اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

توزیع 1500 تن بذر گندم برای کشت پاییزه در مهاباد

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: یک‌ هزار و ۵۰۰ تُن بذر گندم بوجاری برای کشت پاییزه در این شهرستان توزیع شد.

توزیع 1500 تن بذر گندم برای کشت پاییزه در مهاباد

جعفر ایمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: جهاد کشاورزی مهاباد برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذرهای اصلاح شده «مادری» و «گواهی‌شده» را بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز بذرهای اصلاح شده بین کشاوزران توزیع می‌شود.

وی با اشاره به ارقام بذرهای گندم اصلاح شده تصریح کرد:  بذر گواهی شده توزیعی دیم به ازای هر کیلوگرم ۳۲ هزار و ۹۰۰ ریال و بذر گواهی شده آبی نیز به بهای ۳۴ هزار و ۹۰۰ ریال در اختیار کشاورزان و متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به آغاز توزیع بذر قبل از شروع کشت پاییزه اظهار داشت: ارقام تولید شده گندم در بخش دیم شامل ارقام "سرداری"، "باران"، "احدی"، "آذر ۲" و "هما" و در بخش آبی شامل "حیدری"، "پیشگام" و "میهن" است.

ایمانیان بیان کرد: تولید انبوه و استفاده از این بذرها به جای بذرهای سنتی سبب می‌شود که با وجود کاهش سطح زیرکشت، تولید محصول هر ساله افزایش یافته یا میزان تولید آن حفظ شود.

وی از گندمکاران خواست برای افزایش بازده مزارع، در کشت پاییزه از بذر بوجاری و ضدعفونی شده و ارقام پیشنهادی جهادکشاورزی استفاده کنند و کشت پاییزه را با استفاده از ردیف‌کار و به صورت مکانیزه انجام دهند.

ایمانیان اضافه کرد: در سال زراعی جاری، ۵۱ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافت که ۴۷ هزار هکتار از این مقدار به صورت دیم و چهار هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده‌است.

خاطرنشان می‌شود کشت پاییزه گندم در مهاباد هر سال از مهر ماه آغاز و تا آخر آبان تداوم دارد، اما برخی از کشاورزان که منبع آبی مناسبی دارند، کشت پاییزه را قبل از شروع فصل بارش‌ها انجام داده و مزارع خود را با آبیاری سبز می‌کنند.مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول