اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح دو فوریتی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با دو فوریت طرح اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم موافقت کردند.

طرح دو فوریتی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در مجلس تصویب شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 23 شهریور)  در جلسه علنی با دو فوریت طرح اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم موافقت کردند.

از 235 نماینده حاضر در صحن مجلس 207 نماینده با دو فوریت این طرح موافقت کردند که نشان از موافقت 89 درصدی نمایندگان با دوفوریت این طرح است.ضمن اینکه 12 نماینده رای مخالف و 4 نماینده هم رای ممتنع دادند. 

درصورت تصویب نهایی این طرح، قیمت خرید محصولات کشاورزی توسط شورایی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان نظام صنفی، کشاورز خبره و نمایندگان مجلس تعیین می‌شود تا نسبت به قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی اقدام شود. ضمن اینکه با این اقدام احتمالا قیمت خرید تضمینی گندم به 4500 تومان افزایش می‌یابد.

سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح این طرح اعلام کرده بود که یک کیلو گندم وارداتی از خارج کشور بالای 5 هزار تومان است و عملا با این کار به کشاورز خارجی یارانه داده می‌شود. ضمن اینکه با افزایش قیمت بذر، کود و سم قیمت تمام شده گندم بین 4500 تا 4600 تومان است. 

وی همچنین اعلام کرد که ما در طرح دو فوریتی دنبال اصلاح تبصره (1) و (2) قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی هستیم تا قیمت واقعی برای کشاورزان تعیین شود. با توجه به فرصت محدود پیش رو این طرح باید به صورت دو فوریت در دستور کار قرار گیرد.

ساداتی نژاد گفت: در طرح دو فوریتی اصلاح خرید تضمینی گندم شورای قیمت گذاری و سیاست گذاری حمایت محصولات اساسی کشاورزی که در آن رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، یک کشاورز خبره و نمایندگان ناظر مجلس حضور دارند قیمت نهایی و واقعی خرید تضمینی را مشخص خواهند کرد.

ساداتی‌نژاد با یادآوری افزایش قیمت کود شیمیایی و حذف ارز ترجیحی گفت: با توجه به این شرایط قیمت تمام شده گندم باید حدود 4500 تومان باشد اما گفته شده در شورای اقتصاد قیمت 3600 تومانی برای گندم در نظر گرفتند، این در حالی است که عموم 75 درصدی گندمکاران زمین کمتر از 5 هزار هکتار دارند و جزو اقشار ضعیف جامعه هستند بنابراین کاهش قیمت خرید تضمینی موجب افزایش مشکلات معیشتی کشاورزان و افزایش واردات در سال آینده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصوبه امروز مجلس می‌تواند موجب کاهش دغدغه کشاورزان و افزایش خرید گندم از آنان و ممانعت از خروج ارز برای واردات این کالا خواهد شد. ضمن اینکه حمایت از کشاورز با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مانع از قاچاق آرد خواهد شد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول