اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اجراهای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان آغاز شد/اجرای تئاتر خیابانی دفاع مقدس در 4 استان

دهمین دوره تئاتر صاحبدلان از اول مهرماه اجراهای آن آغاز و تا 20 آبان ادامه دارد؛ 23 اثر نمایشی در سه گروه صحنه‌ای، محیطی و خیابانی در تهران و استان های به صحنه می‌رود.

اجراهای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان آغاز شد/اجرای تئاتر خیابانی دفاع  مقدس در 4 استان

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق برنامه اجراهای صاحبدلان از اول مهرماه تا 20 آبان ادامه دارد؛ 23 اثر نمایشی در سه گروه صحنه‌ای، محیطی و خیابانی در تهران و استان ها به صحنه می‌رود.

طبق جدول منتشر شده اجرای آثار نمایشی دهمین دوره تئاتر صاحبدلان از اول مهر ماه 99 مصادف با چهارم صفر 1442  هجری قمری با سه اجرا «شبیه سردار»، «دمام نوازی» و «فقط بخاطر تو» در محوطه تئاتر شهر و «او می‌آید» در ایلام آغاز به کار کرده است.

در ادامه این اجراها که از استقبال قابل توجهی برخوردار بود اجرای نمایش «در عاشورا»  به کارگردانی مهدی مقیمی از شب گذشته  4 مهر مصادف با 7 صفر آغاز شد و تا 11 مهر 1442 در محوطه تئاتر شهر ادامه دارد.

در جدول اجرای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان در بازه زمانی اول  مهر  تا 20 آبان 23 اثر نمایشی آسمانی دیگر، او می آید، ایستاده چون سرو به تماشای خورشید، برقع، پولکه گردانی آذربایجان، خون رقصه، در عاشورا، دقایقی با رضا، دمام نوازی، زبان اشاره، ژنرال خورشید، سرخ او، سوگنامه، شبیه سردار، شور و شعور، فقط بخاطر تو، کابوسهایی که خواستند رویا شوند، کوچه نقاش ها، مجنون  لیلی ، نجوای عزازیل، ننه سربخش، وقتی سخو می شمارد و هشت به صحنه می‌رود. جدول اجراهای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان به پیوست   ارسال شده است.

*اجراى تئاتر خیابانى به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در چهار استان

با برنامه‌ریزى صورت‌گرفته از سوی کانون تئاتر خیابانى اداره‌کل هنرهاى نمایشى به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ٢٣ گروه نمایشی به مدت ٥ روز، از سوم تا هفتم مهرماه در چهار استانِ ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه به اجرا می‌پردازند.

 با برنامه‌ریزى صورت‌گرفته از سوی کانون تئاتر خیابانى اداره‌کل هنرهاى نمایشى با هماهنگى انجمن هنرهاى نماشی ایران، دفاتر استانى انجمن‌ها و ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامى ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و منطقه آزاد اروند به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اجراهاى تئاتر خیابانى از سوم مهرماه آغاز شد و تا هفتم مهر ادامه پیدا می‌کند.  

این اجراها هم‌زمان در مناطق عملیاتى، گلزار شهدا، سطح شهر و یادمان‌هاى دفاع مقدسِ چهار استانِ ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه توسط گروه‌هاى تئاتر خیابانى با موضوع دفاع مقدس و احوالات آن دوران، میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

اسامى آثار و گروه‌هاى شرکت‌کننده در این رویداد به این شرح است:

استان ایلام :

۱- «کوله»، نویسنده و کارگردان علی‌اصغر پورقهرمان

۲- «بل ۲۱۴»، نویسنده و کارگردان مصطفی کولیوندی

۳- «اون شب که بارون اومد»، نویسنده و کارگردان سعید خیراللهی

۴- «هفت سین»، نویسنده و کارگردان مالک آبسالان

۵- «عباس»، نویسنده سعید خیراللهی، کارگردان مرجان قاسمى

٦- «مجلس قتل سهراب، بی‌آب»، نویسنده و کارگردان محمد اسماعیل بیگی

٧- «منطقه آزاد» کارگردان مهرداد علیزاده

٨- «تى ان تى» نویسنده پژمان شاهوردى، کارگردان حسنا قبادى

استان خوزستان:

١- «ممد گمنام»، نویسنده بهنام کاوه، کارگردان سجاد طرفى‌نژاد

٢- «برحى دلاور»، نویسنده و کارگردان احمد مسافرى

٣- «جنگ‌زده»، نویسنده ندا اعتمادى‌کیا، کارگردان لیلا یدالله‌زاده

٤- «آن روزها»، نویسنده و کارگردان علی بنائیان

٥- «یاد یاران»، نویسنده و کارگردان سیداحمد موسوى‌راد

استان کردستان:

١- «یک قدم به پایان»، نویسنده و کارگردان سامان راست‌بین

٢- «یادگاران»، نویسنده و کارگردان موسی هدایتی

٣- «دنیای خاکستری»، طرح و ایده علیرضا اسماعیلی، کارگردان وریا شاکرى

٤- «به نام انسانیت»، نویسنده و کارگردان وریا فلاحی

استان کرمانشاه

١- «آزادگان»، نویسنده و کارگردان هومن روح‌تافى

٢- «ضربان»، نویسنده و کارگردان مصطفى دهشت

٣- «علمدار نیامد»، نویسنده و کارگردان صیاد خالیگران

٤- «پدر»، نویسنده و کارگردان محسن یارمحمدى

٥- «گنج»، نویسنده و کارگردان قباد دارابى

٦- «گلایه»، نویسنده و کارگردان مسرور مهدیانى

در این رویداد تعداد ٢٣ گروه نمایشی با ١١٨ اجراى نمایشى در بالغ بر ٨٠ منطقه و محوطه به مدت ٥ روز از سوم تا هفتم مهرماه در سراسر این استان‌ها به اجرا می‌پردازند.

*فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» منتشر شد

با توجه به نبود امکان برگزاری بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم صیانت از سلامت هنرمندان و مخاطبان تئاتر، اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، در راستای تقویت بسترهای نمایشنامه‌نویسی کشور و ترغیب نمایشنامه‌نویسان به خلق آثار ماندگار، رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» را با رویکرد توجه به مضامین و مفاهیم مقاومت و دفاع مقدس در گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می‌کند.

مهلت ارسال اثر برای شرکت در این رویداد تا پایان مهر سال جاری است و علاقه‌مندان می‌بایست تا این زمان چکیده یا طرح نمایشنامه خود را در بخش ویژه «نخل سرخ» بر روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی https://theater.ir/ بارگذاری کنند. در ادامه هیئت‌انتخاب در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه اسامی آثاری که ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به نمایشنامه کامل را دارند اعلام خواهد کرد. روند عقد قرارداد و تولید نمایشنامه براساس فراخوان اعلامی طی خواهد شد. رونمایی و چاپ آثار در اسفندماه ۹۹ انجام می‌شود.

با توجه به تاکید برگزارکنندگان این رویداد بر فرآیند «تولید نمایشنامه از آغاز تا پایان» تنها کسانی می‌توانند متقاضی حضور شوند که نمایشنامه‌شان تولید جدید محسوب می‌شود.

فایل pdf  فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» پیوست خبر    شده است.

*نگین ضیایی نمایش «مِرفی» را به صحنه می برد

نمایش «مِرفی» در اواسط مهر ماه به صحنه خواهد رفت. «مِرفی» به کارگردانی نگین ضیایی و نویسندگی سپیده ضیایی (با اقتباس از رمان ساموئل بکت) از اواسط مهر ماه اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

نمایش « مِرفی» در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا شده است و همچنین در شهریور ماه ۱۳۹۸ به مدت هفت شب در سالن وزارت ارشاد شهر نوشهر به روی صحنه رفته است.

نگین ضیایی پیش از این نمایش‌های «کبوتری ناگهان» را تیر و مرداد ۱۳۹۵ در تماشاخانه ارغنون و  «آپارتاید» را تیر و مرداد ۱۳۹۷ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه برده است. شایان ذکر است مکان، زمان، گروه بازیگران و سایر عوامل اجرایی نمایش «مِرفی» به زودی اعلام خواهد شد.

*نمایش آیینی «گوشه خاموش فراموش‌شده» به صحنه رفت

«مهدی قمی» از اجرای نمایش آیینی «گوشه خاموش فراموش‌شده» هم‌زمان با ماه صفر خبر داد. 

رئیس فرهنگ‌سرای ابن‌سینا گفت: امسال نیز به امید خدا در ایام صفر، نمایش آیینی «گوشه خاموش فراموش‌شده» با اجرای گروه هنری «خزان ارغوان» روی صحنه خواهد رفت. این نمایش تلاش می شود با استنباطی به‌روز و زبان هنر و با تکیه بر اتفاقات دو سال رنجی که در فوعه و کفریا به وقوع پیوست، گریزی نیز به واقعه کربلا داشته باشد. 

قمی در ادامه به موضوع روایی این نمایش اشاره کرد و ادامه داد: سال 2015، دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» با 40 هزار نفر جمعیت توسط گروه‌های تروریستی تکفیری به محاصره کامل درآمدند. طی سه سال گذشته این دو شهرک به نماد مقاومت و استقامت تبدیل شدند و به همین دلیل تروریست‌ها تمام تلاش خود را برای در هم شکستن این مقاومت مقدس به کار گرفتند. صدها حمله با انواع تجهیزات اهدایی از سوی حامیان بین‌المللی و منطقه‌ا‌ی تکفیری‌ها انجام شد.‌ گروه‌های تروریستی مستقر در اطراف این دو شهرک، با انواع سلاح‌های سنگین اعم از موشک، توپ و تک‌تیراندازهای خود به طور مستمر مردم این شهرک‌ها را هدف قرار می‌دادند که در مجموع 1923 نفر به شهادت رسیدند و 3868 تن هم زخمی شدند که بیش‌تر آنها زن و کودک بودند.

به گفته رئیس فرهنگ‌سرای ابن‌سینا، شهروندان فوعه و کفریا طی این سه سال بدون آب، برق، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ایستادگی کردند و زخمی‌ها نیز غالبا شهید شدند. اخبار و روایت‌های زیادی منتشر شده بود که ساکنان شهر به دلیل قحطی و نبود آذوقه، برگ‌های درختان را می‌پزند و می‌خورند اما این شیعیان صبور و مقاوم با وجود تمام سختی‌ها با تأسی به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اهل بیت حاضر نشدند مقابل یزیدیان زمان سر خم کنند و دست از آرمان‌های‌شان بردارند. 

مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه 2 افزود: با توجه به این موضوع تاریخی معاصر با محوریت مقاومت، گروه هنری خزان ارغوان با مشارکت فرهنگ‌سرای ابن‌سینا، پس از نمایش آیینی «خزان ارغوان» که در ایام فاطمیه سال 98 روی صحنه رفت و با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبه‌رو شد، دومین اثر مشارکتی با این فرهنگسرا را از 3 تا 11 مهرم هر شب ساعت 20، با رعایت کامل موازین بهداشتی، روی صحنه می‌برد.

گوشه خاموش فراموش‌شده را «بهراد رحمانی» کارگردانی می‌کند و نویسندگی آن به عهده «سیدامیرمحسن صدرپور» است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این نمایش که به صورت رایگان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کرونا برگزار می‌شود، به آدرس شهرک قدس(غرب) ـ خیابان شهید دادمان ـ ابتدای خیابان شهید حسن سیف، محوطه باز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیش‌تر علاوه بر سایت khazanearghavan.ir  با شماره تلفن 09338883747(روابط عمومی) تماس بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول