اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

رزمندگان دفاع مقدس الگوی ایثار و از خودگذشتگی بودند

امام جمعه دهگلان گفت: رزمندگان دفاع مقدس الگوی بی نظیری ایثار و از خودگذشتگی بودند

رزمندگان دفاع مقدس الگوی ایثار و از خودگذشتگی بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماموستا عبدالسلام محمدی در خطبه‌های عبادی، سیاسی نماز جمعه این هفته دهگلان به موضوع اخلاص در عمل و آفات عمل خیر اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال اهل ایمان را به عبادت خالصانه و یکرنگی در عمل دعوت کرده و حتی تمامی اوامر الهی را در عبادت و بندگی خالصانه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: عبادت خالصانه به قصد جلب رضایت خداوند و بدون طمع به بهشت و نعمات آن و ترس از جهنم و عذاب‌های آن سرلوحه کار اولیاء و صلحا بوده است.

امام جمعه دهگلان تصریح کرد: انسان مومن با این عقیده و باور که خداوند متعال شایسته حمد و ستایش و عبادت است می‌تواند به معرفت الهی دست یابد و جزو مخلصین درگاه خداوند باشد.

وی با بیان اینکه جهاد و مقابله با دشمنان دین و وطن جایگاه بسیار رفیع و بزرگی دارد، اضافه کرد: این جهاد و مقابله باید در راستای اخلاص و یکرنگی باشد، تا جایی که از پیامبر اکرم(ص) سوال شد که مردی برای ریا و تظاهر و مردی برای شجاعت و پهلوانی و مردی برای حمیت وطایفه‌گرایی پیکار می‌کنند کدام یک از اینها برای خداست؟ پیامبر اکرم در جواب فرمودند «کسی که برای استحکام بخشیدن به شریعت و توحید خداوند پیکار و جهاد می کند برای خداوند است.

وی اضافه کرد: این یعنی اخلاص، یکرنگی و هدف متعالی که نتیجه آن نجات حقیقی است.

ماموستا محمدی افزود: از یکی از بزرگان دین روایت شده که فرمود. ترک عمل خیر بخاطر رضایت عده ای از مردم ریا وانجام کار خیر بخاطر جلب نظر مردم شرک است، زیرا در این عمل دیگران را هم در مدح و ستایش شریک نموده ای اخلاص و یکرنگی آن است که خداوند تو را هم از ریا و هم از شرک دور نماید و به مرتبه اخلاص و یکرنگی برساند. 

وی با بیان اینکه اخلاص در تفسیر عرفا و بزگان دین مساوی بودن ظاهر انسان با باطن و منویات درونش است، گفت: ریا و دوروی که در مقابل اخلاص است چنین است که ظاهر انسان از باطنش آبادتر و بهتر باشد.

امام جمعه دهگلان خاطرنشان کرد: راستی و صداقت در اخلاص یعنی باطن انسان از ظاهرش آبادتر و بهتر باشد، زیرا در روایت چنین بیان شده که پیامبر اکرم علیه الصلاه والسلام فرمودند«چه بسا انسان‌های مومن و مخلصی هستند با ظاهر ژولیده که اگر خداوند را قسم بدهند به انجام کاری خداوند دعوتشان را مستجاب خواهد نمود».

وی به آفات عمل خیر گریزی زد و تصریح کرد: نگاه کردن به عمل خیر خود، دلخوش شدن به آن و قرار دادن آن در منظر عموم، انجام خیر برای طلب عوض و مشروط کردن خیر به احترام و مدح و ثنای دیگران و همچنین راضی بودن به عمل خود از آفات عمل خیر است. 

ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه‌ها به موضوع اخلاص شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: رزمندگان، ایثارگران و شهدای ما در جنگ هشت ساله و دفاع مقدس نمونه ای بسیار بزرگ از اخلاص ویکرنگی بودند که بدون هیچ چشمداشت و یا طلب مادی و فقط برای حفظ کیان و خاک ایران اسلامی به جهاد ودفاع از میهن رفتند.

وی اضافه کرد: ترویج فرهنگ ایثار وشهادت، اخلاص و یکرنگی از نیازهای اساسی امروز جامعه است که باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول