اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

موسسه فرهنگی صبح فاطر، چراغی در مسجد نور

یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی، تشکیل موسسات و مجموعه‌های فرهنگی مردم نهاد بوده که نقش بسیار پررنگی در پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ایفا نموده است.

موسسه فرهنگی صبح فاطر، چراغی در مسجد نور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در کلانشهر شیراز مجموعه‌های متعددی هستند که بیشتر در قالب مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی، هیئت و یا کانون‌های فرهنگی مساجد فعالیت دارند.

یکی از مجموعه‌های منسجم و اثرگذاری که در طول سال برنامه‌های متنوعی را با رویکرد مذهبی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی دنبال می‌کند؛ مجموعه صبح فاطر، واقع در مسجد نور شیراز است.

سیده مریم الشریعه رضازاده مدیر موسسه صبح فاطر در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از سال ۱۳۷۴ یعنی ۲۵ سال پیش ما کارمان را با ثبت هیئت فاطمیون و انجام برنامه‌های مذهبی و برگزاری مناسبت‌ها شروع کرده، چند سال بعد با همکاری جمعی از مجموعه‌های فعال و برای قوی‌تر کار کردن، هیئت متحده فاطمیون را راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ما در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی شد و بعد از آن موسسه صبح فاطر را ثبت نمودیم، شش سال پیش، در کنار هیئت و موسسه صبح فاطر، کانون فرهنگی مسجد نیز ثبت و فعال شد.

این بانوی ۶۳ ساله شیرازی که آغاز فعالیت و انگیزه اصلی ورودش به این فضا را بعد از لطف خداوند، مرهون وصیت پدر و راه‌اندازی موسسه‌ای به نام برادر شهیدشان سیدحمید رضازاده است، گفت: پدرم یک سوم اموالش را وقف اهل بیت علیهم السلام و سفارش کرد که موسسه‌ای به نام برادر شهیدم راه‌اندازی شود.

با پیگیری های مادرم و بعد ما، یک موسسه انتفاعی و کارآفرین به نام شهید رضازاده راه‌اندازی شد که البته فضای فعالیت ما در موسسه که با مدیریت برادر دیگرم اداره می شود؛ مجزا از این مجموعه است، هر چند در بعضی از برنامه‌ها از پشتیبانی مالی آنها بهره‌مند می شویم.

این بانوی جهادگر افزود: فعالیت‌های ما در زمینه‌های مختلفی انجام می‌شود و می‌توان آن را به چند دسته شامل اجرای مراسم‌ها و مناسبت‌ها، آموزشی و سیاسی تقسیم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای مراسم‌ها، برنامه‌های ما با توجه به مناسبت های مختلف، متفاوت است و میزان استقبال نیز یکسان نیست، در ابتدای امر با بررسی‌هایی که انجام شد احساس کردیم که مهمترین بحث تربیت مداح  و مبلغینی است که ضرورت دارد در برنامه‌ها و مجالس زنانه ورود پیدا کنند، غالباً افرادی که در این فضا حضور داشتند سواد لازم را نداشته و لازم بود که مطالب مستند در این جلسات ارائه شود.

رضازاده گفت: بنابراین ما از همان سال‌های اول و قبل از تشکیل کانون و بسیج مداحان، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش مداحی کردیم و  ۲۰۰ نفر مداح مبلغ آموزش‌دیده تربیت شد، در ادامه نیز با همکاری کانون مداحان و شورای هیئات مذهبی این آموزش‌ها ادامه‌دار شده و مداح مبلغین ما، در نقاط مختلف شهر، علاوه بر فعالیت‌های چرخشی اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌های کوچکی کرده که به صورت مستقل در حال انجام فعالیت هستند. 
 
وی درباره محدوده فعالیت‌ها و میزان مشارکت افراد در این برنامه‌ها گفت: برنامه‌های بسیار زیادی در طول سال اجرا می‌شود که شامل برگزاری همه مناسبت‌های ملی مذهبی است که از جمله فعالیت‌های انجام شده در مجموعه می‌توان به برگزاری چندین دوره نمایشگاه عفاف و حجاب و لباس‌های بومی استان‌های مختلف اشاره کرد که به لطف خدا ما در این امر پیشرو بودیم و با همکاری و هماهنگی ستاد امر به معروف و اصناف توانستیم در بازار روز و بازار روح الله ضوابطی را پیاده کنیم و فروشندگان ملزم به رعایت مواردی در این خصوص شدند.

شرکت در نمایشگاه کشوری "زنان سرزمین من" یکی دیگر از افتخارات مجموعه ماست که بنده موفق به دریافت تندیس بلورین در این نمایشگاه شدم و لباس‌های بومی و سنتی همه استان‌ها طراحی و بخشی نیز دوخت و در نمایشگاه ارائه شد، همچنین از برخی افراد نیز حمایت شد و توانستند به موفقیت‌هایی برسند؛ از جمله خانم موسوی که در بحث طراحی و دوخت انواع چادر و مقنعه فعالیت دارد و به عنوان یک چهره کشوری مطرح است.

وی در ادامه گفت: امکان ذکر تمام برنامه های این ۲۵سال نیست، هرساله در این ایام ما کاروان بزرگ اربعین با حضور ۸۰۰ زائر را با همکاری موسسه شهید رضازاده راهی کربلای معلی می‌کردیم.

وی بیان داشت: اگر به برنامه‌های انجام شده در چند ماه اخیر و بعد از شروع کرونا بپردازیم، می‌بینیم که به لطف خدا و عنایت خاصه اهل بیت(ع) و شهدا ما در ماه‌های اول شروع بیماری توانستیم در دو نوبت ۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۵۰ میلیون تومان توزیع کنیم، علاوه بر این برنامه قربانی در روز عید قربان و توزیع گوشت بین نیازمندان را داشتیم که بسیار خوب برگزار  و بعد از آن نیز در روز عید غدیر برنامه اطعام انجام شد.

همچنین در ایام محرم نیز ما ویژه‌برنامه برپایی خیمه‌های اباعبدالله علیه السلام و اطعام در چند مرکز توانبخشی و بهزیستی را داشتیم که برای اولین بار این فرصت برای افرادی که قادر به مشارکت در عزاداری و هیئت نبودند فراهم شد. در هفته دفاع مقدس نیز با تمام محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرده است با رعایت تمام نکات بهداشتی اقدام به برگزاری چند برنامه با این محور کردیم که از جمله آنها تجلیل از همسران جانبازان و شهدا در کنار قبور شهدای گمنام دانشکده علوم قرانی بود. چند طرح نیز در زمینه گردآوری خاطرات بانوان ارائه شده است که امیدواریم با هماهنگی و همکاری مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به انجام برسد.

رضازاده گفت: در مجموع می‌توان گفت در برنامه‌های مناسبتی مجموعه صبح فاطر و هیئت متحده فاطمیون که در مسجد نور برگزار می شود؛ بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مخاطب دارد که علاوه بر ارائه خدمات فرهنگی، وسیله نقلیه جهت ایاب و ذهاب آن‌ها نیز هماهنگ می‌شود و بانوان از تمام نقاط شهر در برنامه‌های ما حضور پیدا می‌کنند.

مدیر موسسه صبح فاطر افزود: برنامه‌های آموزشی ما شامل برگزاری دوره‌های متعدد سواد رسانه با همکاری نهادهای مختلف بوده که در یکی دو سال اخیر برگزار شده است، برنامه‌های آموزش خانواده و پیش از ازدواج، که یک موسسه ازدواج آسان نیز در مجموعه فعالیت دارد، دوره‌های مختلف آموزش قرآن و احکام و تفسیر و برنامه‌های متعدد آموزشی در زمینه‌های تربیتی و سیاسی. همچنین در حال حاضر نیز به خاطر شرایط کرونایی دوره‌های حفظ موضوعی به صورت مجازی در حال برگزاری است که در دو سطح یک و دو بیش از ۵۰ قرآن آموز به حفظ ۸۰ آیه و ۴۰ آیه مشغولند.

برگزاری مسابقات فرهنگی یکی دیگر از برنامه‌های منسجم ما است که با محوریت قرآن و نهج البلاغه در حال برگزاری است و جوایز افراد شرکت‌کننده به همراه قرآن آموزان در اربعین اهدا می‌شود.

رضازاده طراحی نرم‌افزار ؛حریم حیا؛ با موضوع عفاف و حجاب و تدوین مجموعه ؛یاس‌های آشنا؛ را نیز از جمله فعالیت‌های انجام شده در گروه آموزشی این موسسه ذکر کرد.

رضازاده افزود: فعالیت‌های سیاسی در مسجد یکی از رسالت‌های ما در مجموعه است که به لطف خدا در سال‌های اخیر مجموعه فعالیت‌های سیاسی بانوان بسیار تاثیرگذار بوده و در انتخابات اخیر مجلس نیز بانوان با مشارکت در انتخابات شورای ائتلاف و معرفی اعضا که بنده نیز یکی از آنان بودم، نقش مهمی را ایفا کردند.

این خواهر شهید همه این اقدامات را مدیون عنایت ویژه و خواست اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: ما باسد شبیه شهدا باشیم و با تاسی به اهل بیت(ع) و به سفارش قرآن دنباله‌رو مسیر آنها شویم.

وی در پایان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره تمام شهیدان و تقدی از بازماندگان شهدا به‌ویژه بانوان و همراهان گمنام مبارزین گفت: شهدا قبل از شهادت برای این مقام تربیت شده بودند و ما باید با توجه به رفتار خاص شهدا از آنها الگو بگیریم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول