اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس روس: ازبکستان به جای خام‌فروشی اورانیوم برق هسته‌ای تولید کند

رئیس بنیاد مطالعات علمی و توسعه ابتکارات مدنی «آسناوانیا» روسیه گفت: ازبکستان نیازمند انرژی هسته‌ای است و امضای قرارداد همکاری با شرکت «روس‌اتم» در مورد ساخت نیروگاه هسته ای به نفع این کشور است.

کارشناس روس: ازبکستان به جای خام‌فروشی اورانیوم برق هسته‌ای تولید کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «الکسی آنتپلاگ‌اف» کارشناس انرژی هسته‌ای و رئیس بنیاد مطالعات علمی و توسعه ابتکارات مدنی «آسناوانیا» روسیه گفت: ازبکستان نیازمند به انرژی هسته ای است و امضای قرارداد همکاری با شرکت «روس‌اتم» در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای به نفع این کشور است.

این کارشناس انرژی هسته‌ای افزود: ازبکستان یکی از بزرگترین صادرکننده اورانیوم طبیعی در جهان است. این کشور یک دهم تمام اورانیوم جهان را صادر می‌کند.  

آنتپلاگ‌اف اظهار داشت: هر کشوری با ذخایر اورانیوم آرزو می‌کند که یک نیروگاه هسته‌ای داشته باشد. چون همیشه در قلمرو خود مواد خام مجانی دارد. چرا آن را به انرژی برق تبدیل نکند؟

این کارشناس انرژی هسته‌ای در توضیح این که ازبکستان چرا نیازمند انرژی هسته است، گفت: این امر به روند زاد و ولد و سنن  مردم که به طور مداوم افزایش می‌یابند و شهرنشین می‌شوند، بستگی دارد. مردم به شهرها مهاجرت و انرژی بیشتر مصرف می‌کنند اما ازبکستان در این زمینه برخی مشکلات دارد.  

آنتپلاگ‌اف خاطرنشان کرد: ازبکستان در تولید انرژی برق 3 منبع اصلی ایستگاه ذغالی، ایستگاه گازی و نیروگاه برق آبی دارد. پتانسیل آبی بیش از این به اتمام رسیده است و در حال حاضر میزان گاز و ذغال نیز برای نیازهای این کشور کافی نیست.

وی همچنین یادآوری کرد: اتحادیه اروپا نیز می‌تواند به ازبکستان ساخت نیروگاه بادی و دیگر تجهیزات اروپایی برای تولید انرژی برق پیشنهاد کند اما اقتصاد این جمهوری نمی‌تواند چنین هزینه گرانی را تحمل کند.

این کارشناس انرژی هسته‌ای تصریح کرد: انرژی هسته‌ای، انرژی ارزان و مناسبی است. بدین دلیل فکر می‌کنم در این کشور باید نیروگاه هسته‌ای احداث شود.

آنتپلاگ‌اف در پایان اظهار داشت: شرکت روس‌اتم برای تمام حواشی آن مانند استفاده و دفع زباله رادیواکتیو پاسخگو خواهد بود زیرا آموزش کادر با مهارت در ازبکستان فعلا در سطح مناسب قرار دارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول