اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر غربی: امارات برای گسترش نفوذ خود، در جنوب یمن مداخله کرده است

استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه اوتاوا و تحلیلگر سابق وزارت دفاع کانادا تأکید کرد که مداخله امارات در یمن برای افزایش نفوذ خود در جنوب این کشور است.

تحلیلگر غربی: امارات برای گسترش نفوذ خود، در جنوب یمن مداخله کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مرکز پژوهشی یمنی، از اهداف پشت پرده امارات عربی متحده در این کشور، خبر داد.

«توماس جونز» استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه اوتاوا و تحلیلگر سابق وزارت دفاع کانادا با انتشار مقاله‌ای در مرکز مطالعات راهبردی صنعاء تأکید کرد که مداخله امارات در یمن برای افزایش نفوذ خود در جنوب این کشور است.

پایگاه خبری «المصدر» به نقل از جونز گزارش داد که «امارات با مداخله خود در یمن می‌خواهد به ایران بگوید که برای مقابله با این کشور (ایران)، در یمن مداخله نکرده است».

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که هیچ گونه حضوری در یمن ندارد و همیشه در تلاش است که از مسیرهای دیپلماتیک بتواند به تجاوز ائتلاف اماراتی-سعودی به ملت یمن خاتمه دهد (جزئیات بیشتر).

وی به نقل از یک «منبع نزدیک به دولت امارات» مدعی شد که ابوظبی «به خاطر عربستان سعودی در یمن حضور دارد، نه ایران»، ولی توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

این تحلیلگر غربی ادامه داد، امارات «با شبه‌نظامیان و سیاستمداران جنوب [یمن] و افرادی از خانواده علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن ائتلاف کرد تا بتواند بیش از از رویارویی با حوثی‌ها، با حزب الاصلاح (وابسته به دولت مستعفی منصور هادی) مقابله کند».

جونز همچنین تصریح کرد، نظرات در داخل امارات درباره تهران متفاوت است، ولی این کشور، روش عملگرایانه‌تری در پیش گرفته و همین مسئله، «زمینه را برای تجارت با ایران فراهم می‌کند».

وی با این ادعا که «مداخله امارات در یمن، با سیاست این کشور در قبال ایران، گره خورده است»، خاطر نشان کرد، امارات از سال ۲۰۱۹ تا کنون، موضع مصالحه‌جویانه‌تری در پیش گرفته است.

این تحلیلگر غربی همچنین مدعی شد که مسئولان امارات و ایران، در سطوح بلندپایه، مذاکراتی را در باره امنیت دریایی برگزار کردند که این مسئله اشاره‌ای از سوی ابوظبی است، مبنی بر اینکه «تلاش دارد از مقابله نظامی دوری کند و از روش‌های دیپلماتیک، تنش را کاهش دهد.

جونز در توضیح علت اقدام امارات تصریح کرد، این موضعگیری به این خاطر است که اقتصاد امارات مبتنی بر تجارت دریایی است، و هر گونه درگیری با ایران، این مسئله را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول