اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

روحانیت بر اساس جامعه بین الملل به دنبال تدوین ماموریت باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: امروز روحانیت و حوزه های علیمه باید دنیا را به اندازه مأموریت های اسلامی و نه صرفا بر اساس مقیاس های فردی ببینند و بسنجند.

روحانیت بر اساس جامعه بین الملل به دنبال تدوین ماموریت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام احمد رهدار که امروز و در میزگرد تخصصی «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» در پردیس حکمت قم سخن می گفت با اشاره به کتاب ارزشمند شهید آیت الله سید محمدباقر صدر درباره ضرورت تحول در حوزه های علمیه اظهار کرد: این کتاب، کتابی بسیار پُر نکته است و بنده تلاش می کنم تا در سخنان خود ضمن اشاره به برخی نظریات شهید صدر، به نوعی ادامه آن نظریات را مطرح کنم.

وی افزود: به نظر می رسد تغییرات کلانی باید در حوزه انجام شود تا حوزه های علمیه و روحانیت به جایگاه حقیقی خود برسند که یکی از این تغییرات، تغییر بینش و نگاه حوزه به دنیا و اهالی دنیاست.

 

حوزه و ضرورت پیگیری مأموریت های اسلامی در گستره جهان

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر اینکه حوزه باید از پارادایم دین پژوهی تصوّف که قرن ها بر آن حاکِم بوده گذر کند تصریح کرد: متأسفانه این نوع نگاه سبب شده که حوزه علمیه بیشتر در خود قم باقی بودهو از پیگیری مأموریت های اسلامی در گستره جهان باز بماند.

وی اضافه کرد: امروز روحانیت و حوزه های علیمه باید دنیا را به اندازه مأموریت های اسلامی و نه صرفا بر اساس مقیاس های فردی ببینند و بسنجند.

رهدار سپس به ضرورت تغییر در بخش دانشی حوزه توجه داد و گفت: در این بخش هم باید از فقه اصغر به فقه اکبر و عملا از فقه به خود دین برسیم تا حوزه بتواند مجموعه معارف دین را بر بستر همان مأموریت های اسلامی خود پخش و تبلیغ کند.

وی در ادامه به خاطره ای از امتحان دادن خود در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اعزام تبلیغی به خارج از کشور اشاره و خاطرنشان کرد: پرسش هایی که در آن امتحان از بنده شد، از کفایه و رسائل و مکاسب بود، در حالی که تبلیغ در جایی مانند آمریکای لاتین باید بر اساس بایسته ها یا همان منطق اسلام مکی یعنی اصل دین و کلیات و صرفا بحث بر سر این که خدا و معادی است صورت گیرد.

رهدار ادامه داد: با مردم آمریکای لاتین که سال ها از مباحث تبلیغی دینی دور بوده اند نباید بر اساس جزئیات اسلام به گفتگو نشست و در آن جا اصلا نوبت به بیان گزاره های فقهی نمی رسد.

وی گفت: متأسفانه این نظام دانشی سبب شده تا در نظام ارزشگذاری حوزه های علمیه نیز تمام دین در فقه خلاصه شود که این امر یکی از خطاهای راهبردی حوزه در تمام این سال ها بوده است.

 

دیالوگ های بین الادیانی و جایگاه استاد قرائتی 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر این باورم که شخصیتی مانند جناب استاد قرائتی برای دیالوگ های تمدنی، بین الادیانی و بین المذاهبی تبلیغی و با تمرکز بر مباحث قرآنی، بسیار کارآمدتر از بسیاری از استادان فقهی ما هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه در همین نظام ارزشگذاری، تنگ ترین تفصیل در دایره فقه یعنی تمرکز بیشتر بر فقه فردی و غیراجتماعی مورد توجه است که این هم نیاز به نقد و بررسی بیشتر دارد.

رهدار در ادامه رویکردهای بینشی و دانشی خود به نظام روحانیت و حوزه ها، رویکرد کُنشی را نیز مورد دقت نظر قرار داد و گفت: ضرورت گذار از قم به فراتر از قم و سپس گذار به جامعه شیعه و در ادامه به  دارالاسلام و سپس به جهان از دیگر نکاتی است که باید با توجه به الزامات آن مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز باید از خود بپرسیم که فی الواقع چند روحانی تبلیغی که توانایی های ویژه ارتباط گیری با نسل های مختلف و جذب عینی آنان را داشته باشند داریم و تربیت کرده‌ایم.

این مدرّس و پژوهشگر علوم حوزوی و دانشگاهی سپس به لزوم تبدیل بیت مرجعیت به سازمان مرجعیت اشاره کرد و افزود: ساختار امروزی ما دارای نسبت بسیار حداقلی با مأموریت های اسلامی است، در حالی که در این تغییر ضروری ساختار باید جزئیات کاربردی هم دیده شود.

پیشنهاد دیگر این استاد حوزه علمیه قم در حوزه مرجعیت، ضرورت انحصار زعامت اجتماعی به ولی فقیه و رهبری جامعه بود.

 

حوزه باید «امام القوم» تربیت کند نه «حجت الاسلام دکتر»

وی همچنین درباره تحول در خود روحانیت نیز گفت: اولویت دادن تقوا بر علم یکی از این موارد است، به بیان دیگر شرایط باید به گونه ای برنامه ریزی شود که جامعه اسلامی همچنان روحانیت را به عنوان نماد تقوا و یا حداقل با مزیّت نسبی تقوا ببیند.

حجت الاسلام رهدار اضافه کرد: ما از این که یک فرد غیرروحانی در جامعه به نماد اخلاق تبدیل می شود ناراحت نمی شویم، بلکه از این  ناراحتیم که چرا روحانیت از باقی ماندن در قله های اخلاق باز مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: باید مراعات های ویژه ای مانند نوع مدیریت شهید قدوسی در مدرسه حقانی و تأکید عملی ایشان برای تداوم نماز شب خواندن های طلاب همچنان در مدارس و حوزه های علمیه ما دیده شود.

استاد حوزه علمیه قم اولویت و تقدّم داشتن تربیت بر آموزش را از دیگر لوازم حرکت حوزه از آنچه هست به آنچه باید باشد دانست و گفت: دیرزمانی است که حوزه ما اولویت تربیت «إمام القوم» و «عالِم مهذّب دینی» را ندارد و به سمت خروجی «استاد» یا «حجت الاسلام دکتر» حرکت کرده است، در حالی که استاد شهید صدر نیز در کتاب خود درباره ضرورت تحول در حوزه ها، به لزوم رهبر قوم شدن طلاب اشاره دقیقی می فرماید که نشانه اهمیت این موضوع است.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول