اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

توهین به مردم سمنان؛ نجابت و باز هم ادای حق همسایگی!

مردم سمنان در روزهای اخیر در حالی شاهد توهین یکی از شهروندان مازندران به خود بودند که همواره به‌خوبی حق همسایگی را ادا کرده و این‌بار هم با نجابت و متانت کامل با موضوع برخورد کردند.

توهین به مردم سمنان؛ نجابت و باز هم ادای حق همسایگی!

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: همان‌طور که شاید تاکنون دیده یا شنیده باشید، در روزهایی که سراسر میهن اسلامی‌مان آکنده از عطر ایثار و شهادت و آمیخته از خاطرات دوران دفاع مقدس و مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی بود، انتشار کلیپی از سوی یک شهروند مازندرانی، خاطر مردم بزرگوار و گران‌قدر استان‌های سمنان و مازندران را آزرده ساخت.

ویدئو کلیپی که در آن یکی از شهروندان عزیز مازندرانی برخلاف روابط دیرینه و صمیمانه مردم دو استان دوست، همسایه و شهیدپرور سمنان و مازندران، بر طبل توهین به مردمی می‌کوبید که همواره طلایه‌دار نجابت، متانت و میزبانی از خیل عظیم خوبان استان مازندران در شهرشان بوده‌اند.

در این فیلم، علی‌رغم توصیه اکید قرآن کریم به «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» و بدون توجه به سابقه دیرینه برادری، همسایگی و صفا و صمیمیت بین مردم دو استان سمنان و مازندران، تعابیری به کار برده شده بود که زیبنده هیچ شهروندی در کشور اسلامی‌مان نبوده و نیست.

اما به‌واقع چرا این‌گونه سخن گفتن؟ مگر نمی‌دانیم از جمله آیاتی که در قرآن کریم در مورد اخوت و برادری آمده، آیه دهم سوره مبارکه «حجرات» است که می‌فرماید: «مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!».

رویه کنونی در خطاب‌های ناروا و توهین‌آلود به مردم استان همسایه بر اساس این آیه شریفه و سایر آیات و روایات اسلامی آیا زیبنده است؟ آیا انتشار چنین سخنان و کلیپ‌هایی مغایر تعالیم الهی و اسلامی و مبانی دینی‌مان نیست؟ و مهم‌تر از همه، آیا امکان نمی‌دهید این نوع سخن‌رانی، زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی شود و تبعات امنیتی به همراه داشته باشد؟

این روزها، پیام‌های متعددی از اعلام انزجار مردم از این حرکت موهن دریافت می‌شود و گروه‌های مردمی استان سمنان و نماینده مردم سمنان در مجلس، از ساعات اولیه دریافت این فیلم، پیگیری‌های خود را با مسؤولان دولتی و قضایی در استان سمنان آغاز کرده‌اند تا این پرونده از مجرای قانونی خود مورد پیگیری قرار گیرد.

گرچه در پی اهانت به مردم سمنان همه انتظار ورود مردم به صحنه را مانند برخی دیگر نقاط کشور داشتند؛ اما این‌بار هم صبر و قانون‌مداری مردم این دیار کهن نمودار شد و مردم پیگیری موضوع را به دستگاه قضایی و مسؤولان امر سپردند.

به هر تقدیر مردم خونگرم هر دو استان سمنان و مازندران سال‌هاست که در کنار هم با صفا، صمیمیت و مسالمت وصف‌نشدنی زندگی کرده و مراودات خانوادگی بین آنها برقرار شده است؛ این قبیل اقدامات بی‌تردید اثری جز خدشه‌دار ساختن برادری و همدلی میان دو مردم ندارد و قطعاً محکوم است.

اما جدای از محکومیت، برخورد قاطع دستگاه قضایی با رفتارهای این‌چنینی که خاطر مردم هر دو استان را آزرده ساخته و پای فرصت‌طلبان رسانه‌ای را نیز به این معرکه باز کرده، مورد انتظار جدی مردم استان‌های سمنان و مازندران است.

مردم امروز در عین حفظ برادری، همدلی و محبت بین‌الطرفینی، از دادستان‌های مراکز استان‌های سمنان و مازندران به‌طور جدی می‌خواهند با عاملان این هتک حرمت‌ها برخورد جدی و قانونی شده و مراتب به اطلاع مردم رسانده شود.

گرچه حفظ امنیت ملی و دوری از هرگونه تنش اولویت قطعی و غیرقابل انکاری است، اما انتظار می‌رود ورود دستگاه قضا به این مسأله هم مثل توهین اخیر یک جوان به مردم مازندران جدی و قاطعانه باشد و قطعاً پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول