اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

لمس خاطراتی از جنس خاک وطن / شریک اشک و خنده در مسیر نویسندگی

«نوشتن از کسانی که جانشان را فدای اسلام و سرزمینشان می‌کنند سخت، اما جلای روح و جان است» این جمله ماندگار حاصل چندین سال دست به قلم بودن بانوی اردبیلی در حوزه دفاع مقدس است.

لمس خاطراتی از جنس خاک وطن / شریک اشک و خنده در مسیر نویسندگی

خبرگزاری فارس- اردبیل|سرویس فرهنگی؛ کبری عزیزی:  «نوشتن از کسانی که جانشان را فدای سرزمینشان می‌کنند سخت، اما جلای روح و جان است» این جمله  ماندگار حاصل چندین سال دست به قلم بودن بانوی اردبیلی در حوزه دفاع مقدس است.

می‌گفت؛ برای دل خود می‌نویسد بدون هیچ چشم داشتی، نوشتن را دوست دارد و این علاقه به نوشتن حد و مرزی ندارد. با لبخند از خاطرات زمان جمع‌آوری و تدوین تک تک کتاب‌هایش می‌گوید.

«پرواز با خورشید» عنوان کتابی است که در آستانه ماه محرم در اردبیل با حمایت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رونمایی شد.

این کتاب شامل زندگی و خاطرات ۱۱ شهید والامقام استان اردبیل است که در دهه اول ماه محرم در دوران هشت سال دفاع مقدس به مقام شهادت نائل آمده‌اند.

در این کتاب سرگذشت شهیدان حسین اجاقی، امید ایرانی، حیدر توکلی، بهروز جوانشیر، حسن حضرت‌قلیزاده، محمدرضا شیری، حسن علفیان، نعمت علیزاده، صمد کاظم زاده، مختار مقیمی و ناهید موسوی توسط سیده صغری جوادی از نویسندگان مجرب و خوش آتیه استان اردبیل به رشته تحریر درآمده است.

این نویسنده خلاق و خبرنگار باسابقه استانمان سوابق پژوهشی در حوزه دفاع مقدس هم داراست. در حوزه پژوهش مدیر طرح سرگذشت پژوهشی آزادگان استان اردبیل، همکار اصلی سرگذشت پژوهشی آزادگان و شهدای شهرستان اردبیل را در کارنامه خود دارد.

 گفت‌وگویی با این نویسنده انجام داده‌ایم که در اینجا میخوانیم؛

 

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید.

جوادی: سیده صغری جوادی قوزلو متولد ۱۳۵۹ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش اصلاح نباتات هستم و نزدیک به دو دهه است که در عرصه خبر و نویسندگی فعالیت دارم.

در کنار نویسندگی و خبرنگاری، در راه صیانت و ترویج آرمان‌های دفاع مقدس با نگارش مقالات تخصصی و تدوین سرگذشت پژوهشی رزمندگان، آزادگان و جانبازان سرافراز و شهیدان والامقام در راه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می‌کنم.

فارس: خانم جوادی از هنر نوشتن کتاب بفرمایید؟

جوادی: از سال ۱۳۸۰ تاکنون با تولید و چاپ کتاب، صدها مقاله، گزارش و یادداشت موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شده‌ام و هم اکنون در کنار فعالیت در جهاددانشگاهی استان اردبیل با سمت مدیر پژوهشی و مدیر روابط عمومی، در عرصه ادبیات پایداری هم فعالیت دارم.

 

تاکنون چهار جلد کتاب در زمینه دفاع مقدس تدوین و به چاپ رسانده‌ام. سال گذشته همزمان با  ۲۶ مرداد، سالروز بازگشت آزادگان به ایران اسلامی کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه خاطرات سی نفر از آزادگان استان اردبیل حاصل چهار سال تلاش رونمایی شد.

همینطور سال گذشته همزمان با هفته زن کتاب «دانه‌های سفید برف» خاطرات مادر شهید حسن علفیان و کتاب «پیام افق» مجموعه اشعار میرداود خراسانی، پدر فرمانده شهید سید جعفر خراسانی با حمایت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چاپ و نشر شد.

 

امسال نیز در آستانه ماه محرم کتاب «پرواز با خورشید»، سرگذشت پژوهشی یازده نفر از شهیدان والامقام دهه اول ماه محرم دوران دفاع مقدس با حمایت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چاپ و رونمایی شد.

فارس: نوشتن و جمع‌آوری اطلاعاتی درباره شهدا چه حسی دارد؟

جوادی: تدوین و جمع‌آوری هر مجموعه تلاش زیادی را می‌طلبد و سختی‌هایی در راه انجامش وجود دارد. البته نوشتن از کسانی که جان‌شان را بر طَبَق اخلاص گذاشتند و در راه صیانت از اسلام و میهن فدا کردند کار را سخت‌تر می‌کند.

یافتن بستگان، دوستان و همرزمان‌شان از یک طرف و راضی کردن آنان برای بیان خاطراتی که سال‌های سال از آن دوران گذشته و همچنین نگارش آن از سختی‌های تدوین سرگذشت پژوهی شهدا، آزادگان، جانبازان و ایثارگران است. این خاطرات آنقدر دلنشین و تاثیرگذار در روح و جان است که از زمان شنیدن تا زمان تدوین و بعد از چاپ با آن زندگی می‌کنم، در ناراحتی‌شان اشک می‌ریزم و در شادی‌هاشان می‌خندم. می‌توانم بگویم با تک‌تک آن خاطرات زندگی می‌کنم.

فارس: شما فعالیت هنری خود را با خبرنگاری شروع کردید. چه چیزی باعث انتخاب این حرفه شد؟

جوادی: خبرنگاری را از سال ۱۳۸۰ و از خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه اردبیل شروع کردم. سه سال به صورت افتخاری با این خبرگزاری همکاری داشتم که بعدا منجر به عقد قرارداد همکاری شد؛ چند سال هم با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) همکاری داشتم.

از سال ۱۳۸۵ با همکاری تعدادی از دوستان خبرنگار، مجمع خبرنگاران دفاع مقدس استان اردبیل را راه‌اندازی و اقدام به انتشار ویژه‌نامه خط سرخ به مدت ۴ سال کردیم که بعدا به دلیل عدم حمایت‌های لازم، انتشار آن متوقف شد. از سال ۱۳۹۵ همکاری خود را به عنوان سردبیر و روزنامه‌نگار با فصلنامه فرهنگی اجتماعی «خط هشت» شروع کردم که ادامه دارد.

فارس: چرا با وجود این‌همه مشغله کاری باز هم خبرنگاری را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهید؟

جوادی: با اینکه در حال حاضر در جهاددانشگاهی استان اردبیل در دو حوزه روابط عمومی و معاونت پژوهشی مشغول هستم ؛ اما همیشه و در همه حال حضور در عرصه خبر را دوست دارم و به آن عشق می‌ورزم. وقتی مطلبی می‌نویسم و تمام می‌شود بهترین حس را دارم و انگار که دنیا را به من داده‌اند.

من با خبرنگاری بهترین ساعات و دقایق را سپری کرده‌ام و می‌کنم. وقتی از درد مردم و جامعه می‌نویسم و می‌بینم در سایه آن نوشته مشکلی حل می‌شود و یا توجه‌ها به آن جلب می‌شود، حس تاثیرگذار بودن به من دست می‌دهد.

 

فارس: از سوابق اجرایی و پژوهشی خودتان در حوزه دفاع مقدس بگوئید؟

جوادی: دبیر مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس استان اردبیل، دبیر انجمن حماسه‌نگاران دفاع مقدس استان اردبیل، سردبیر و نویسنده فصلنامه فرهنگی اجتماعی خط هشت، همکاری با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در انتشار مجله «فانوس» با موضوع دفاع مقدس در سال‌های گذشته، همکاری با اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در انتشار ویژه نامه «رایحه ایثار» با موضوع دفاع مقدس، دبیر همایش استانی «دفاع مقدس، خلاقیت و جوانان» از جمله سوابق اجرایی بنده است.

 

با تمام علاقه و عشق مسیرم را ادامه می‌دهم کتاب «پیام افق» (مجموعه اشعار میرداود خراسانی، پدر فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی)، انتشارات خط هشت، کتاب «پرواز با خورشید»(سرگذشت پژوهشی شهدای دهه اول محرم استان اردبیل)، کتاب «دانه های سفید برف» (خاطرات مادر شهید حسن علفیان) در حال چاپ؛ کتاب سرگذشت پژوهشی آزاده سرافراز محمدتقی باقری سولا، در حال تدوین، کتاب سرگذشت پژوهشی فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی، در حال تدوین، کتاب فرمانده شهید سردار شهید حسنقلی جعفرپور، در حال تدوین، بازنویسی کتاب سرگذشت پژوهشی شهدای روستای عموقین اردبیل در حال آماده‌سازی برای چاپ؛ ازجمله اثرات چاپ شده و در حال چاپ بنده است.

 

فارس: خانم جوادی تا جایی که می‌دانیم در جشنواره‌های مختلف خبری هم حائز رتبه شدید؟

جوادی: الحمدلله به عنوان خبرنگار در سال‌های گذشته اثرات قابل قبولی را تهیه و در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شدم؛ از جمله رتبه سوم بخش خاطره یازدهمین جشنواره خبرنگاران دفاع مقدس کشور، رتبه اول جشنواره مطبوعات استان اردبیل در بخش شعار سال، رتبه دوم اولین دوره جشنواره ابوذر در بخش گزارش خبری، رتبه سوم پنجمین دوره جشنواره استانی ابوذر در بخش گزارش مکتوب و رتبه دوم مقاله صنفی جشنواره نشریات دانشجویی شمالغرب کشور در سال ۱۳۸۲.

همچنین رتبه دوم مسابقه خاطره‌نویسی ایثار شهرستان مشگین شهر، کسب رتبه تقدیری چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی استان، تجلیل در هفتمین جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» به خاطر دو دهه تلاش در عرصه ادبیات پایداری، رتبه سوم بخش خاطره جشنواره استانی «الگوی سوم زن مسلمان ایرانی» را کسب کردم.

 

باید اضافه کنم به عنوان جهادگر برتر جهاددانشگاهی نیز در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۹ انتخاب شدم.

گفتنی است؛ سیده صغری جوادی چندی پیش از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بانوی ادبیات پایداری تجلیل شد.

-انتهای پیام/3463/625/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول