اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمانشاه

«رانت» موجب مرگ استعدادها می‌شود/ پذیرش مسئولیت بدون شایستگی «خیانت» است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت:زمانی که از رانت استفاده شود استعدادها می‌میرند؛ مسئولینی که با رانت سر کار می‌آیند به مبارزه با مشکل نمی‌روند و به فکر مشکلات مردم نخواهند افتاد؛ چرا که به این فکر می‌کنند چگونه میز و جایگاهشان را حفظ کنند و ترفیع رتبه بگیرند.

«رانت» موجب مرگ استعدادها می‌شود/ پذیرش مسئولیت بدون شایستگی «خیانت» است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مسئله عدالت از صدر مشروطه تا به اکنون موضوع متلابه جامعه ایران بوده است. شعار اصلی انقلاب اسلامی و یکی از رسالت‌های انبیاء الهی نیز تحقق عدالت بوده و پس از انقلاب نیز تلاش شده که اقداماتی در این خصوص صورت بگیرد. 

رانت، سوء استفاده شغلی، استخدام‌های سفارشی و مسائل از این دست، قطعاً در مقابل تحقق عدالت هستند و از مصادیق بی عدالتی خوانده می‌شوند. حالا پس از ۴۲ سال از وقوع انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی چه مقدار توانسته‌ایم عدالت را در انقلاب اسلامی موفق باشیم موضوع محوری ما در گفت‌وگو با حجت الاسلام «یوسف احمدی»، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه است.

فارس: از دغدغه‌های مهمی که مردم با آن مواجه هستند موضوع بهبود عدالت است، وضعیت فعلی عدالت در جامعه را چگونه می‌بینید؟

احمدی: رفتار مردم به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت عدالت چگونه است؛ نارضایتی‌ها و فریادها از وضعیت معیشت گویای اجرای عدالت است. با توجه به اینکه قرار بود انقلاب ما شریک غم مظلومان باشد اما می‌بینیم فریادها نوعا از گلوی ضعفا بلند میشود، در گوشه و کنار و شهرها فریاد مظلوم بلند است و از سختی معیشت گله مندند.

علاوه بر این متاسفانه ویژه خوارها نیز در جامعه زیاد شده‌اند، همین تضاد طبقاتی نشان می‌دهد که عدالت اجرا نمی شود. درست نیست که بگوییم همه‌ی مشکلات معیشتی و اقتصادی مربوط به خارج و تحریم‌هاست؛ رهبر انقلاب هم تاکید کردند که همه‌ی مشکلات اقتصادی متوجه تحریم نیست بلکه سوء مدیریت برخی مدیران باعث چنین مشکلاتی شده است.

 

فارس: عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احمدی: وضعیت عملکرد دولت را دولتی‌ها باید پاسخ بدهند، ما که نماینده دولت نیستیم، اگر این سوال از استاندار و فرماندار پرسیده شود بهتر است قطعا توجیه بهتری دارند. البته برخی دولتی‌ها هم از این وضعیت ناراحتند، منتهی هر کدام توجیهی دارند؛ به صورت کلی دولت کارهایی انجام داده اما در خیلی جاها خوب عمل نکرده است.

در خیلی موضوعات باید برخی مدیران به صلابه کشیده می‌شدند، اما کشیده نشدند؛ دولت باید افرادی را که مسبب این گرانی‌ها شدند را معرفی می‌کرد اما متاسفانه این عدالت خواهی‌ها را از دولت ندیده‌ایم.

*پذیرش مسئولیت بدون شایستگی خیانت است

همه‌ی ما می‌دانیم که حفظ نظام از اوجب واجبات است و سوال این است که چرا در طول این ۷ سال افرادی که در بدنه‌ی دولت خسارت به بار آوردند به میز محاکمه معرفی نشدند؟

با فلان وزیر مصاحبه می‌کنند وزیر می‌گوید زورم به فلان بخش نمی رسد! خب اگر نمی‌رسد کنار بروید و کسی که زورش می‌رسد مدیریت را برعهده بگیرد؛ در نظام اسلامی کسی که شایستگی مسئولیتی را نداشته باشد و مسئولیت را برعهده بگیرید خیانت کرده است.

فارس: از جمله نا عدالتی‌ها سوء استفاده از موقعیت شغلی است، به نظر شما چه راهکاری می‌تواند اوضاع این ناعدالتی‌ها را بهبود ببخشد؟


احمدی: ما استقلال کامل از استکبار داریم و مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در انتخاب مسئولینشان سهیم بوده اند.
انتخاب درست مردم می تواند مانع سوء استفاده از موقعیت های شغلی شود؛ بنابراین انتخاب شخص اصلح و سالم اولین راهکار است.

راهکار دوم مطالبه گر بودن مردم از مسئولین و نماینده ها است. البته گاهی مطالبه گری ها از فضای مردمی خارج می شود و وارد فضای سیاسی می شود که باید مواظب باشیم.

فارس: اخیرا موضوع استفاده از رانت برای به کارگیری آقا زاده‌ها و شخصیت‌های سیاسی در مناصب دولتی به چالش جدی جامعه تبدیل شده است، به نظر شما موضع جامعه در مقابل این چالش چگونه خواهد بود؟

احمدی: زمانی که از رانت استفاده شود استعدادها می‌میرند؛ مسئولینی که با رانت سر کار می‌آیند به مبارزه با مشکل نمی‌روند و به فکر مشکلات مردم نخواهند افتاد؛ چرا که به این فکر می‌کنند چگونه میز و جایگاهشان را حفظ کنند و ترفیع رتبه بگیرند.

نظام ما یک نظام اسلامی است و خدمت به مردم ملاک و معیار است نه پست و جایگاه. هیچ کسی نمی‌تواند منکر این مساله بشود که رانت برای بکارگیری افراد در سازمان‌های دولتی و حاکمیتی نیست! قطعا هست و باعث نارضایتی مردم شده و این راهکارش این است که دولت جوان انقلابی سر کار بیاید تا مشکلات مردم اولویت اول و اصلی باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول