اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

وضعیت امروز بازار نشانه ضعف مدیریت اقتصادی و نظارت اجتماعی است

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از لحظه ای شدن قیمت برخی اجناس در بازار گفت: این وضعیت نشانه ای از ضعف مدیریت اقتصادی و همچنین ضعف نظارت اجتماعی است و ربطی به تحریم ها ندارد.

وضعیت امروز بازار نشانه ضعف مدیریت اقتصادی و نظارت اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی پنج شنبه شب در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در جمع عزاداران حسینی اظهار کرد: متأسفانه قیمت برخی اجناس در بازار به صورت لحظه ای افزایش می یابد که این امر وضعیت را برای مردم سخت و آنان را نسبت به آینده نگران کرده است.

وی افزود: از این رو می توان از دولت خواست تا قیمت برخی اجناس عمومی بازار را در یک دوره زمانی مشخص مثلا برای 6 ماه و تا پایان سال 99 به صورت ثابت اعلام کند تا مردم تکلیف خود را بدانند و بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

 

مسؤولان باید پاسخگو باشند نه پرسشگر

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به جا به جا شدن نقش پرسشگران و پاسخگویان گفت: متأسفانه در این شرایط شاهدیم که حتی مسؤولان هم که باید پاسخگو باشند، پرسشگر می شوند و وقتی از آن ها می پرسند که چرا قیمت فلان جنس داخلی افزایش یافته، خودشان پرسشگر این وضعیت اند، در حالی که آنان باید پاسخگو باشند نه پرسشگر.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این جا به جا شدن نقش پاسخگو و پرسشگر البته چندی پیش در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم مورد توجه قرار گرفت و ایشان فرمودند که مسؤولان باید پاسخگو باشند، نه این که خودشان به پرسشگر تبدیل شوند.

 

کنترل بازار نیروی نظارتی و اطلاعاتی قوی می خواهد

وی گفت: مسؤولان باید توجه داشته باشند که تنظیم بازار و کنترل قیمت ها به نیروی نظارتی و اطلاعاتی قوی نیاز دارد، یعنی همان که امام امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه با تعبیر «بَلَغَنی» به آن اشاره می فرماید که به معنای اطلاع دادن ماوقع از سوی نیروهای نظارتی به ایشان است.

رفیعی با انتقاد از این که چرا گاهی باید چند سال بگذرد و پس از آن برخی فسادهای اقتصادی روشن و برملا شود اظهار کرد: در زمان امام علی (ع) پیش آمد که ایشان صبح فردی را منصوب و عصر همان روز عزلش کرد و برخی نامه های نهج البلاغه نشانه ای از همین توبیخ ها و عزل هاست که از فساد اقتصادی یک مسؤول تا رفتن به یک مجلس تشریفاتی را شامل می شود.

رفیعی سپس در موضوع «ثروت های پسندیده و ناپسند» خاطر نشان کرد: همان گونه که در متون دینی درباره مال و ثروت حلال به عنوان بهترین یار و یاور برای بندگی خدا یاد شده، در عین حال از مال و ثروت حرام هم به عنوان پلیدی یاد شده که مالی که با بُخل، حرص، آرزوهای طولانی، قطع رَحِم و همچنین فروش آخرت به دنیا به دست بیاید، بخشی از همین پلیدی هاست.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم درباره موضوع «فساد اقتصادی» دو عنوان صریح «سُحت» و «باطل» را با تعابیر «أکّالون للسُّحت» و «لا تأکلوا أموالکم بینکم بالباطل» عنوان می فرماید که مصادیقی مانند رشوه، ربا، خوردن مال یتیم، گرفتن حقوق از حاکم ستمگر، کم فروشی، گرانفروشی و احتکار از آن جمله است.

رفیعی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) یادآور شد: حضرت در روایتی، رشوه را در حدّ کُفر معرفی می کنند و رشوه دهنده و رشوه گیرنده را در آتش می دانند، در عین حال که بر اساس روایات دیگر هر مال حرام در زندگی می تواند اثر سوء در خود انسان و ذریه و نسل او داشته باشد.

 

خطبا اهمیت «حق الناس» را برای مردم تبیین کنند

وی در ادامه از خطبا و وعّاظ خواست تا مسائل مربوط به توبه را به صورت کامل برای مردم بیان کنند و ادامه داد: یعنی اگر توبه حُرّ را عنوان می کنند، در عین حال این روایت را هم بگویند که فردی در زمان پیری خدمت امام باقر (ع) رسید و با توجه به حق الناس فراوانی که بر گردن داشت از حضرت پرسید که آیا می توانم توبه کنم و حضرت به صراحت فرمودند خیر مگر آن که تمام اموال مردم و حق الناس را به صاحبانش برگردانی و برسانی.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه افزود: بنابراین باید به مردم گفت که اگر می گویند شهید با ریختن اولین قطره خونش، همه گناهانش پاک می شود مربوط به گناهان غیر حق الناس است.

این کارشناس برجسته علوم دینی با بیان این که دین یک پازل است که باید همه اجزاء آن را در کنار هم دید و در کنار هم چید ادامه داد: حق الناس بسیار مهم است و نباید در امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه فرافکنی کرد، مانند این که به فردی درباره یک حق الناس به ظاهر کوچک تذکر می دهند و وی با فرافکنی چنین بیان می دارد که این که چیزی نیست و باید جلوی اختلاس های میلیاردی را گرفت!

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول