اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

راه امینی‌ها و باکری‌ها ادامه دارد/آذربایجان غربی مهد رشادت دلاورمردان در هشت سال دفاع مقدس

آذربایجان‌غربی ، نقش بی‌بدیلی در هشت سال دفاع مقدس داشت به طوری‌که شهدای بزرگی چون شهیدان باکری و امینی تقدیم انقلاب کرد و در این میان زنان و مردان در دفاع از کیان اسلامی تا پای جان ایستادگی کردند و اجازه ندادند دشمن به خاک ایران اسلامی دست درازی کند.

راه امینی‌ها و باکری‌ها ادامه دارد/آذربایجان غربی مهد رشادت دلاورمردان در هشت سال دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی مهد شیرمردانی است که در هشت سال دفاع مقدس جانانه از کیان اسلامی دفاع کردند.

آذربایجان‌غربی دیار سردارانی چون باکری، امینی و هزاران شهید دیگر است، به طوری که این استان ۱۲ هزار شهید و ۳۶ هزار جانباز و آزاده تقدیم انقلاب کرده است.

آذربایجان‌غربی مرز مشترک با کشور عراق دارد از اینرو نقش این استان در دفاع مقدس قابل توجه بود‌؛ وجود نزدیک به ۲۰۰کیلومتر مرز مشترک با عراق، آذربایجان غربی را در موقعیت خاصی از نظر دفاعی در دوران هشت سال دفاع مقدس قرار داده بود.

همین هم مرزی با عراق سبب شد در هشت سال دفاع مقدس، آذربایجان‌غربی به ویژه شهر مرزی سردشت بیش‌ترین آسیب‌ها را ببیند.

منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین، محل وقوع عملیات‌های بزرگی چون والفجر2، کربلای۲، کربلای۷، نصر۹ و حماسه سکانیان بود، ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه، محل وقوع عملیات‌های مهم قادر و … ارتفاعات مرزی بُلفَت دوپازا در نزدیکی شهر سردشت، محل وقوع عملیات‌های مهمی چون نصر۵، نصر۷ و … بود که مردان و زنان در همه این عملیات ها حماسه آفریدند و اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بیافتد‌.

ثبت استقامت مردم آذربایجان غربی در دفاع مقدس

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری ملت ایران باید تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی را ثبت کنند چرا که اگر مردم این کار را انجام ندهند دشمنان تاریخ جنگ را تحریف می‌کنند، در این راستا مسئولان کشور باید از تاریخ جنگ مواظبت کرده و اتفاقات جنگ را به تصویر کشیده و استقامت مردم را در تاریخ ثبت کنند.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس ملت ایران با فدا کردن جان عزیزان خود به دنیا نشان دادند که در مقابل ظالمین جهان تسلیم نمی‌شوند، ادامه داد: در این مدت مردم ایران به دنیا ثابت کرد که ملت ایران ملتی مقاوم و سربلند است و در طول این مدت حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن تسلیم نشد و این باعث افتخار و مدال زرینی برای مردم ایران است.

وی افزود: مسئله دفاع از کیان کشور و مردم دستور دین اسلام است و مردم ایران و حضرت امام خمینی (ره) در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دستور اسلام عمل کردند، امیرالمومنین می‌فرمایند جهاد لباس مخصوص تقوا و زره مخصوص الهی است که هر کس آن را بپوشد خداوند به او لباس عزت خواهد پوشاند، اما هر کس از جهاد بترسد خداوند به او لباس ذلت خواهد پوشاند.

نقش زنان و مردان آذربایجان‌غربی بی‌بدیل بود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش استان در دوران دفاع مقدس، گفت: نقش مردم آذربایجان‌غربی در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی از همان روز‌های اول انقلاب آغاز شده بود به طوری که قبل از شروع جنگ تحمیلی، استان وارد مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب شدکه اقوام و عشایر استان در این برهه نقش قابل توجهی را در دفاع از کیان انقلاب اسلامی داشتند.

سرهنگ جلیل وحیدی تصریح کرد: نقش مردم آذربایجان غربی در مقایسه با مردم سایر استان‌های کشور در هشت سال جنگ تحمیلی بسیار خطیر بود چرا که بیشتر استان‌ها فقط در بخش اعزام نیرو به این مناطق فعال بودند، ولی تک تک زنان و مردان این استان در ایام دفاع مقدس در نبرد مسلحانه با دشمنان وارد شدند و بیش از ۱۲هزار شهید را تقدیم نظام کردند.

وی افزود: آذربایجان‌غربی شهیدان بزرگی، چون باکری‌ها و امینی‌ها را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و محل شهادت شهدای بزرگی، چون قهاری، بروجردی و کاظمی است.

همچنین آذربایجان غربی مهد ادیان و اقوام مختلف است که از سال‌های دور تا به امروز در یک همزیستی مسالمت آمیز با هم زندگی می‌کنند و درآذربایجان غربی فاصله‌ای بین اهل سنت و شیعه، ارمنی و آشوری و ترک و سایر زبان‌ها وجود ندارد و این اقوام در زمان جنگ تحمیلی هم دوشادوش یکدیگر می‌جنگیدند.

در این میان اقلیت‌های مذهبی نیز با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، برگ زرین دیگری بر دفتر درخشان دفاع این مردم افزودند و با تقدیم صد‌ها شهید و جانباز و آزاده، دین خود را به این مرز و بوم ادا کردند که تعدادی زیادی از آن‌ها از هموطنان آذربایجان غربی بودند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول