستان و .... را شاهد هستیم.

هریک از مردم برای معرفی و عرضه فرهنگ، آداب و رسوم گذشته و همچنین معرفی آثار برجسته تاریخی، ظرفیت های طبیعی و گردشگری باید همانند یک شناساگر در تلاش و کوشش باشند زیرا موارد مذکور هویت اصلی مردم هر منطقه محسوب می‌شوند.

محمد درازهی پسر ۱۲ساله بلوچ اهل سراوان که این روزها در فضای مجازی نظر کاربران را به خود جلب کرده با یادگیری دو زبان فرانسه و انگلیسی به سهم خود برای معرفی ظرفیت های منطقه خود در خارج از کشور تلاش می کند.

او که به همراه خانواده ۶ نفره خود در کشور کانادا مشغول تحصیل است آرزو دارد روزی به یک دانشمند نامی و مهم تبدیل شود.

مدتی است که در فضای مجازی کلیپ هایی از محمد به اشتراک گذاشته می‌شود که با زبانی شیوا و رسا به دو زبان انگلیسی و فرانسه کار معرفی ظرفیت های ویژه استان را انجام می‌دهد.

 

این پسر با استعداد در دو کلیپ با زبان های خارجی به دنبال معرفی سفال جهانی کلپورگان سراوان و سواحل بکر و زیبای بندر چابهار است.

محمد درازهی در گفت و گو با خبرنگار فارس می‌گوید: افتخار میکنم یکی از فرزندان منطقه بلوچستان هستم و در کشوری مشغول تحصیلم که میتوانم به خوبی ظرفیت های زادگاهم را در آنجا معرفی کنم.

وی افزود: تلاش و تقلای من برای معرفی و نشان دادن تصاویر و طبیعت بلوچستان به هم کلاسی هایم آنها را مشتاق سفر به اینجا کرده است.

 

  محمد می گوید: هدف من از معرفی و تبلیغ جاذبه‌ها به زبان های خارجی، شناساندن نقاط مستعد گردشگری بلوچستان به گردشگران خارجی است.

 

 هدف من از معرفی و تبلیغ به زبان های خارجی، شناساندن نقاط مستعد گردشگری بلوچستان به گردشگران خارجی است، دلم میخواهد با این روش بیان به گردشگران و جهان گردان بگویم که بلوچستان امن است.

خیلی‌ از گردشگران و جهانگردان نمی‌دانند بلوچستان همچنین نقاط و ظرفیت های ویژه ای را در خود جای داده و من میخواهم با این روش بلوچستان را به همه این افراد معرفی کنم.

بیان فرهنگ، پوشش ،غذا و آداب و رسوم کهن مردم بلوچستان یکی دیگر از اهداف من است.

چند باری که موضوع انشاء کلاسمان با موضوع آزاد تعریف شد سعی کردم در هر فرصتی گوشه ای از بلوچستان را معرفی کنم.

او می‌گوید: یکبار هم من و خانواده ام در مدرسه مان یک نمایشگاه راه اندازی کردیم و در آن لباس بلوچی، صنایع دستی  بلوچستان را به همراه تصاویری از مناظر را به نمایش گذاشتیم.

وی یادآور شد: در نظر داریم پس از بازگشت به کانادا این بار نمایشگاهی با موضوع سفال جهانی کلپورگان در شهر ونکوور برگزار کنیم تا زمینه معرفی این اثر جهانی هم فراهم شود.

محمد گفت: یک بار هم خواهرم به معلمانش در مدرسه دستبند سوزن دوزی شده بلوچی هدیه داد که سبب خوشحالی آنان شد.

 

او گفت: دوست دارم برای موفقیت و معرفی هرچه بهتر مناطق بلوچستان دیگران نیز به من کمک کنند و یاریگر من در این زمینه باشند.

حمایت از محمد و امثال او که می‌توانند با زبانی رسا و دلنشین به واسطه استعداد خود آثار و ظرفیت های مهم و جهانی استان ما را بیان کنند تأثیر بسزایی در، توسعه و رونق گردشگر پذیری خواهد داشت.

حمایت از کوچکترین سفیر گردشگری سیستان و بلوچستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه می گوید: محمد درازهی به عنوان کوچکترین سفیر گردشگری سیستان و بلوچستان نقش مهمی در معرفی ظرفیت های ناشناخته استان دارد.

مجتبی میرحسینی افزود: گردشگری سیستان و بلوچستان با اینگونه فعالیت ها و مشارکت فعال مردم و نقش دادن به جوانان می تواند به آینده روشن بیش از گذشته  امیدوار باشد.

وی ادامه ادامه داد: در واقع حمایت از اینگونه فعالیت ها می تواند نقش بسزایی در ایجاد بازار گردشگری و اعتماد سازی برای گردشگران خارجی در شرایط جدید و شکل گیری گردشگری هوشمند و سفرهای جدید داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد:
حمایت ما در قالب ارائه اطلاعات از ظرفیت های ناشناخته استان و فراهم کردن شرایط برای حضور در نقاط مختلف استان است.

وی افزود: با توجه به حضور خانواده ایشان خارج از کشور، این امکان وجود دارد که این فعالیت ها را به صورت هدفمند در قالب دفتر اطلاع رسانی گردشگری سازماندهی کنیم.

میرحسینی گفت: همچنین در زمینه تولید محتوای چند زبانه نیز حمایت مادی و معنوی برای تبلیغات روشمند استان در قالب طرح بازاریابی و تبلیغات گردشگری از ایشان و جوانان فعال و علاقه‌مند در این زمینه صورت خواهد گرفت.

 

 

------------------------------------

گزارش: مصباح ایرندگانی

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول