اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

مرکز نوآوری و فناوری در اتاق بازرگانی کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، از راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری اتاق بازرگانی کرمانشاه در آینده نزدیک خبر داد.

مرکز نوآوری و فناوری در اتاق بازرگانی کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از اتاق بازرگانی، کیوان کاشفی در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی و دانشگاه صنعتی کرمانشاه، اظهار داشت: اتاق بازرگانی کرمانشاه طی هشت سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائلی که فعالین اقتصادی با آن مواجه بودند همواره تلاش کرده ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت آ‌ن‌ها برقرار مرده است.

وی افزود: در همین راستا هم‌اکنون با بیش از چهار دانشگاه در تهران و تعداد زیادی از دانشگاه‌های استان کرمانشاه همکاری داریم که این همکاری‌ها نتایج رضایت‌بخشی داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تدوین سند رونق تولید استان کرمانشاه در سال گذشته با همکاری دانشگاه رازی را نمونه‌ای از این همکاری‌ها دانست و گفت: این سند تولید به عنوان یک نقشه راه برای تمام دستگاه‌های اجرایی استان به تصویب رسید و حتی در مرکز مطالعات ریاست جمهوری نیز آن را ارائه کردیم و از اسناد موفق کشور بود.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر تلاش شده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تجهیز صنایع استان به علم روز استفاده شود، تاکید کرد: در همین راستا بنا داریم اکنون همکاری خود را با دانشگاه صنعتی استان به عنوان یکی از دانشگاه‌های مطرح و خوب کرمانشاه که طی سال‌های اخیر سیر صعودی قابل توجهی داشته، آغاز کرده و گسترش دهیم.

کاشفی خاطرنشان کرد: امضا تفاهم‌نامه همکاری می‌تواند گام موثری برای تقویت همکاری و شروع تعاملات موثر بین دو بخش باشد.

وی با اشاره به زمینه‌های متعددی که اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرماشاه می‌تواند با دانشگاه صنعتی همکاری داشته باشد، افزود: این تعاملات می‌تواند در بعد داخلی و بین‌المللی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه خصوصا عراق و سوریه را یکی از مهمترین این زمینه‌ها دانست.

کاشفی با بیان اینکه در قالب این همکاری امکان کمک به توسعه صنایع کرمانشاه نیز فراهم خواهد شد، افزود: کرمانشاه از دیرباز جزو استان‌های صنعتی کشور نبوده و این امر باعث شده زنجیره صنعت استان تکمیل نشود و با هزینه تمام شده بیشتری در بخش تولید مواجه باشیم.

وی از ظرفیت‌های توسعه صنعتی که در کرمانشاه وجود دارد یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین این زمینه‌ها بخش پتروشیمی است. هم اکنون سه پتروشیمی فعال و یک پتروشیمی بزرگ در دست احداث در اسلام آبادغرب داریم، اما با وجود این ظرفیت هنوز صنایع پایین دستی چندانی در بخش پتروشیمی در کرمانشاه شکل نگرفته است.

کاشفی تاکید کرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز جای کار زیادی در استان داریم که می‌تواند نه تنها به تامین برق برای داخل کشور کمک کند، بلکه زمینه صادرات برق به کشورهایی مانند عراق را نیز فراهم کند.

وی از صنایع غذایی نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های صنعتی کرمانشاه یاد کرد که حرف برای گفتن دارد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار داشت: زمینه دیگری که می‌توانیم در آن همکاری‌های خوبی داشته باشیم، آموزش دانشجویان براساس نیازهای روز صنعت استان است، به گونه‌ای که ما به دانشگاه اعلام کنیم اکنون در چه رشته‌های صنعتی به نیروی کار نیاز داریم و یا با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی که در کرمانشاه در حال انجام است آینده بازار کار حوزه صنعت برای دانشجویان دانشگاه صنعتی چگونه خواهد بود.

کاشفی در ادامه زمینه دیگری که امکان استفاده از ظرفیت کارشناسی دانشگاه‌ها دارد را تغییر رویکرد جلسات ستاد تسهیل دانست و گفت: اگرچه این جلسات برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی تشکیل می‌شود، اما عمدتا به مسائلی مانند استمهال تسهیلات، بدهی‌ به دستگاه‌های خدمت‌رسان و ... می‌پردازد و کمتر به  مسائل ریشه‌ای و عارضه‌یابی صنایع در آن توجه می‌شود.

وی معتقد است، برای هر واحدی که قرار است در ستاد تسهیل مطرح شود باید بررسی دقیقی از مشکلات واحد صورت گیرد، زیرا برخی از واحدها اصلا قابل حمایت نیستند و متناسب با شرایط روز باید تغییر کنند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، برای هریک از واحدهایی که در جلسات ستاد تسهیل مطرح می‌شود باید سناریو مجزایی در نظر گرفت، زیرا مشکلات همه واحدهای مشابه نیست.

کاشفی همچنین بر لزوم همکاری با دانشگاه کشاورزی کرمانشاه در آینده نزدیک تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که کرمانشاه در بخش کشاورزی دارد، باید از بدنه کارشناسی دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وی یکی از مهمترین مزیت‌های کشاورزی کرمانشاه را سامانه گرمسیری و منابع آبی که در قالب آن در نظر گرفته شده دانست و خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند زمینه جهش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی قابل توجه را در کرمانشاه فراهم کند.

کاشفی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی در کشور نیز تفاهم‌نامه همکاری خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری دارد، یادآور شد: براساس این تفاهم‌نامه قرار است در پنج استان مراکز نوآوری و فناوری ایجاد شود که یکی از این مراکز در اتاق بازرگانی کرمانشاه خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد، ظرف یک یا دو ماه آینده شاهد راه‌اندازی این مرکز باشیم و افزود: مکان این مرکز مشخص شده و به علاوه معاونت علمی ریاست جمهوری هزینه‌های تجهیز این مرکز را تقبل کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پیگیری برای ایجاد شتاب دهنده صادرات در دل مرکز نوآوری و فناوری هم خبر داد و افزود: این شتاب دهنده تلاش می‌کند واحدهایی که ظرفیت صادرات دارند را در زمینه‌های مختلف بازاریابی، آموزش، بسته بندی، شناسایی بازارهای هدف و ... همراهی کند.

کاشفی، از شناسایی حدود 70 تا 80 واحد صنعتی در استان کرمانشاه خبر داد که ظرفیت صادراتی شدن را دارند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول