اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فاز دوم تزئینات ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: فاز دوم مرمت تزئینات ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه آغاز شد.

فاز دوم تزئینات ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه مرمت شد

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: فاز دوم مرمت تزئینات ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: در همین راستا مرمت بخش­‌های باقی مانده از تزئینات و طرح‌های هندسی و نقوش گره بر سطوح دیواره‌های جانبی و خوانا سازی، مستند نگاری، موزون‌سازی رنگی و لکه‌گیری ادامه کتیبه خط ثلث عمودی حاشیه‌های دوطرف ایوان شمال غربی در گنبد سلطانیه در حال انجام است.

ارجمند ادامه داد: مرمت لبه گچی طبقه اول مشرف به این ایوان انجام گرفت و همچنین قسمت‌های تخریب شده از حاشیه‌های کتیبه خط کوفی معقلی با مصالح گچ و آجر متناسب با بنا و رعایت نکات مرمتی انجام می‌گیرد.

وی افزود: موزون‌سازی رنگی با رعایت اولویت مستند سازی، لکه‌گیری آسیب‌های روی گچ و نقوش، مرمت پنجره کوچک نوک و زیر ایوان مشرف به ایوان طبقه دوم نیز انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: گنبد سلطانیه بزرگ‌‌ترین گنبد آجری جهان در تاریخ 24 تیرماه 1384 در کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان آفریقای جنوبی به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

وی در ادامه از پایان مرمت مدرسه تاریخی شریعتی زنجان خبر داد و افزود: نقاشی در و پنجره‌ها، بازسازی در و پنجره‌ها، مرمت درهای چوبی در این پروژه به پایان رسید و اقدام‌های حفاظتی برای احیا و جلوگیری از تخریب آن انجام شد.

ارجمند ادامه داد: میزان اعتبار اختصاص داده شده به این پروژه مرمتی در حدود 400 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: این بنا در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و هرگونه مرمت، بازسازی و احیا در تغییر و تعمیرات این بنا با نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ­دستی زنجان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مدرسه شریعتی بخشی از میراث و هویت مردم شهر زنجان به شمار می‌رود و با توجه به نوع معماری، اقدام‌های حفاظتی برای احیا و جلوگیری از تخریب آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با بیان اینکه احداث دبیرستان شریعتی در زمان پهلوی اول در سال ۱۳۱۲ آغاز شده و در سال ۱۳۱۴ از این بنا بهره‌برداری شده است، گفت: مدرسه شریعتی با تایید شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳ جزو مدارس ماندگار در سطح کشور قرار گرفت.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول