اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه روابط محور دیدار مقامات قزاق با وزیر خارجه چین

در دیدار مقامات عالی‌رتبه قزاقستان با وزیر امور خارجه چین بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه و منطقه‌ای تاکید شد.

توسعه روابط محور دیدار مقامات قزاق با وزیر خارجه چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین طی سفر به قزاقستان با مقامات عالی این کشور دیدار و گفتوگو کرد.

در دیدار «قاسم ژامارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان با وانگ یی موضوعات وضعیت فعلی و چشمانداز همکاریهای دوجانبه، تعاملات دو کشور در چارچوب سازمانهای بینالمللی و منطقهای و هماهنگی اقدامات در جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تاکایف از روابط دوستانه و پویای میان قزاقستان و چین که مبتنی بر رایزنیهای موثر سیاسی و همکاریهای سودمند تجاری و اقتصادی است، قدردانی کرد.

رئیس جمهور قزاقستان بر اهمیت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی تاکید کرد و گفت: تولیدکنندگان قزاقستانی از پتانسیل بالایی برای صادرات طیف وسیعی از محصولات کشاورزی به ویژه غلات و دانه‌های روغنی به چین برخوردارند.

ضمن این دیدار، تاکایف دعوت از «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین جهت بازدید از قزاقستان را دوباره مطرح کرد و اظهار داشت که آن موجب ایجاد انگیزه‌های بیشتر در راستا مشارکت استراتژیک جامع میان دو کشور خواهد شد.

به نوبه خود وانگ یی نیز سلام و پیام رهبر چین به تاکایف را ابلاغ کرد و گفت: قزاقستان مهمترین شریک استراتژیک چین در منطقه بوده و «پکن» آماده تقویت و افزایش همه جانبه همکاری‌ها به نفع مردم دو کشور است.

وی همچنین بیان کرد: رهبری چین از اصلاحات اعلام شده توسط رئیس جمهور قزاقستان با هدف تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد نیاز جامعه قزاقستان استقبال و حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که کشورش به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با قزاقستان که یکی از مهمترین موضوعات دستور کار همکاری‌های دوجانبه است، اهمیت زیادی قائل است.

وی در این راستا از هیئت نمایندگی قزاقستان برای شرکت در نمایشگاه اکسپو بین‌المللی واردات چین دعوت به عمل آورد.

تاکایف و وانگ یی همچنین در مورد موضوعات مهم بین‌المللی و از جمله همکاری‌ در زمینه مقابله با ویروس کرونا تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور قزاقستان با قدردانی از کمک‌های به موقع بشردوستانه و پزشکی چین، بر آمادگی کشور خود برای تلاش‌های مشترک علیه این بیماری همه گیر تاکید کرد.

وزیر امور خارجه چین در چارچوب سفر خود به قزاقستان همچنین با «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت این کشور ملاقات کرد.

نظربایف با اشاره به اهمیت روابط دوستانه با چین اظهار داشت: ما با امضای پیمان حسن همجواری، دوستی و همکاری موفق به حل همه مسائل مرزی شدیم. مشکلی در روابط ما وجود ندارد و در آینده نیز باید همینطور باشد. قزاقستان از بسیاری از ابتکارات چین پشتیبانی می‌کند که یکی از آنها اجرای برنامه «یک کمربند - یک جاده» است. ضمنا این ابتکار برای نخستین بار از سوی رهبر چین «شی جین پینگ» در قزاقستان مطرح شده بود.

وزیر امور خارجه چین نیز با تاکید به دستاوردهای فراوان قزاقستان، از سهم قابل توجه نورسلطان نظربایف در توسعه روابط همه جانبه قزاقستان و چین تشکر کرد.

وانگ یی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های میان دو کشور در آینده نیز از تعمیق و گسترش بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی همچنین با ابلاغ پیام از شی جین پینگ به نظربایف، اعلام کرد که کشورش آماده میزبانی از نخستین رئیس جمهور قزاقستان در هر زمان مناسب است.

نظربایف با قدردانی از این موضوع، برای رهبری چین آرزو موفقیت کرد و نظر خود در مورد اهمیت سازمان همکاری‌های شانگهای و پروژه «یک کمربند - یک جاده» را اینگونه بیان کرد: من از ابتدا در ایجاد سازمان همکاری‌های شانگهای حضور داشتم، معتقدم که ما باید این سازمان را حفظ کنیم و توسعه دهیم. در شرایط فعلی که ایده جهانی شدن در معرض تهدید قرار گرفته است، سازمان همکاری‌های شانگهای و پروژه «یک کمربند - یک جاده» راه حلی برای بسیاری از ملت‌ هایی است که معتقد به ایده همگرایی هستند.

وزیر امور خارجه چین طی این سفر با برخی دیگر از مقامات قزاقستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول