اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ویلاهایی که به جای درختان در باغات البرز رشد می‌کنند/قانون ساخت و ساز بازدارنده نیست

مناطق بکر و روستاهای خوش آب و هوای استان البرز موجب شده است تا سو استفاده گران برای استفاده از این موقعیت اقدام به تغییر غیر مجاز کاربری و ویلاسازی‌های غیر مجاز داشته باشند که این امر مشکلات بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت.

ویلاهایی که به جای درختان در باغات البرز رشد می‌کنند/قانون ساخت و ساز بازدارنده نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوجبلاغ؛ از بین رفتن  باغات اطراف کرج و ویلاسازی در  ساوجبلاغ، سهیلیه، چارباغ و سایر شهرها و روستاهای سرسبز اطراف کرج، بناهایی که به صورت مجاز و غیر مجاز در این باغات ساخته می شود و  چاه های غیرمجازی که حفر می شود  می تواند تهدیدی جدی برای باغات و فضای سبز و منابع آب زیر زمینی استان باشد.

این روزها با افزایش قیمت زمین ها، گویا نگهداری باغات و زمین های کشاورزی برای مالکان صرفه اقتصادی ندارد و ترجیح می دهند املاکشان را در اختیار کسانی قرار دهند که با قطع درختان و از بین بردن باغات به ساخت ویلاهای غیرمجاز برای گذرندان اوقات فراغت خود اقدام می کنند.

اما موضوع جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و ازبین رفتن باغات در داخل و حریم شهر همواره محور شعارهای مسئولان بوده اما عملا اقدام عاجل و کافی در خصوص آن صورت نگرفته و رفته رفته باغات اطراف کرج خشکانده شده و جای درختان، ویلا سبز شده است.‌

  آحاد جامعه نسبت به مقابله به ساخت و ساز غیرمجاز احساس مسؤولیت کنند

سیدمجید موسوی، رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، در خصوص صدور مجوز ویلاسازی در باغات گفت: بر اساس قانون مجوز احداث بنا در محدوده شهرها و روستاها  برعهده شهرداری ها و دهیاری است و مجوز هرگونه تغییر کاربری در خارج از حریم شهرها و روستاها از طریق جهاد کشاورزی صادر می شود.

وی افزود:کلیه درخواست هایی که خارج از محدوده روستا به جهاد کشاورزی ارائه شود، طبق ضوابط مورد رسیدگی قرار گرفته و بر اساس پارامترهای موجود، مجوز  احداث بنا صادر می شود.
 

موسوی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از حریم شهرها و روستاها در سال های اخیر،  اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد خودسرانه و به صورت غیرمجاز به ساخت و ساز اقدام می کنند و با توجه به همکاری مثبت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، در سال جاری   اقدامات خوبی در حوزه جلوگیری از  ساخت وساز غیرمجاز در خارج از محدوده، انجام شده و همچنان در حال پیگیری است.

وی وجود سامانه ۱۳۱ برای اطلاع رسانی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و گشت مشترک با نیروی انتظامی را از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و روستاها عنوان و خاطر نشان کرد: آحاد جامعه به ویژه دستگاه های متولی  باید نسبت به موضوع ساخت و ساز غیرمجاز احساس مسئولیت کنند و قانونگذار در این خصوص همه دستگاه های متولی از جمله شهرداری  را خطاب قرارداده است.‌

موسوی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در خصوص مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در جامعه، بیان کرد: متاسفانه افراد سودجو اراضی کشاورزی را خریداری و به تغییر کاربری آن اقدام می کنند؛ بنابراین فرهنگ پذیرش قانون باید در جامعه نهادینه شود وگرنه تخریب بناها به تنهایی کارساز نیست. در برخی موارد یک بنا حتی ۴ مرتبه تخریب شده اما بازهم به ساخت آن اقدام می شود.

ضرورت اصلاح قانون مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز

با توجه به وجود روستاهای سرسبزی همچون برغان در ساوجبلاغ، برخی آمارها از وجود ۲۵ هزار ویلای غیرمجاز در این شهرستان حکایت دارد.

 محمد اخلاقی معاون فرمانداری ساوجبلاغ  در خصوص  مقابله ساخت و ساز غیرمجاز گفت: با همکاری دستگاه های ذیربط مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز و تخریب بناها در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۵ برابر نسبت به سال گذشته در زمان مشابه،  بوده است؛ اما میزان ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها تناسبی با امکانات جهاد کشاورزی ندارد.

وی با اشاره به ایرادات و نواقص قانونی در خصوص مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز، خاطر نشان کرد: قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات، مربوط به ۲۵ سال گذشته است و تمامی شهرها را یکسان در نظر گرفته، در حالیکه شرایط شهرستان ها با یکدیگر متفاوت است. از سوی دیگر ماده ۸ آن  با قانون واگذاری انشعابات مغایرت دارد. بنابر این اگر می خواهیم موضوع ساخت و ساز غیرمجاز را به صورت ریشه ای حل کنیم، باید ایرادات  قانونی آن رفع و اصلاح شود.

معاون فرماندار ساوجبلاغ پیش بینی نیازهای مردم در شهرستان های سرسبز را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به تقاضای ویلاسازی از سوی جمعیت موجود در تهران و کرج در شهرهایی همچون ساوجبلاغ، باید ساخت شهرک ویلایی در زمین های درجه ۳ و ۴ در این شهرها پیش بینی شود.

وی افزود: علیرغم تلاش های جهاد کشاورز برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز، با توجه به قیمت زمین متری ۲ تا ۴ میلیون تومان در ساوجبلاغ، مردم  به کشاورزی و باغداری ترغیب نمی شوند و برای رسیدن به منفعت مالی به ساخت و سازغیر مجاز روی می آورند.

اخلاقی با بیان اینکه قانون مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز بازدارنده نیست؛ اظهار کرد: تخریب املاک غیرمجاز به تنهاییکافی نیست و اولین حرکت اساسی برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز، اصلاح قانون است.‌

وی با تاکید بر لزوم ایجاد قوانین بازدارنده در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز، بیان کرد: اگر برای ساخت و ساز غیرمجاز جریمه شخصی تعیین شود و سازنده جریمه شود و یا قانونی تنظیم شود که در صورت  ساخت و ساز غیرقانونی،  به اندازه دوبرابر ارزش افزوده ملک،  مالیات اخذ شود؛ دیگر شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی نخواهیم بود.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول