اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رونمایی از بزرگ‌ترین پمپ آب ساخت داخل کشور برای انتقال آب خلیج فارس

بزرگ‌ترین پمپ آب ساخت داخل با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در شرکت پمپیران تبریز آزمایش و رونمایی شد.

رونمایی از  بزرگ‌ترین پمپ آب ساخت داخل کشور برای انتقال آب خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر به استان آذربایجان شرقی برای رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری، از یک محصول ایران‌ساخت شرکت دانش‌بنیان مستقر در تبریز رونمایی کرد.

شرکت پمپیران تبریز پس از بومی سازی دانش‌ فنی این پمپ نمونه اولیه را تولید کرد که پس از به سرانجام رسیدن موفقیت‌آمیز آزمایش‌ها امروز و با حضور سورنا ستاری رونمایی شد.

تأمین نیاز صنایع آب به تجهیزات دانش‌بنیان مکش

بر اساس این گزارش، بزرگ ترین پمپ آب دو مکشه ایران‌ساخت قرار است در صنایع جنوب شرق کشور  مورد استفاده قرار گیرد. این پمپ ۲ مکشه، از قابلیت انتقال ۲۸۰۰ مترمکعب آب در ساعت برخوردار است و برای در طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

در این پمپ که برای نخستین بار به دست متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته شده است، دو لوله مکش همزمان کار انتقال را انجام می‌دهند. ۲۷۰۰ کیلووات توان مصرفی این سامانه دانش‌بنیان است.

در آیین رونمایی و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پمپ آب ۲ مکشه ایران‌ساخت اعلام شد که 22 نمونه تولید شده از این محصول دانش‌بنیان آماده تحویل برای استفاده در مگاپروژه‌های در حال اجرا در مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور است. این سامانه مکش کار انتقال آب خلیج فارس به صنایع کشور از جمله مس سرچشمه ، گل‌گهر و دیگر صنایع را ممکن می‌کند.

شرکت پمپیران با ۴۵ سال قدمت در زمینی به وسعت ۸.۷ هکتار و ۴۰۰ نفری نیروی انسانی متخصص در غرب تبریز، بزرگ ترین سازنده انواع پمپ در کشور محسوب می شود که محصولات آن علاوه بر تامین نیاز داخل به چندین کشور آسیایی و اروپایی نیز صادر می شود.

این شرکت فناور به عنوان نخستین سازنده این پمپ همچنین تجهیزات پمپاژ مورد نیاز انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را در دست تولید دارد.

شرکت پمپیران به عنوان سازنده این پمپ همچنین تجهیزات پمپاژ مورد نیاز انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را در دست تولید دارد.

افق تبریز به سوی شهر فناور روشن است

ستاری در حاشیه این آیین رونمایی از افق روشن استان آذربایجان شرقی در توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: موضوع اقتصاد دانش‌بنیان اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفرهای استانی است. استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز جزو قطب‌های اصلی در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود و امیدواریم گام‌هایی که امروز در حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فناوری برداشته می‌شود، زمینه‌ساز تحول در اقتصاد دانش‌بنیان شود.

وی با بیان این‌که در زیرساخت‌های فناورانه استان سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت گرفته است، ادامه داد: امروز نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه به تصویب خواهد رسید.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مهم‌ترین لازمه رونق اقتصاد دانش‌بنیان را شکل‌گیری زیست‌بومی مساعد برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دانست و گفت: باید تمامی حلقه‌های  زنجیره نوآوری از شتابدهنده‌ها مراکز نوآوری و کارخانه‌های نوآوری در یک راستا کار کنند تا اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: آن‌چه که به عنوان توسعه از آن یاد می‌کنیم، عملاً فرهنگ حمایت و توجه جامعه به اقتصاد دانش‌بنیان است و همه باید عزم خود را جزم کنیم تا این فرهنگ ترویج شود. مراکز دولتی، خصوصی و جامعه باید در جامعه خواهان توسعه از نیروی انسانی خلاق خود حمایت کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از سهم قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین کالاهای فناور تحریمی گفت و بیان کرد: بسیاری از بخش‌های دولتی و صنایع بزرگ به ویژه با سایه گستردن تحریم‌ها، به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان روی آورده‌اند و به طور مثال  صنایعی که محصولاتشان را با هزینه‌های هنگفت از شرکت‌های خارجی تهیه می‌کردند از این محصول دانش‌بنیان شرکت پمپیران استفاده می‌کنند. عدد قابل توجهی از پروژه‌های این شرکت، از سوی صنایع و بخش‌های دولتی مورد حمایت جدی قرار گرفته است.

ستاری در ادامه ضمن بازدید از بخش‌های گوناگون این واحد صنعتی، در جریان آخرین فعالیت های صورت گرفته در این کارخانه قرار گرفت.

انتهای پیام/60027/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول