اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت لازمه توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: یکی از ایرادات نظام آموزشی کشور این است که مقالات علمی با میدان عمل پیوند محکمی ندارد. با تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت، توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت لازمه توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در مراسم امضای 13 قرارداد ازدیاد برداشت از میادین نفتی با دانشگاه‌های کشور گفت: ما توسعه علمی در دانشگاه‌ها را زمانی شروع کردیم که زیر 200 هزار دانشجو در کشور وجود داشت و الان این تعداد به رقم 4 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است. به نظر من در توسعه کمّی تعداد دانشجویان افراط کرده‌ایم و از سال 85 باید روند تربیت دانشجو را کاهش می‌دادیم که این تعداد به رقم حدود 3 میلیون دانشجو برسد.

وی افزود: ما تقریبا بحث پژوهش را از نقطه زیر صفر آغاز کردیم. در این راستا جلسات توجیهی متعددی برگزار شد و عوامل انگیزشی متعددی تعبیه شد و الان چند سالی است که ایران بالاترین رشد کمّی چاپ مقاله در ژورنال‌های علمی را دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: یکی از ایرادات نظام آموزشی کشور این است که مقالات علمی با میدان عمل پیوند محکمی ندارد. لذا ما اقدام به تشکیل مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها و تاسیس پارک‌های علم و فناوری کردیم که این موضوع طبق برنامه سوم توسعه پیگیری شد.

رحیمی اضافه کرد: در حال حاضر ما 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد. یعنی در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری وجود دارد و در شهرستان‌ها نیز مراکز رشد توسعه پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب توسعه زیرساخت فناورانه در حال پدیدار شدن است. با تولید مقاله ما مرزهای علم را جابجا می‌کنیم و در کنار آن نیز تلاش می‌کنیم که این مقالات علمی در خدمت توسعه فناوری و خدمات دانش بنیان قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: البته ما می‌توانستیم روند توسعه فناوری در کشور سریع‌تر طی کنیم، به هر حال با تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت، توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت سرعت بیشتری به خود بگیرد که لازمه آن استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول