اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

دامپزشک ساروی گوشه‌ای از کار رزمایش مومنانه را گرفت/ نجات گاوی که تنها دارایی یک پیرزن بود

اصغر خلیلیان عمرانی، دامپزشک ساروی می‌گوید؛ ضمن شناسایی مناطق محروم به دام‌های افراد کم درآمد و بی‌بضاعت خدمات رایگان اعم از ویزیت رایگان، سم‌پاشی، واکسیناسیون و داروی رایگان می‌دهیم، به این صورت که صفر تا صد کار با خودمان است.

دامپزشک ساروی گوشه‌ای از کار رزمایش مومنانه را گرفت/ نجات گاوی که تنها دارایی یک پیرزن بود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری در آغازین روزهای شیوع ویروس ناشناخته کرونا شبهات زیادی در خصوص مشترک بودن این ویروس بین انسان و دام مطرح بود، از این رو دامپزشکان همچون پزشکان و کادر درمان تحت فشار فکری و جسمی فراوان قرار گرفتند.

اهمیت این شغل از یک طرف و فرا رسیدن روز دامپزشک از طرف دیگر بهانه‌ای شد تا به سراغ دامپزشک ساروی با بیش از دو دهه تجربه و سابقه کاری برویم و پای صحبت‌هایش بنشینیم، و سوالاتی که در ذهن اکثر مردم در حوزه کار دامپزشکی وجود دارد را مطرح کنیم، در ادامه گفت‌وگوی ما با  دکتر اصغر خلیلیان عمرانی دامپزشک خبره ساروی را می‌خوانیم؛

*کار دامپزشکی را با هدف محرومیت‌زدایی پیش می‌برم

من یک دامپزشک با حدود ۲۳ سال سابقه کاری از شهر ساری هستم، پروانه اشتغال در کلینیک دارم و رئیس بیماری‌های دامی در اداره دامپزشکی استان مازندران هستم، مدت‌ها است که اداره دامپزشکی کار درمان را به بخش خصوصی واگذار کرد و  دولت تنها نقش نظارتی دارد، طبق دستورالعل با همکاری بسیج سازندگی در قالب محرومیت‌زدایی اقداماتی در حوزه دامی انجام می‌دهیم.

*ارائه خدمات رایگان به دامداران در مناطق محروم

فارس: از اقدامات‌تان در مناطق محروم بگویید؟ دقیقا چه کار می‌کنید؟

خلیلیان: ما در اداره دامپزشکی ضمن شناسایی مناطق محروم به دام‌های افراد کم درآمد و بی‌بضاعت خدمات رایگان اعم از ویزیت رایگان، سم‌پاشی، واکسیناسیون و داروی رایگان می‌دهیم، به این صورت که صفر تا صد کار با خودمان است، به عنوان مثال؛ به کنترل بیماری‌های همچون انگل که فراوانی زیادی دارد کمک می‌کنیم.

فارس: در خصوص سگ‌های ولگرد اقدامات خاصی انجام می‌دهید؟

خلیلیان: همان‌طور که می‌دانید کار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد داخل شهری بر عهده شهرداری و در بخش روستاهایی جمع‌آوری وظیفه دهیاری‌ها است، چنانچه نیاز به واکسیناسیون یا درمان داشته باشند ما اعلام آمادگی خواهیم کرد.

*نجات گاوی که تنها دارایی یک پیرزن بود

فارس: در بهترین دوران کاری‌تان چه خاطره‌ای در ذهن دارید؟

خلیلیان: اگر بخواهم از اتفاقی خوشاید براتون بگویم، از سفرم با نیت ارائه خدمات رایگان به روستایی دور افتاده خواهم گفت، که در بدو ورودم خواسته شد تا به درمان گاوی بپردازم که تقریبا جانش از دست رفته بود، این گاو تنها دارایی یک پیرزن بود که بعد از زایمان به دلیل کمبود کلسیم به اغما رفته بود، زمانی که به نزدیک گاو رسیدم فردی را با چاقوی در دست مشاهده کردم که می‌خواست گاو را حلال کند...

به او گفتم به من ۲ دقیقه مهلت بده و دست نگهدار! تشخیصم کمبود کلسیم بود بیماری تب شیر گرفته بود درمان را شروع کردم سرم را وصل کردم و به گاو لگدی زدم ناگهان از جا پرید، کمی گذشت تا سرحال شد همه همسایه‌ها و آن پیرزن صدای سلام و صلوات سر دادند، پیرزن دستش را بلند کرد و برایم دعای خیر کرد، همانجا گفتم چقدر دامپزشکی رشته خوبی است!

*کرونا دامداران را ترساند

فارس: تغییرات شغلی‌تان در دوران شیوع کرونا را بازگو کنید؟

خلیلیان: در بحث کرونا اوایل مردم می‌ترسیدند که از دام کرونا بگیرند یا دام‌هایشان مبتلا شوند، وظیفه ما ویزیت کردن و رفع مشکلات بوده و هست در حال حاضر نیز در حال تست سل و تب مالت حدود ۵ هزار گاو در روستاهای ساری هستیم، چرا که شیر و فرآوردهای دامی که وارد بازار می‌شوند باید از سلامت برخوردار باشند، البته الان در بسیاری از مناطق تعداد دام کم شده است.

فارس: مشکلاتی که یک دامپزشک با آن مواجه هست چیست؟

خلیلیان: کمبود تجهیزات و امکانات تنها چیزی است که می‌تواند یک دامپزشک را محدود کند، با وجود کمبودها ما با یک یرو بخش چهاردانگه و دودانگه را با بیش از ۱۰۰ روستا زیر پوشش قرار دادیم، به‌کارگیری نیروهای جدید قطعا تاثیرات مثبتی در بازدهی کار ما دارد.

*از دامداری که غذایش نان و ماست است پول نمی‌خواهم

فارس: شده بابت درمان حق الزحمه‌ای دریافت نکنید؟

خلیلیان: راستش را بخواهید من شغلم را دوست دارم، نتیجه کار خوب باشد کافی است، از طرفی وقتی وارد روستایی می‌شوم، دامداری را می‌بینم هیچ ندارد و تنها با دام امرار ومعاش می‌کند، غذایش نان و ماست است، چرا باید چیزی طلب کنم، گرچه خودمان شاید ماه‌ها حق ماموریت دریافت نکردیم ولی مشکلات دامداران بیش از ما بوده و جا دارد که حمایت شوند.

دامدار هزار و یک مشکل دارد درگیر کارهای مختلف است، در حال حاضر بحث گرانی علوفه مطرح است، اگر دولت قیمت نهاده‌های دامی و علوفه را پایین بیاورد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، بحث دیگر افزایش چند برابری قیمت واکسن است امیدواریم دولت کاری کند تا شاهد شکوفایی در بخش تولید شیر و گوشت باشیم.

*لزوم آگاه بودن دامداران/ بچه‌های ما سرنگ را زمین بگذارند کار تمام است

فارس: آقای دکتر چه توصیه‌های بهداشتی به دامداران دارید که کار شما و هزینه‌ای آنها را کمتر کند؟

خلیلیان: اینکه دامداران با آگاهی کار کنند مهم است، دامداران باید در بحث بیماری با اداره دامپزشکی به بخش خصوصی یا همان کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه کنند.

فارس: وضعیت دامداران شهر ساری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خلیلیان: ۴۵۰ روستا در ساری داریم که البته بازدید میدانی از همه این موارد سخت است، از طرفی ۴۰۰ بیماری مشترک بین حیوان و انسان داریم، به جرات می‌گویم  کافی است بچه‌های ما چند ماه سرنگ را به زمین گذاشته و واکسیاسیون نکنند کل شهر به انواع بیماری مبتلا خواهند شد، چرا که بخشی از تغذیه ما از دام است.

فارس: حرف آخر...

خلیلیان: شعار ما دام سالم انسان سالم است  افزایش آگاهی مردم و بودجه دامپزشکی ضرورت دارد.

به گزارش فارس؛ این دامپزشک فعال و خیرخواه یکی از دامپزشکان دلسوز در استان ما است که بیش از نیمی از عمرش را صرف کمک به دامداران و ادامه حیات دام و طیور کرده است، همه خواسته‌اش حمایت دولت و آگاهی دامداران است که امیدواریم محقق شود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول