اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

حال و هوای دانشجویان در مهر کرونایی 99/انتقاد از دانشگاه مجازی مثل مدرسه تا رضایت از حذف اجبار به حضور فیزیکی

به سراغ دانشجوها رفته‌ایم تا حال و هوای آنان را در نخستین مهر مجازی جویا شویم. برخی دانشجوها از سختگیری اساتید گله کردند، برخی فهمیده‌اند بسیاری از رفت و آمدهای‌شان به دانشگاه غیرضروری بوده و برخی می‌گویند دانشگاه مجازی مثل مدرسه شده است.

حال و هوای دانشجویان در مهر کرونایی 99/انتقاد از دانشگاه مجازی مثل مدرسه تا رضایت از حذف اجبار به حضور فیزیکی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، چند روزی است که مهر 99 در شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا در دانشگاه های سراسر کشور آغاز شده است.

حال و هوای این مهر با سال های اخیر تفاوت عمده ای داشت. دانشگاه ها برای بازگشایی منتظر مهر نماندند و تقریبا از نیمه شهریور 99 به تدریج فعالیت خود را آغاز کردند.

به این ترتیب دومین ترم مجازی دانشگاه ها و مدارس کشور آغاز شد و دانشجویان و دانش آموزان از پشت صفحات کامپیوتر و موبایل به کلاس های مجازی رفتند.

درباره آموزش مجازی این ویدئو را مشاهده کنید:

با تجربه پشت سر گذاشتن تقریبا یک ترم کامل به صورت مجازی و ورود به دومین ترم کرونایی مجازی دانشگاه ها، به سراغ دانشجویان رفته ایم تا از حال و هوای آنان در مهر کرونایی 99 جویا شویم. 

شرایطی که اگرچه پیش از این در ترم قبل و برای چند ماهی تجربه شده است؛ اما با این حال دارای نقاط پنهان و تازه بسیاری است و از این رو نمی توان ادعای آشنایی کامل با جریانات و رخدادهای دومین ترم مجازی را داشت. 

*اساتید در دومین ترم مجازی سختگیرتر شدند

محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد درباره حال و هوای دانشجوها و دوستانش در دومین ترم مجازی به خبرنگار فارس، گفت: در ترم که تجربه اول دانشجوها و استادها بود، اساتید چندان با ما راه نیامدند و حتی امتحان ها را هم آسان تر نگرفتند. برای مثال در یکی از امتحان ها، ۲۰ تا سوال داده شد که کلا ۲۵ دقیقه وقت در نظر گرفته شده بود. پاسخ ها باید به ترتیب در واتس اپ ارسال می شد. اگر جواب یکی از سوال ها را نمی دانستیم، باید خالی می گذاشتیم و رد می شدیم یا اگر سوالی از چشم جا می ماند دیگر نمی توانستیم جواب را بفرستیم. واقعا سخت گیری شد. 

این دانشجوی کارشناسی ارشد ادامه داد: این ترم هم برخی اساتید از همان ابتدا گفتند که شما تجربه یک ترم مجازی را دارید و دیگر جای هیچ گله و انتقادی باقی نماند.

محمدی گفت: ان شالله اگر اساتید در امتحانات پایان ترم عجیب و غریب سخت گیری نکنند، ترم مجازی مشکلی ندارد و بهتر از حضوری هم هست.

*دانشگاه مجازی مثل مدرسه است

بهمنی یک دانشجوی کارشناسی در دانشگاهی در تهران است که در این باره با او گفت وگو کردیم.

وی گفت: دانشگاه مجازی اصلا خوب نیست. دانشگاه فقط درس خواندن نیست؛ اما این روش آموزش فقط مثل درس خواندن در مدرسه شده است.

بهمنی ادامه داد: این وضع برای یک ترم خوب بود و کافی بود و واقعا برای دومین بار خسته کننده و کلافه کننده شده است.

وی ادامه داد: از وضعیت آموزش دروس در آموزش مجازی رضایت داریم؛ زیرا واقعا تفاوت خاصی ندارد اما هر چقدر هم این روش بی عیب باشد برای مدت طولانی قابل تحمل نیست.

*برای دروس مجازی و دانشجوهای تحصیلات تکمیلی کلاس مجازی خوب است

خالقی یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران است که در حال حاضر به دلیل تعطیلی فعالیت های حضوری در دانشگاه در شهرستان اقامت دارد. درباره اینکه گفته می شود دانشگاه مجازی مثل دانشگاه حضوری نمی شود و حال و هوای دومین ترم مجازی نظر او را هم جویا شده است.

این دانشجو به خبرنگار فارس، گفت: بیشتر در مقطع کارشناسی حال و هوای دانشگاه برای دانشجو جذاب می شود؛ در مقاطع بالاتر دیگر دانشگاه مثل مقطع کارشناسی نیست؛ البته که باز هم دانشگاه مهم است اما خیلی تفاوت ندارد.

وی گفت: دانشجوی مقطع کارشناسی چند روز در هفته در دانشگاه است و روزهایی که کلاس ندارد هم به خاطر جو دانشگاه و دوستان، علاقه دارد همان حوالی باشد یا با دوستان و هم کلاسی های خود وقت بگذراند؛ اما دانشجوهای مقاطع بالاتر تعداد روزهای کمتری در هفته کلاس دارند و در نتیجه شرایط و جوی که در کلاس های کارشناسی است پیش نمی آید.

وی ادامه داد: کرونا برای افرادی که مثل ما خوابگاهی هستیم و رشته غیرفنی داریم خوب شد؛ زیرا واقعا بسیاری از رفت و آمدهایمان به دانشگاه و حضور فیزیکی مان در کلاسی غیر ضروری بود و می توانستیم با جلسه ای آن موضوع را حل و فصل کنیم که در دوران کرونا این مسئله را فهمیدیم. همان درس را امروز استاد به صورت غیرحضوری ارایه می کند و به جای آن سختی راه و دوری از خانه را هم نداریم.

این دانشجو ادامه داد: یکی از تجربه های خوبی که کرونا می تواند داشته باشد این است که حتی وقتی کرونا تمام شد برخی از کلاس ها غیرحضوری بماند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول