اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

تجهیزات ایمنی چیست؟ و چرا باید از تجهیزات ایمنی استفاده کرد؟

تجهیزات به مجموعه وسایل و امکاناتی که در یک فرآیند به کار می رود، گفته می شود.

تجهیزات ایمنی چیست؟ و چرا باید از تجهیزات ایمنی استفاده کرد؟

تجهیزات به مجموعه وسایل و امکاناتی که در یک فرآیند به کار می رود، گفته می شود. از این رو تجهیزات ایمنی، همان گونه که از نام آن مشخص است، شامل وسایل است که برای محافظت از زندگی و جلوگیری از جراحات و تلفات مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، تجهیزات ایمنی حفاظتی است که توسط افراد به منظور جلوگیری و به حداقل رساندن شرایط تهدید کننده در محیط، صدمات جدی و بیماری های محل کار و آسیب های ناشی از حوادث مختلف در زندگی روزمره استفاده می گردد.

همه ی ما جمله ی معروف پیشگیری بهتر از درمان است را بارها شنیده ایم. این جمله به طور هوشمندانه ای به این نکته که باید برای بدترین حالت آماده بود، اشاره می کند. عصر حاضر، عصر تکنولوژی و توسعه صنعت است که فعالیت های انسان را در تمامی ابعاد زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. هر یک از این فعالیت ها خطرات خاص خود را به دنبال دارند. لذا عقل آدمی حکم می کند که در برابر خطرات و آسیب های ناشی از حوادث مختلف از خود محافظت کند. از این رو وی با ایجاد و تولید تجهیزات ایمنی، تا حد زیادی توانسته است خود را از این آسیب ها مصون نگه دارد.

به عنوان مثال در حال حاضر مقیاس وسیعی از صنایعی که افراد در آن مشغول به کار هستند نظیر صنایع ساخت و ساز،  صنایع فولاد سازی و ریخته گری، صنایع خودروسازی،  صنایع چوب، صنایع مواد غذایی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی و ... با خطرات و ریسک بالا در وقوع حوادث احتمالی روبه رو هستند. لذا داشتن تجهیزات ایمنی مناسب در تضمین سلامت کلی کارگران در محل کار بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این تجهیزات به منظور محافظت از کارگران در برابر خطرات بهداشتی یا ایمنی در محل کار طراحی شده اند. با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، کارگران می توانند حوادث قابل پیشگیری که سالانه در محل های کار اتفاق می افتد را تا حد الامکان کاهش دهند.

از جمله عوامل آسیب رسان و خطرات تهدیدکننده در محیط کار؛ می توان به وجود انواع خطرات شیمیایی، رادیولوژیکی، فیزیکی، الکتریکی، مکانیکی، بیولوژیکی و سایر خطرات دیگر با ویژگی هایی

چون خورندگی، سوزانندگی، برندگی، سرطان زایی، سمیت و .... اشاره نمود که سلامت کارگران و سایر افراد ذی ربط را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین در شناسایی خطرات قابل پیش بینی و چگونگی کنترل آن ها،  تجهیز به وسایل ایمنی مناسب مرتبط با موضوع دارای اهمیت بسیاری می باشد زیرا که ضمن داشتن حداکثر بهره وری و تلاش در راستای تولید سبب حفاظت از نیروی انسانی در محیطی ایمن تر می شوند. از این رو تجهیزات ایمنی نه تنها فعالیت های انسانی را محدود نمی کنند بلکه افراد می توانند با خیال آسوده و با تمرکز بیشتر به کار خود بپردازند. 

این امر سبب گشته تا رعایت صحیح اصول ایمنی در راستای حذف و کاهش خطرات در لیست اولویت های مشاغل و مراکز صنعتی قرار گیرد. لذا ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی مدیران و کارفرمایان هر بخش از سازمان می باشد. به گونه ای که در اکثر موقعیت ها، بدون داشتن تجهیزات ایمنی به افراد اجازه کار داده نمی شود. این مهم است که افراد بدانند باید از چه وسایلی جهت حفاظت از خود در محیط کار استفاده کنند، چه تجهیزاتی برای شغل آن ها با این هدف تولید شده و این وسایل را باید با چه خصوصیاتی تهیه کنند. 

 تجهیزات ایمنی چه کاربردی دارند؟

برخلاف تصور عموم، تجهیزات ایمنی تنها منوط به محیط های شغلی نظیر محیط های کارگاهی و صنعتی نمی باشند بلکه وجود ضرورت استفاده از آن در تمامی ابعاد قابل مشاهده است. به عنوان مثال در خانه و محل زندگی نیز به منظور پیش گیری باید تجهیزاتی برای مواقع حادثه در نظر گرفته شود. کپسول های آتشنشانی و باکس آن از تجهیزات ضروری در این مورد می باشند. همچنین از تجهیزات محافظتی به منظور اهداف ایمنی در فعالیت های تفریحی نظیر سفرهای کمپی و مباحث ترافیکی نیز استفاده می شود. از جمله این تجهیزات می توان به روشنایی های اضطراری، موانع کنترل جمعیت، موانع محافظت در برابر افتادن، چادرها و کیسه خواب های انفرادی، علائم هشداردهنده و خطر و سایر تجهیزات اشاره نمود. بنابراین می توان گفت تجهیزات ایمنی گستره ی وسیعی از محافظت می باشند که به طور کلی به تجهیزات حفاظتی فردی و گروهی تقسیم می شوند.

تجهیزات حفاظت فردی نوع خاصی از حفاظت می باشد که شخص قسمت های مختلف بدن خود را از خطرات محیط کار از طریق وسایل ایمنی  مصون می دارد. استفاده از تجهیزات ایمنی فردی به طور کلی شامل کلاه ایمنی، عینک ایمنی، دستکش ایمنی، ماسک ایمنی، کفش ایمنی، گوشی ایمنی و لباس کار می باشد.

محافظت از پا : کفش ایمنی

پا به عنوان یکی از قسمت های مهم بدن انسان که سبب تحرک وی می باشد در برابر خطرات محیطی همچون سطوح سخت و سرما و گرما آسیب پذیر است. از آن جایی پاها از بدن آدمی پشتیبانی می کنند و به معنای واقعی کلمه روزانه وزن های سنگینی را حمل می کنند، از این رو داشتن کفش مناسب برای محافظت از پاها در همه زمان ها به ویژه در محل کار بسیار مهم می باشد. کفش های ایمنی که امروزه با تناسب مطلوب و رعایت اصل راحتی برای محافظت از پاها طراحی شده اند سبب افزایش رفاه می شوند، سیستم عضلانی و اسکلتی بدن را از استرس و خستگی رهایی می بخشند و از حوادث کار و آسیب بلند مدت جلوگیری می کنند.

 چرا محافظت از پاها و راحتی آن ها دارای اهمیت است؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا صدمات وارده بر پاها عمدتا به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول شامل آسیب دیدگی پاها بر اثر خرد شدن، پیچ خوردگی، پارگی، سوراخ شدن و... است و دسته دوم صدمات ناشی از لغزش و زمین خوردن در حین زندگی روزمره می باشد. دسته دوم همیشه منجر به آسیب دیدگی پاها نمی شوند اما عدم توجه به ایمنی پاها و رخداد موارد دسته اول نقش مهمی در بروز آن ها دارد.  همچنین مواردی چون پینه، تاول، میخچه، فرو رفتن ناخن ها در پاها، خستگی پاها و ... که به دلیل داشتن کفش نامناسب میان کارگران شایع می باشد، گرچه ممکن است

موجب آسیب دیدگی جدی پاها نشوند اما درد و رنج ناشی از آن ها هوشیاری و تمرکز فرد را در حین کارکاهش داده و احتمال بروز حادثه را افزایش می دهند.

بنابراین می توان گفت حوادث محل کار ناشی از کفش نامناسب می تواند سبب از کارافتادگی فرد شده و هزینه های سنگینی را برای کارفرما و کارگر ایجاد کند. بدون محافظت از پاها احتمال آسیب دیدگی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد لذا انتخاب کفش ایمنی مناسب و ایمن بسیار حائز اهمیت است.

عوامل آسیب رسان به پاها در محیط کار چه هستند؟

کفش ها و چکمه های ایمنی امروزه تقریبا در همه زمینه های شغلی  برای همه ی رده ها اعم از کارمند،  مهندس، کارگر، تکنسین و... به منظور محافظت شخصی از پاها مورد استفاده می باشند. با داشتن تجهیزات ایمنی مناسب  می توان به طور چشم گیری از وقوع حوادث کار جلوگیری نمود و ایمنی شغلی را افزایش داد. می توان گفت داشتن کفش ایمنی در مواردی بسیار ضروری می باشد که احتمال آسیب جدی به پا از طریق وظایف شغلی روزانه فرد ایجاد شود. به طور کلی خطرات تهدید کننده و آسیب رسان به پاها در محیط کار شامل آسیب های ناشی از سقوط اجسام سنگین و سخت، سوختگی های ناشی از مواد مذاب، قابل اشتعال و...، آسیب های ناشی از مواد خطرناک چون اسید، برق گرفتگی و آسیب های ناشی از لیز خوردن می باشند. 

بنابر مطالب ذکر شده می توان گفت خطرات پیش رو برای کارگران با توجه به محل کار و انواع وظایف کارگر متفاوت است. لذا مهمترین گام جهت کاهش خطرات مرتبط با پاها، شناسایی و ارزیابی خطرات  خاص مرتبط  با محل کار می باشد تا  افراد را در انتخاب مناسب کفشی ایمن جهت جلوگیری از صدمات احتمالی راهنمایی کند. 

چه نوع کفش ایمنی در محافظت از پاها مناسب است؟

همان گونه که قبلا گفته شد، کفش های مختلف بنا بر نوع خطرات احتمالی از طریق مختلف از پاها محافظت می کنند. به طور کلی کفش های کار به دو دسته کفش های اداری و کفش های ایمنی تقسیم می شوند. تفاوت این دو در داشتن کلاهک محافظ انگشتان پا می باشد که قبلا  در کفش های ایمنی بیشتر از فولاد ساخته می شد اما امروزه از آلمینیوم و کامپوزیت درجه یک نیز ساخته می شود. هر دو دسته برای پاسخگویی به الزامات مختلف در محل کار به سطح های مختلف محافظتی تقسیم می شوند. با این حال کفش ها و چکمه های ایمنی از درجه حفاظتی بالاتری برخوردارند.  چکمه های ریخته گری، چکمه های ضد آب،  چکمه های مقاوم در برابر لغزش، چکمه های مقاوم در باب جریان الکتریسته و .... نمونه هایی از انواع کفش های ایمنی بنا بر عملکردشان در محیط کار هستند.

در هنگان انتخاب کفش ایمنی باید به نکاتی چون استحکام و مقاوم بودن کفش، راحتی و تناسب، جنس کفی و زیره کفش متناسب با نوع شغل، سایز مناسب ( عدم انتخاب کفش خیلی گشاد و یا خیلی تنگ)، پاشنه کفش و سایر ویژگی ها توجه نمود.

دستکش ایمنی

چه چیزهایی را باید در مورد دستکش ایمنی بدانیم؟

یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی در حفاظت شخص از خود در حین کار، استفاده از دستکش های ایمنی می باشد. چرا که دست ها و انگشتان به عنوان یکی از مهمترین قسمت های بدن در انجام فعالیت های شغلی، با احتمال وقوع آسیب بالایی روبه رو هستند. بنابراین محافظت صحیح از آن ها امری حیاتی است. دستکش های ایمنی پوشش های محافظی برای ایمنی دست ها در حین کار کردن هستند که بسته به نوع استفاده و نیاز به نوع محافظت مربوطه دارای انواع مختلفی می باشند.

حفاظت از دست ها در شرایط خطرناک برخی مشاغل چون آسیب های ناشی از برق گرفتگی، برش با مواد تیز، سرمازدگی و گرمازدگی، سوختگی، خطرات باکتری شناسی، پاشش مواد رقیق و ... استفاده از دستکش های ایمنی را بسیار ضروری می سازد. در همین راستا انواع مختلف دستکش های ایمنی شامل دستکش های ایمنی ضد برش، ضد الکتریسیته، دستکش های آتشنشانی، دستکش جوشکاری، دستکش ضد آب، ضد اسید، چرمی و....ایجاد گشته اند که با مرور زمان و با افزایش متنوع فعالیت ها و مشاغل روز به روز متناسب با فعالیت مخصوص به خود بر تعداد آن ها اضافه می گردد. از جمله مشاغلی که استفاده از دستکش ایمنی برای آن ها واجب است افراد مشغول به کار در حیطه هایی چون جوشکاری، کار با فلز،  باغبانی، کار با چوب، کار با برق، ساخت و ساز، آتشنشانی و.... می باشد.

دستکش های ایمنی از موادی چون مواد پلیمری، پلاستیکی، کتان، لاتکسی، چرم و .... هستند که از نظر اندازه به سه دسته شامل : تا روی مچ دست، تا روی ساعد و تا روی آرنج تقسیم می شوند. از دستکش های ایمنی نهتنها در امور شغلیاستفاده می شود بلکه در موقعیت های دیگری چون امور خانه نیز به منظور محافظت از دست وانگشتان آن مورد استفاده قرار می گیرند.

دستکش های ایمنی مناسب باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

از آن جایی که یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی، دستکش های ایمنی می باشد.لذا باید به ویژگی های دستکش های ایمنی مناسب آگاهی داشت. ویژگی های دستکش های ایمنی مناسب عبارتند از:

دستکش ایمنی مناسب باید دارای کیفیت بوده و از دوام بالایی برخوردار باشند.

دستکش ایمنی مناسب نباید ایجاد حساسیت کند و موجب عرق کردن دست شود.

در انتخاب دستکش ایمنی مناسب باید به سایز دست توجه شود.

در صورت نیاز دستکش ایمنی مناسبباید ضد الکتریسیته و ضد مواد شیمیای و خطرناک باشند.

دستکش ایمنی مناسب باید به گونه ای باشد که فرد در آن احساس راحتی کند تا بتواند بلامانع در حین حفظ ایمنی دستان به فعالیت خود ادامه دهد.

چنان چه قصد خرید انواع دستکش های ایمنی با بهترین کیفیت را دارید، جهت سفارش می توانید با سایت ماه ایمن با 40 سال سابقه کاری در حیطه تجهیزات ایمنی مراجعه نمایید و محصول خود را با نازل ترین قیمت تهیه کنید. جهت مشاره و سفارش می توانید با شماره تماس درج شده در سایت ماه ایمن با مادر ارتباط باشید.

لباس کار

تولید لباس کار به چه منظور صورت می گیرد؟

لباس کار پوششی است که افراد حین فعالیت و انجام وظایف شغلی در محیط کار از آن استفاده می کنند. همان گونه که مشاغل بسیار زیاد و متنوعی وجود دارند، به همان اندازه لباس های کار متنوع اند. به گونه ای کهمی توان گفت هر شغل لباس و پوشش مخصوص به خود را دارد. آنچه کهلباس های کار را از یکدیگر متمایز می کند، نوع شغل، موقعیت هر فرد در سازمان و نوع طراحی مورد نیاز مربوط به آن است. در واقع میزان خطرات یک شغل که فرد را در شرایط تهدیدکننده قرار می دهد و نیاز به ایمنی را موجب می شود؛نوع طراحی، جنس و رنگ لباس کار را تعیین می کند.

به عنوان مثال نوع لباس کار پرستاران و پزشکان بیمارستان و مراکز پزشکی،  روپوش با طرح و رنگی مشخص می باشد در حالی که لباس کار یک کارگر شهرداری در شیفت شب به منظور کاهش خطر و نیاز به دیده شدن،  لباس هایی با طرح و نوارهای شبرنگ است.  همچنین  لباس کار آتش نشانان به صورت کلی شامل اورکت و شلوار  و معمولا با رنگ قرمز و نارنجی می باشد که با توجه به خطرات بالای این شغل در مواجه با حریق به گونه ای طراحی می گردند که تا حد زیادی در برابر حرارت و آتش مقاوم بوده و تعریق آتش نشان ها را تا حد زیادی کاهش دهند. در حالی که لباس یک کارگر معدن باید به گونه ای باشد که دید بالا داشته باشد، در برابر سایش مقاوم بوده و فرد را  در برابر باد و باران و سرما حفظ نماید.

بنابراین می توان گفت لباس کار یک پوشش محافظتی به منظور افزایش ایمنی در محیط کار است که شامل انواع مختلف روپوش،بلوز و شلوار، کاپشن شلوار دو تکه، دو بنده، پیش بند، بیلرسو با رنگ های متنوع و جنس های مختلف متناسب با توع شغل می باشد.

لازم به ذکر است کهشرایط آب و هوایی نیز در طراحی لباس کار مورد توجه قرار می گیرند، چرا که لباس کار باید راحتی فرد را نیز در حین کار فراهم کند. به عنوان مثال لباس کار یک محیط سرد به گونه ای طراحی می گردد که بتواند عایق گرما باشد و فرد را از سرمای زیاد حفظ نماید. در حالی که انتخاب طرح، رنگ و جنس لباس کار برای یک محیط بسیار گرم به ویژه در فصل تابستان با توجه به نیاز به تبادل گرما و هوا صورت می گیرد.

داشتن لباس کار مناسب علاوه بر آن که می تواند جان فرد را در برابر آسیب دیدگی های احتمالی مرتبط با شغل مورد نظر حفظ نماید، لباس های شخصی وی را نیز از خرابی وکثیف شدن مصون می دارد.

با وجود آن که هدف اصلی داشتن لباس کار در برخی مشاغل افزایش و حفظ ایمنی نیروی کار در برابر خطرات پیش رو شغل مربوطه می باشد، در برخی مشاغل هدف از برخورداری ازلباس های کار تنها ایجاد هماهنگی، نظم و آراستگی است که یک دستی و اتحاد میان پرسنل را القا کند. تولید لباس های کار با هدف ذکر شده از انعطاف پذیری بالاتری در طراحینسبت به دسته اول برخوردار است،به گونه ای که یونیفورم های مذکور دارای طرح های و رنگ هایمتنوع می باشند. به عنوان مثال پیش بندهای طراحی شده با رنگ ها و طرح های خاص برای کافه داران و رستوران داران از این دست هستند.

بنابراین می توان گفت لباس های کار به منظور ایجاد ایمنی، راحتی، هماهنگی و نظم طراحی و تولید می شوند.

لباس کار مناسب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ضمن آن که جنس، رنگ، طرح و نوع لباس کار هر شغل باید متناسب با آن شغل در نظر گرفته شود؛ لباس کار مناسب باید ویژگی های زیر را نیز دارا باشند:

لباس کار مناسب هر شغل در درجه اول باید به گونه ای باشد که فرد در آن معذب نبوده و بدون وجود مشکل بتواند به راحتی به کارهایش رسیدگی کند.

لباس کار مناسب از دوخت تمیز و پارچه با کیفیت و مقاومبرخوردار می باشد.

لباس کار مناسب باید متناسب با اندام فرد باشد. لباس کارهای تنگ مانع از حرکات آزادانه فرد می گردد و در سرعت عمل به موقع وی تاثیر می گذارد. در حالی که لباس کار گشاد نیز دست و پا گیر بوده و موجب آشفتگی فرد می شود.

در تولید لباس کار مناسب باید به شرایط آب و هوایی توجه شود. ضمن آن که لازم است افراد در هنگام خرید لباس کار به فصل استفاده از لباس کار دقت فرمایند.

در تولید لباس کارهای مناسب برای مشاغل مخصوص باید به شرایط ویژه ای چون ضد حرارت بودن، ضد آب بودن، ضد مواد شیمیایی بودن و سایر شرایط ویژه توجه شود.

برای سفارش و خرید آنلاین انواع تجهیزات ایمنی اعم از انواع لباس کار، دستکش و کفش کار می توانید به فروشگاه اینترنتی ماه ایمن مراجعه نماییید. این فروشگاه  تجهیزات ایمنی را با بهترین کیفیت گردآوری کرده است تا همه‌ی افراد در سرتاسر ایران  و در کمترین زمان ممکن بتوانند سفارش و خرید خود را انجام دهند و درب منزل کالای خود را تحویل بگیرند.

 قیمت تمامی محصولات به همراه جزییات و مشخصات آن‌ها در سایت ماه ایمن درج شده است تا به کمک آن خرید آنلاین مطمئنی را تجربه کنید.  www.mahimen.ir

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول