اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تمدید مهلت ارسال آثار «خیابان تئاتر ایران»/ «علمدار» به اربعین رسید

بنا به درخواست متقاضیان مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش «اجرا» برنامه «خیابان تئاتر ایران» تا روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه تمدید شد.

تمدید مهلت ارسال آثار «خیابان تئاتر ایران»/ «علمدار» به اربعین رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، بنا به درخواست متقاضیان مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش «اجرا»ی برنامه «خیابان تئاتر ایران» تا روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه تمدید شد. مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش «اجرا»ی برنامه «خیابان تئاتر ایران» بنا به درخواست متقاضیان تا روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه تمدید شد. مطابق زمان‌بندی‌ای که پیش از این اعلام شده بود مهلت شرکت در بخش «مسابقه طرح و ایده» این برنامه تا روز یکشنبه ۲۰ مهرماه است.

متقاضیان شرکت در برنامه «خیابان تئاتر ایران» می‌توانند مطابق آن‌چه در فراخوان آمده است و چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ منتشر شد، از طریق «بخش ویژه خیابان تئاتر ایران» در تارنمای ایران‌تئاتر به نشانی http://theater.ir اقدام به ثبت تقاضای خود کنند. به این منظور لازم است ابتدا ۵ نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری نمایش به همراه چند عکس باکیفیت از نمایش را به دبیرخانه این رویداد (دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان) پست نموده و کد رهگیری پست را در فرم تقاضا وارد نمایند.

«خیابان تئاتر ایران» در راستای حمایت از آثار هنرمندان تئاتر خیابانی کشور با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به‌ویژه نمایش‌های خارج از صحنه‌های مرسوم برگزار می‌شود و در کنار بخش «اجرا» با زیرمجموعه‌های «آزاد»، «نمایش‌های آیینی و سنتی» و «نمایش‌های کودک و نوجوان» و بخش «مسابقه طرح و ایده» شامل «کارگاه‌های آموزشی» نیز هست.

برنامه «خیابان تئاتر ایران» با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان برگزار می‌شود.

* علمدار با دو اجرای ویژه به اربعین‌ رسید

در پی استقبال گسترده مخاطبان، موسیقی نمایش علمدار ۱۶ و ۱۷ مهر ماه ساعت ۱۸ مصادف با اربعین حسینی به روایتگری پرویز پرستویی در تالار وحدت اجرا می شود. شب گذشته در ششمین شب موسیقی نمایش عاشورایی "علمدار" با روایت پرویز پرستویی، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معان امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ی ملی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس کمیسیون هنر و معماری  شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران حضور داشتند.

موسیقی نمایش علمدار به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی و با همراهی ارکستر سمفونیک تهران ساخته پوریا خادم و به رهبری بردیا کیارس مصادف با اربعین حسینی از ساعت ۱۸ دو اجرای ویژه خواهد داشت و همچون اجراهای پیشین کلیه عواید مالی این اجراها از طریق موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب (ع) صرف مناطق محروم‌ به ویژه سیستان و بلوچستان خواهد شد. علاقمندان می توانند از طریق اپلیکیشن روبیکا در کانال علمدار به آدرس go.rubika.ir/ei در این رویداد فرهنگی و خیریه مشارکت نمایند.

داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی و پر‌ویز پرستویی روایتگران افتخاری اولین دوره اجرا در کنار دیگر عوامل شامل: آهنگساز: پوریا خادم/ رهبر ارکستر : بردیا کیارس/ نویسنده:محمد رضا کوهستانی/ طراح حرکت: علی براتی/ طراح نور: مرتضی نجفی/ طراحان صدا: سروش محمدی و نوید شیخ/ طراح لباس: مژگان عیوضی/ویدئو آرت: پژمان زهاب با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند تجربی بودند.

موسیقی نمایش علمدار از یک تا ۶ مهر ماه در تالار وحدت مورد استقبال عموم مردم و چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی و سیاسی کشور بود.

* امروز باید با دیدن تئاتر به شعارهایی که درباره حیات صحنه داده ایم، عمل کنیم!

محمد چرختاب که این روزها با بازی در نمایش غرب حقیقی به کارگردانی امید سعیدپور روی صحنه است در گپی کوتاه از حال و احوال این روزهای تئاتر گفت. این بازیگر و کارگردان تئاتر که در 8 سال گذشته علاوه بر کارهای تصویر و تدوین و نمایشنامه خوانی ، حضور در چند دوره جشنواره شکسپیر فرانسه ، دو دوره جشنواره فلباخ آلمان و کشور ترکیه را به صحنه تئاتر حرفه ای تهران ترجیح داده درباره حضورش در نمایش غرب حقیقی گفت: امید سعیدپور را از قبل می شناختم. با انرژی، نشاط و نوع نگاهش آشنا بودم. پیش از این چند بار قرار بود با هم کار کنیم که به سرانجام نرسیدند و من می دانستم که قصد دارد این نمایش را روی صحنه ببرد. بنابراین وقتی بازی در این کار را پیشنهاد داد پذیرفتم.

وی ادامه داد: به شخصه این نمایشنامه و فضای حول انگیز شپارد در این متن را دوست داشتم. احساس می کردم تماشاگر از شکل رابطه این دو برادر لذت می برد. اشتباه هم نکرده بودم. امروز فکر می کنم کار جذابی شده است و به لحاظ روابط عاطفی اتفاق های خوبی روی صحنه شکل می گیرد.

چرختاب درباره تفاوت سنی دو برادر در این نمایشنامه گفت : شپارد آن ها را با یک دهه اختلاف سنی توصیف کرده است بنابراین در بازی نیز به لحاظ درونی و رفتار روی صحنه ، همین طور در نوع ارتباط با آستین؛ نقش مقابلم، تلاش کرده ام این اختلاف سنی در محدوده یک دهه باشد.

وی پرهیز از کلیشه های رایج بازی نقش های غربی را یکی از نکات مهم در بازیگری دانسته و افزود: بسیاری از بچه های دهه و دوران من ، یک سری اسلوب و آموزه های ابتدایی را برای چنین نقش هایی وام می گیرند و کارشان را بر آن بنا می کنند. برای من این مسیر از خواندن و خواندن و خواندن متن، درک ویژگی های نقش و شباهت هایی که به ویژگی های من دارد شروع می شود. آرام آرام کاراکتر با ویژگی های من مناسباتی پیدا می کند و اجازه می دهم نقش در منی که هستم به عرصه برسد. خیلی دنبال ادا و حرکت های کلیشه ای نیستم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: فرقی نمی کند شما چه نمایشنامه ای را کار کنید چون تا ویژگی های خودتان را در نقش نیابید و به نسبت های مورد نیاز اجرا ، درصد هر یک را افزایش و کاهش ندهید بازی قابل قبولی نخواهید داشت. گاهی از دوستان می پرسم آیا مطمئن هستید که آدم های دو هزار سال قبل ، آدم های نقاط مختلف زمین این طور که شما نشان می دهید رفتار می کرده اند و حرف می زده اند؟ هر کاراکتر ویژگی هایی دارد که با ویژگی های انسانهای دیگر وجه اشتراک دارد و معتقدم اگر امکانات روحی ، فکری و ذهنی خود را گسترش بدهیم می توانیم آن آدم ها و ویژگی ها را به درستی درک کنیم. و همین نکته است که دست بازیگر را باز میگذارد که رنگ آمیزی شخصیت را بدست آورد.

در بخش پایانی این گفت و شنود چرختاب به تلاش گروه های جوان تئاتر برای باز ماندن سالن ها اشاره کرده و گفت: گروه های جوان تئاتر با آگاهی نسبت به شرایط موجود و رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفته اند و حال نوبت همه آنهایی است که سال ها شعار حیات صحنه و بقای تئاتر داده اند. امروز همان روزی است که باید با حضورشان در سالن ها و دیدن کار این گروه ها به شعار هایشان عمل کنند و قدمی برای ادامه حیات تئاتر بردارند. مطمئن باشید که سالن ها انقدر فضای خالی دارند که فاصله اجتماعی که هیچ، بسیار بیشتر از آن رعایت می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول