اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تداوم نگرانی‌ها از اوج‌ آنفولانزا همراه با کرونا؛ مردم در فارس من: واکسن توزیع کنید

با شروع پائیز نگرانی‌ها درباره شیوع آنفولانزا همزمان با کرونا افزایش یافته. مطالبات مردم در فارس من اما از نواقصی در توزیع واکسن در بازار حکایت دارد.

تداوم نگرانی‌ها از اوج‌ آنفولانزا همراه با کرونا؛ مردم در فارس من: واکسن توزیع کنید

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کوید۱۹ دست‌بردار نیست؛ سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس نگرانی‌ها برای اوج‌گیری دوباره آنفولانزای فصلی را هم در کشور افزایش داده. موضوعی که تصور آن، ضرورت مراعات بیشتر و واکسیناسیون گروه‌های حساس را تصدیق می‌کند. البته که مشکلاتی هست؛ از گرفتاری‌های تهیه واکسن گرفته تا نگرانی‌ها پیرامون اصالت واکسن‌های موجود در بازار. تواتر مطالبات ثبت‌شده در «فارس من»  نمودار همین نگرانی‌ها است.

 
 ابهامات توزیع واکسن آنفولانزا؛ برنامه وزارت‌بهداشت برای واردات ۱۵ میلیون دوز

مطالبه مردم است؛ واردات واکسن آنفولانزا. آن‌هم در شرایطی که ایران عزیز امسال همزمان با سرد شدن هوا، میزبان بیماری ناخوانده دیگری هم هست. کرونا همین الآن هم مشغول قربانی‌گیری است؛ روزانه هزاران مبتلا و صدها کشته. آنقدر که مسؤلین وزارت بهداشت گفته‌اند بیش از ۲۰درصد کل فوتی‌های روزانه کشور این‌روزها متعلق به این بیماری است. واکسیناسیون گروه‌های حساس دست‌کم در برابر آنفولانزا در چنین شرایطی ضروری است.

حتی تصور آن‌که همزمانی پیک آنفولانزا و کرونا می‌تواند منجر به چه فاجعه‌ای شود، هم خطرناک است. مطالبه مردم کاملاً به‌جا است؛ آن‌ها در «فارس من» نوشته‌اند: «هر سال در فصول سرد سال انواعی از بیماری آنفلوآنزا شایع می‌شود. گاهی نوع خطرناک آن. چرا از ماه‌های قبل واکسن به میزان نیاز مردم تهیه نمی‌شود تا در شرایطی که شیوع کرونا هم بیشتر شده، مردم با خیال راحت واکسن تهیه کنند؟»

 

موضوع کاملاً حیاتی است؛ البته که پیگیری مطالباتی که مرتبط با سلامت مردم است بالاترین اولویت را در خبرگزاری دارد. رئیس سازمان غذا و دارو روز جمعه از آغاز توزیع واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های کشور خبر داد. وی در این‌باره گفت: «دو میلیون و پانصد هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت‌های بهداشت سراسر کشور شده است. بزودی تزریق رایگان واکسن برای گروه‌های حساس هم آغاز خواهد شد.»

آقای شانه‌ساز گفته هر عضو خانواده می‌تواند با ارائه کارت ملی تا سه عدد واکسن تهیه کند. وی هم‌چنین درباره قیمت این آمپول‌ها ادامه داد: «واکسنی که با ارز نیمایی تهیه شده با قیمت ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان به دست نیازمندان خواهد رسید البته اولویت تزریق با افرادی است که در گروه خطر قرار دارند. برنامه‌ریزی برای واردات ۱۵ تا ۱۶ میلیون واکسن انجام شده است و به نظر می‌رسد این تعداد واکسن برای نیاز کشور کافی باشد.»

 

آن‌طور که رئیس سازمان غذا و دارو گفته شرکت تولیدکننده داخلی در تابستان علیرغم تلاش‌ها موفق به انجام کارآزمایی‌های بالینی برای واکسن نشده است. بنابراین دست‌کم فعلاً ناگزیر از واردات دارو از خارج خواهیم بود. وی ابراز امیدواری کرده واردات همین مقدار واکسن برطرف‌کننده نیاز کشور باشد؛ چرا که مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از همیشه خو گرفته‌اند.

البته که هم‌چنان ابهامات و گلایه‌هایی درباره توزیع واکسن در میان اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؛ مثلاً روز گذشته فرحناز محمدی عضو مامای شورای‌عالی نظام‌پزشکی از عدم توزیع آن میان مادران باردار گلایه کرد و گفت: «همه مادران باردار باید دربرابر آنفلوانزا واکسینه شوند. اما هنوز این واکسن در مراکز بهداشتی توزیع نشده و ماماها دائما مورد سوال واقع می‌شوند. بعلاوه ماماها هم باید واکسن دریافت کنند که تا این لحظه این اتفاق رخ نداده است.»

 

علیرغم تلاش‌های صورت‌گرفته برخی گزارشات ناشی از نواقص واردات و توزیع واکسن‌های آنفولانزا است؛ برای پیگیری مطالبات متواتر مردم به‌سراغ نمایندگان مجلس رفتیم.

 

پشت‌پرده کمبود واکسن در بازار؛ نماینده‌مجلس: دلارها را به نورچشمی‌ها دادند!

تلاش پرسنل وزارت برای واردات دارو آن‌هم زیر در این مضایق ارزی، ستودنی است. نظر به مطالبات متواتر مردم با این همه موضوع را از اهالی بهارستان هم پیگیری کردیم. پاک‌مهر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت می‌گوید: «مردم در مورد تجهیزات پزشکی و تأمین دارو مورد نیاز در حوزه آنفولانزا و ویروس کرونا انتظاراتی از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی دارند که انتظار به جایی است.»

وی هم‌چنین درباره سختی واردات دارو در شرایط تحریم، به‌خبرنگار ما گفت: «باتوجه به محدودیت‌های ارزی، نگرانی‌هایی درخصوص تأمین اعتبار واردات واکسن وجود داشت. بنابراین جلسه‌ای را با حضور عوامل موثر از جمله رئیس سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم و نهایتاً به دلیل اهمیت موضوع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت.»

 

پاک‌مهر البته آمار متفاوتی از واردات دارو به کشور نسبت به آمار رئیس سازمان غذا و دارو ارائه کرد: «اکنون نزدیک به ۱ میلیون و سیصدهزار واکسن آنفولانزا وارد شده؛ قرار است به‌زودی ۸۰۰ هزار دوز دیگر هم وارد شود. بنا است در مجموع بالای ۱۲ میلیون واکسن برای کشور تأمین شود. البته این نیازمند اعتبار و بودجه دارد.» اختلاف آماری که می‌تواند تا حدودی نگران‌کننده باشد. پشت‌پرده ماجرا را از یکی دیگر از نمایندگان مردم پیگیری کردیم.

حجت‌الاسلام سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «این انتقاد به دولت وارد است که چرا اقدام لازم برای واردات واکسن آنفلوآنزا از مدت‌‌ها قبل صورت نگرفته؟ زدن این واکسن فقط در دو هفته ابتدای مهر تاثیر دارد و بعد از آن دیگر کارایی ندارد. ‌نیاز ما در حال حاضر ۱۶ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزاست که فقط بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است.»

 

سلیمی درباره پشت‌پرده‌های این کوتاهی، اضافه کرد: «شنیده‌هایم حاکی است که حدود ۵۸ میلیون دلار به یک شرکت خاص اعطا شده که واکسن آنفلوآنزا خریداری کند. البته این پول به کشور ترکیه رفته و هنوز نتوانسته‌اند واکسن را وارد کشور کنند. ارز اعطایی به این شرکت با نرخ ۴۲۰۰ هم بوده است! باید درباره تخصیص این حجم ارز به‌یک شرکت خصوصی شفافیت لازم صورت گیرد و آنها پاسخ دهند چرا تاکنون این واکسن به کشور وارد نشده است؟»

 

البته آن‌طور که عضو هیأت‌رئیسه‌ مجلس اطمینان داده، نماینده‌های مردم پیگیر ماجرا هستند و نگرانی خاصی از این بابت نیست. هرچه که هست، اقدامات مسؤلین وزارت‌خانه و اهالی بهارستان باید در جهت تأمین امکانات لازم برای واکسیناسیون عموم گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر آنفولانزا باشد. «فارس من» هم‌چنان پیگیر مطالبه شما است.

 

یک مطالبه اساسی؛ مردم در فارس من: کدام واکسن اصل کدام تقلبی است؟

نمی‌توان منکر فعالیت سودجویان شد؛ آن‌ها که از دردهای مردم نان می‌خورند. توزیع برخی داروهای تقلبی در بازار به‌نام واکسن آنفولانزا این‌روزها شدت گرفته است. گزارش‌های متواتری در این‌باره در «فارس من» به‌ثبت رسیده است. مثلاً این پویش که از هلال‌احمر می‌خواهد برای واردات واکسن از کشورهای نه‌چندان خوش‌نام اروپایی احتیاط کند. امضاکنندگان آن معتقدند اتکای به ظرفیت‌های بومی برای تولید دارو بسیار مؤثرتر است.

یا نویسنده این پویش که به برخی حرف‌وحدیث‌ها درباره اصالت واکسن‌های وارداتی پرداخته و از مسؤلان خواسته تا شفاف‌سازی کنند. پویش دیگری هم باعنوان «آیا واکسن آنفولانزای وارداتی خطرناک است؟» از مسؤلین خواسته تا درباره برخی داروهای تقلبی موجود در بازار بررسی کرده و احتمالات بدبینانه را در واردات این داروها در نظر بگیرند. اهمیت ماجرا روشن است؛ البته که باید برای افکار عمومی روشن‌گری کرد.

 

رئیس سازمان غذا و دارو از برنامه‌های وزارت بهداشت برای رصد و نظارت بر بازار دارو در آینده خبر داده و گفته: «در سامانه «تیتک» وضعیت توزیع واکسن رصد خواهد شد. از این طریق امکان فروش واکسن در بازار آزاد یا قاچاق آن بسیار محدود است. شناسای یکتای نصب شده روی واکسن کاملا مشخص می‌کند که واکسن از کدام مرحله به بازار آزاد وارد شده است. با این برنامه جزو معدود کشورهایی هستیم که امکان نظارت خانه به خانه داروها را خواهیم داشت.»

وی هم‌چنین درباره شیوه تشخیص واکسن‌های اصل از تقلبی گفته: «واکسن‌های فاقد برچسب اصالت مورد تائید سازمان نبوده و تقلبی است؛ بنابراین توجه به وجود برچسب اصالت و استعلام آن از سامانه ttac برای اطمینان از اصالت و سلامت آن ضروری است.» علاوه بر نظارت‌های مردمی، دقت و مراقبت تک‌تک هم‌وطنان ضروری است. امید که با اهتمام مسؤلین و البته احتیاط مردم این زمستان دست‌کم بدون گرفتاری آنفولانزا عبور کند.

 

سلامت مردم قابل مسامحه نیست؛ البته که مطالبات سلامت‌محور شما در «فارس من» بالاترین اولویت را برای پیگیری در میان همکاران من در خبرگزاری دارا است. فراموش نکنید؛ شما سردبیر فارس هستید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول