اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تدوین دانشنامه دفاع مقدس همدان/ ساماندهی گلزارها و یادمان‌ شهدا تا پایان سال

جانشین مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همدان از اتمام ساماندهی گلزارها و یادمان‌های شهدای گمنام در سال جاری خبر داد و گفت: دانشنامه دفاع مقدس استان همدان تدوین می‌شود.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس همدان/ ساماندهی گلزارها و یادمان‌ شهدا تا پایان سال

خلیل الهی‌تبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک بحث حاکمیتی است که در تمام استان‌ها به ریاست استاندار شکل گرفته است اظهار کرد: هفت کمیته تخصصی و کارشناسی به عنوان بازوان اجرای این شورا در مرکز استان همدان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مسوولیت هر کمیته را یک فرماندار یا مدیر دستگاهی به عهده دارد افزود: در سال‌های بعد از جنگ چنان که باید به نقش شهرستان‌ها در دفاع مقدس توجهی نشده به همین منظور شوراهای هماهنگی حفظ آثار در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران با ابلاغ استاندار فعال و حکم کمیته‌های هفت‌گانه زده شده که فعالیت خود را به زودی آغاز خواهند کرد.

جانشین مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به آغاز فعالیت اولیه شورای هماهنگی حفظ آثار از سال ۹۵ در مرکز استان گفت: تلاش بر این است به مرور زمان براساس نیازی که در شهرستان‌ها احساس می‌شود فعالیت شورا را با مسئولیت بخشداران در بخش‌ها و همکاری دهیاران به روستا ببریم.

وی هدف از این اقدامات را ماندگاری و ترسیم سهم مجاهدت مردم شهرستان‌ها در دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: طبق فرامین رهبر معظم انقلاب اگر هر اندیشه‌ای با زبان هنر آمیخته نشود ماندگاری ندارد، بنابراین برای همه این موارد یک برنامه پیش‌بینی شده تا در اشکال مختلف به تولید محصول فرهنگی منتج شود.

الهی‌تبار یکی از برنامه‌های تاکید شده در این شورا را جمع‌آوری خاطرات و نشر آن‌ها در قالب کتاب، فیلمنامه، فیلم، نمایش، سرود و... خواند و بیان کرد: خلا ایجاد شده به واسطه ویروس کرونا را مجموعه فضای مجازی و رسانه‌ای با بهره‌گیری از فضای مجازی و رسانه پر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کمیته فرهنگی، اجتماعی رسانه‌ای اجزایی دارد که عمدتا از مجموعه رسانه هستند ادامه داد:اعضای هر کمیته با شرح کاری به انتخاب فرماندار و مسوولان کمیته‌ها مشخص و حکم آن‌ها داده شده است.

جانشین مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس همدان با تاکید بر اینکه باید برای شورا ساختاری ماندگار که به دنبال خود یک جریان فرهنگی مانا به تاسی از فرهنگ دفاع مقدس در شهرستان‌ها مدیریت کند، ایجاد شود گفت: نمی‌توان احساسی عمل کرد، قطعا کار با آگاهی و ساختار محکم منجر به نتیجه مطلوب و تاثیرگذار خواهد شد.

تدوین دایره‌المعارف استان در دفاع مقدس با کمک استانداران

وی اظهار کرد: متاسفانه مجموعه شهرستان‌ها دستخوش تغییر مدیریتی است و یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم همین موضوع است چراکه مجدد از ابتدا این سیستم باید فعال و تبیین و آگاهی‌بخشی انجام شود.

الهی‌تبار از اختصاص اعتبار بالا از سوی فرمانداران برای نخستین سال در حوزه فرهنگی خبر داد و گفت: براساس آنچه فرمانداران اعتبار گذاشتند امسال ساماندهی گلزارها و یادمان‌های شهدای گمنام در استان تمام می‌شود.

وی به انجام چند مشق عملیاتی با هدف مورد توجه قرار دادن شهرستان‌ها اشاره کرد و از تدوین دانشنامه برای اولین بار در همدان خبر داد و افزود: تدوین دایره‌المعارف استان در دفاع مقدس با کمک استانداران و معرفی پژوهشگر در بطن شهرستان‌ها در حال پیگیری است.

جانشین مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همدان از تدوین و نشر فرهنگ‌نامه‌های دفاع مقدس خاص هر شهرستان شامل عکس‌ها، اسناد، خاطرات برجسته، شخصیت‌های ماندگار، اماکن و رویدادها نام برد و یادآور شد: اولویت برنامه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان و سپس فرهنگ‌نامه است.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه با ۶۰۰ مدخل در سه گروه شهدا، جغرافیای نظامی و فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای انجام می‌شود گفت: دانشنامه براساس پرونده‌های علمی با استفاد از ظرفیت عناصر پژوهشی  نوشته می‌شود، می‌طلبد فضای رسانه‌ای در این باره پشتیبانی، حمایت و مطالبه کند.

الهی‌تبار با اشاره به تجلیل از ۴۰ پیشکسوت دفاع مقدس همزمان با سراسر کشور گفت: نمایشگاه اقتدار چهل، دستاوردهای ۴۰ ساله دفاع مقدس در باغ موزه با حضور نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی ۳۱ شهریور افتتاح شد و در هفته دفاع مقدس به صورت شبانه‌روز باز بود.

وی در بخش پایانی سخنانش از بازدید ۳۰ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز از سطح استان از باغ موزه دفاع مقدس تا پایان امسال خبر داد.

انتهای پیام/۸۹۰۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول