اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

سالمندی، سونامی که نیازمند حمایت است/ تکریم فصل خزان زندگی با مهر

امروزه و با بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توجه به قشر سالمند کاهش یافته، این در حالی است که با توجه به افزایش سن جمعیت، بایستی با فراهمی زیساخت‌ها بیش از پیش به تکریم سالمندان اهمیت داد.

سالمندی، سونامی که نیازمند حمایت است/ تکریم فصل خزان زندگی با مهر

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سالمندی دورانی است که در آن افراد از پس نیازهای روزمره خود برنیامده و برای انجام کارهای خود به کمک دیگر اعضای خانواده نیازمندند.

در اغلب افراد سالمند قدرت و توان جوانی کاهش یافته وفعالیت کاری آنها کم می‌گردد، از این رو سالمند با نبود توان جسمی و اجتماعی روبرو شده و نیروی کار مفیدی برای جامعه محسوب نمی‌شود.

بسیاری از سالمندان احساس تنهایی کرده و تصور می‌کنند نیازی به وجود آنها نیست، به گونه‌ای که در فرد مسن انگیزه‌ها کاهش می یابد و دیگر مانند یک جوان آرزویی ندارند که برای رسیدن به آن تلاش کنند.

از طرفی با افزایش سن، دیدن و شنیدن کارآیی لازم خود را از دست داده و از سرعت و قدرت توانایی سالمندان کاسته می‌شود، از این رو بروز حالاتی چون کاهش اعتماد به‌ نفس، افسردگی، نگرانی و بی‌تفاوتی در این قشر از جامعه امری طبیعی است.

سرای سالمند مرکزی است که سالمندان در آنجا نگهداری می‌شوند و پرستاران بطور شبانه روز سالمند را تحت نظردارند و نیازهای روزانه آنها از قبیل بهداشتی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی را تامین می‌کنند.

 


استانداردهای بهزیستی برای مراکز نگهداری

ازاین رو استانداردهایی توسط سازمان بهزیستی برای این مرکز نگهداری در نظر گرفته شده که مهمترین این استانداردها شامل فضای مناسب، تغذیه مناسب، فعالیت جسمی وذهنی ومراقبت کافی است.

به بیانی دیگر اکثر این افراد سالخورده افرادی هستند که به لحاظ اجتماعی تنها و گوشه‌گیر(منزوی)، و از لحاظ سلامت درمعرض خطر ابتلا به بیماری مزمن هستند.

می‌توان‌گفت هدف از ایجاد مرکز مراقبت اهمیت دادن به سالمند است و همچنین با ایجاد تفریحات مناسب براساس سواد و روحیات‌شان برای سالمندان در توانایی روحی سالمند نقش بسزایی دارند.

زمانی که یک سالمند از توان انجام دادن امور کاری خود برخوردار نباشد، افسردگی ناشی از ناکارآمدی تهدید بزرگی برای آنها به شمار می‌آید.

 

مدیریت سرای سالمندان صدیق در لرستان با تشریح برخی نیازهای این قشر از جامعه، به فارس گفت: با توجه به افزایش سن و شرایط جسمی و روحی، سالمندان به حمایت‌های عاطفی و درمانی ویژه‌ای نیازمند هستند.

حسن‌رضا طرهانی، اجرای برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده را یک الزام برای سالمندان عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا اقداماتی از جمله ایجاد کارگاه‌های فرهنگی و هنری تاکنون صورت گرفته، با این وجود شاید ارتباط با خانواده را بایستی مهمترین نیاز سالمندان بدانیم.

وی، خدمات ارائه شده دولت به قشر سالمند را محدود خواند و افزود: بدون تردید این حجم از حمایت دولت جواب‌گوی نیازهای گسترده سالمندان نیست.

طرهانی ادامه داد: اگرچه بخش کوچکی از هزینه‌های سالمندان توسط دولت و از طریق بهزیستی تحت عنوان خدمات یارانه‌ای پرداخت می‌شود، با این وجود اغلب این هزینه‌ها به وسیله کمک‌های خیرین و مشارکت‌های خانواده سالمندان تامین می‌گردد.

بیمه شغلی از مطالبات مهم سالمندان

مدیریت سرای سالمندان صدیق در لرستان، بیمه شغلی را از جمله مطالبات مهم سالمندان و افراد از کارافتاده برشمرد و افزود: متاسفانه از نظر پوشش بیمه‌ای نیز سالمندان با مشکلاتی از قبیل عدم اعتبار، قرارگرفتن در صف‌های طولانی نوبت‌دهی و همچنین نبود سهمیه مواجه هستند.

وی با انتقاد از نبود مرکز فعال در جهت تنظیم علائم حیاتی سالمندان، گفت: مراکز مشخصی برای سالمندان به منظور اندازه‌گیری علائمی همچون فشارخون و قند وجود ندارد، حال اینکه این مهم در سلامتی این گروه از جامعه بسیار ضروری است.

طرحانی همچنین نبود امکانات ورزشی و عدم ایجاد فضای سبز موردنیاز برای سالمندان را از جمله مشکلات سرای صدیق عنوان و از مسوولان استانی درخواست کرد نسبت به تحقق این موارد بیش از پیش توجه کنند.


جمعیت ایران در مرحله انتقال جوانی به سالخوردگی است

در همین راستا یک جامعه شناس در خصوص تبعات سالمندی به فارس گفت: باتوجه به افزایش جمعیت سالمند توجه به نیازهای اولیه، سلامت جسمی و ذهنی، کیفیت زندگی سالمندان امری ضروری است.

محسن حیدری بیان داشت: تحصیلات بالا، مشارکت وحمایت اجتماعی، وضیت مناسب اقتصادی و اشتغال مناسب باعث ارتقای زندگی سالمند می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران در حال حاضر در مرحله انتقال جوانی به سالخوردگی است، افزود: هم اکنون درصد کمتری از جمعیت کشور در سن سالخوردگی هستند، اما باتوجه به کاهش سریع باروری برنامه ریزی آینده محور برای حل مشکل این قشر از جمعیت ضروری است.

حیدری اظهار داشت: با وجود مسائلی ازجمله نبود حمایت‌های اجتماعی، نداشتن شغل، مخارج زندگی به ویژه هزینه‌های بهداشتی و درمانی سرسام‌آور لزوم توجه بیشتر به این قشر از جامعه را نمایان می‌کند.

این جامعه شناس پدیده سالمندآزاری را از جمله چالش‌های مطرح در حیطه مراقبت وحمایت از سالمندان عنوان و خاطرنشان کرد: شایعترین نوع سالمند آزاری از نوع عاطفی، روانی و سپس مالی  استو این مهم تهدیدی جدی برای افراد بالای ۶۵ سال است.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته رشد جمعیت سالمند طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اتفاق افتاده درحالی که در کشورهای درحال توسعه از جمله کشور ما ۳۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد.

حیدری تاکید کرد: انتظار می‌رود مسوولان کشور نسبت به برنامه‌ریزی جهت توسعه بیمه‌های اجتماعی به منظور کاهش مشکلات سالمند، ارائه آموزش بهداشتی و مراقبتی به افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله امروزی بتوانند کیفیت زندگی سالمند را بالا ببرند.

 

۱۸۰ هزار نفر از جمعیت لرستان بالای ۶۰ سال سالمندان هستند

رییس بهزیستی خرم‌آباد با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توانمندسازی سالمندان، به فارس گفت: برای توانمند سازی سالمندان تحت سیاستگذاری شورای ملی سازماندهی سالمندان کشور گام‌های موثری برای مطالبه‌گری و آگاه‌سازی سالمندان، فرهنگ‌سازی عمومی جهت تکریم منزلت سالمند، توسعه و مناسب‌سازی، عدالت در توزیع خدمات و پوشش بیمه‌ای برداشته شده است.

کیانوش بیرانوند بیان داشت: باتوجه به شیب تند سالمندی در کشور و افزایش جمعیت سالمند می‌توان گفت ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت لرستان بالای ۶۰ سال سالمندان هستند.

وی، کیفیت زندگی سالمندان در آینده به افزایش سطح زندگی وامکانات را باعث تامین وسایل و امکانات جهت بهره برداری سالمندان عنوان کرد.

مدیر بهزیستی خرم‌آباد اظهار داشت: از طرفی فاصله اجتماعی و خانوادگی موجب ایجاد شکاف در خانواده می‌گردد که امیدواریم در جهت ازبین بردن شکاف گام برداریم.

بیرانوند با اشاره به رویارویی سازمان بهزیستی با مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سالمند در آینده، گفت: با به اجرا درآوردن سیاست‌هایی از جمله توزیع مناسب برحسب عدالت محوری، در اولویت گذاشتن خدمات به سالمند در قالب بنیادهای فرزانگان و ایجادتعامل بین کلیه سازمان‌ها درصدد کاهش مشکلات سالمندان هستیم.

وی امید به زندگی مردان در لرستان را ۷۱ سالگی خواند و افزود: این در حالی بوده که سن امید به زندگی در کشور 73 سال است.

 

83 هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد

معاون حمایت وسلامت کمیته امداد لرستان ضمن گرامی داشت روز سالمند به فارس گفت: جمعیت تحت پوشش این سازمان ۲۳۰ هزار نفر است که حدود ۸۳ هزار نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه ۶۰درصد سالمندان روستایی و مابقی سالمند شهری هستند.

فاطمه فولادی بیان داشت: افراد تحت پوشش این سازمان از خدمات معیشتی از جمله پرداخت مستمری، تسهیلات و وام، ودیعه مسکن خدمات فرهنگی برخوردار هستند.

وی،‌ بخش عمده هزینه‌های کمیته امداد را در راستای خدمات درمانی به سالمندان بیمار و زمین‌گیر عنوان کرد.

ارائه هزار و 214 خدمت به سالمندان

فولادی ادامه داد: طی ۶ ماهه اول سال، هزار و 214 خدمت در راستای عینک، سمعک و....به سالمندان ارائه شد، همچنین  ۶۲۲ میلیون تومان نیز جهت هزینه نگهداری در منزل به سالمندان پرداخت شده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته بیان داشت: در اواخر اسفند ۹۸ بنیاد مستضعفان یک میلیارد و 350 میلیون تومان برای سالمندان به استان اختصاص داد که این مبلغ صرف خرید بسته‌های بهداشتی به برای هر سالمند شد.

وی از اختصاص ۱۸۰ میلیون تومان به مناسبت تکریم از سالمندان به افراد بیمار و زمین‌گیر خبر داد.

فولادی اظهار داشت: همه سالمندان  از بیمه سلامت برخوردار هستند، و همچنین بیمه تکمیلی که برای سالمند در نظر گرفته شده براساس آن طبق دریافت اسناد و مدارک درمانی مددجو مقداری از هزینه توسط سازمان کمیته پرداخت می‌گردد.

گزارش از سمیه علیزاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول