اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آستان قدس رضوی روزانه 5 هزار پرس غذای گرم میان محرومان توزیع می‌کند

دبیر ستاد امور استان‌های آستان قدس رضوی گفت: روزانه 5 هزار غذای گرم و 10 هزار قرص نان میان محرومین توزیع می‌شود.

آستان قدس رضوی روزانه 5 هزار پرس غذای گرم میان محرومان توزیع می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید وحید موسویان پیش ازظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه آخر صفر که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی برای دهه آخر صفر برنامه‌های مختلفی را در نظر دارد، به عنوان مثال در مجموعه مرکزی بانوان آستان قدس تسهیل و ساماندهی روضه‌های خانه رضوی در لیست برنامه‌ها قرار گرفته است.

دبیر ستاد امور استان‌های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در مورد برنامه مذکور با هزار خانه رضوی ارتباط برقرار شده است، بیان کرد: ساماندهی برخی از هیأت‌های بانوان نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده است، در این هیأت‌ها نمایش‌های مختلفی برگزار شده و مراحل اجرایی در این بخش به خوبی طی می‌شوند، سامانه‌ای به نام نذر امام تعبیه شده که دبیرخانه این مجموعه در حال ساماندهی است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ماه صفر می‌توان به اجتماع خادمیاران رضوی اشاره کرد، در حال حاضر بالغ بر 100هزار خادمیار در کشور فعالیت می‌کنند که اغلب در مراکز استان‌ها حضور دارند، این افراد نیز در روزهای صفر دور هم گرد می‌آیند و توسط آنها نیز برگزاری مراسم عزاداری همزمان با خطبه‌خوانی صورت می‌پذیرد.

موسویان خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی فعالیت مراکز جامعی برای مشاوره با محوریت خانواده را در برنامه‌های خود دارد، این مشاوره‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود و افراد فعال در این زمینه پاسخگوی هر سوالی در حوزه خانواده هستند، مؤسسه موقوفه زائر نیز دو اقدام محوری در پیش رو داشته که یکی از آن‌ها پذیرایی زائران بوده است.

دبیر ستاد امور استان‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: البته ما تشریف فرمایی زائران را تأیید نمی‌کنیم اما از همان مقدار کم زائرانی که از سایر شهرها به مشهد مقدس مشرف می‌شوند پذیرایی به عمل می‌آوریم، همچنین شرایط اسکان با عنوان زائرسرای رضوی برای این افراد فراهم می‌شود، حدود 20 مجتمع بین‌راهی نیز خدمات فرهنگی، بهداشتی و مذهبی را ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حوزه عمرانی نیز برنامه‌هایی در دست اجرا است که از آن می‌توان به کمک به 8نقطه و 40 مجموعه فعال در خدمات آب رسانی اشاره کرد.

موسویان تصریح کرد: از اردوهای جهادی حمایت شده و همچنین روزانه 5 هزار غذای گرم و 10 هزار قرص نان میان محرومین توزیع می‌شود، البته به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت برخی از ارگان‌ها مانند تربیت بدنی متوقف شده است اما آنها با آستان قدس هم‌پا بودند و همکاری خود را به اثبات رساندند، به عنوان مثال این سازمان‌ها فضاهای روباز خود را برای اجرای برنامه‌ها آماده ساختند.

11 کرسی علمی، 9 سمینار رونمایی آثار معنوی، 13 برنامه رادیویی اجرا می‌شود

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در این نشست خبری متذکر شد: فعالیت‌های دهه صفر در سال جاری متأثر از بیماری فراگیر کرونا به صورت جزئی‌تر برگزار شده و مسئولان برای صیانت مردم باید با دقت بیشتری برنامه‌ها را اجرایی کند، در ارتباط با موارد مذکور جلسات مختلفی با حضور ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای مناسبت‌های استان برگزار شده است.

حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر خاطرنشان کرد: از حوزه‌های فعالیت‌های ما در دهه آخر ماه صفر می‌توان به مدیریت برنامه‌های حرم مطهر با لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد، آیین‌های مختلفی از جمله خطبه‌خوانی، شام غریبان و نظایر آنها در حرم مطهر رضوی (ع) اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: اجتماع هیأت‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این مکان مقدس بوده است، همچنین در قسمت‌های روباز حرم روضه‌خوانی برگزار می‌شود، برنامه‌هایی نیز برای ناشنوایان و روشن‌دلان در نظر گرفته شده است، در ارتباط با فضاآرایی حرم مطهر نیز کارهای خوبی در دست اجرا بوده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: برنامه ما خادم‌الرضاییم مانند گذشته برگزار شده و فرش‌ها به صورت مکرر تعویض می‌شوند، توزیع متبرکات نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد، در خارج از حرم مطهر رضوی نیز برنامه‌های مختلفی مانند برنامه پلاک 8 برگزار می‌شود، این برنامه با محوریت برگزاری مراسمات و همچنین تکریم شهدا شکل می‌گیرد.

مهدوی‌مهر ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، در مقابل منازل شهدا روضه‌خوانی صورت می‌پذیرد، در ارتباط با برنامه پلاک 8 حدود 800 به اجرا می‌رسد، از دیگر برنامه‌ها می‌توان به آقای رضوان با محوریت فعالیت‌های چرخشی نیز در سطح شهر اشاره کرد، سوای عزا، سوگواره خورشید و نظایر این موارد نیز در دستور کار آستان قدس رضوی قرار دارد.

وی تشریح کرد: در سطح کشوری نیز برنامه‌های مجازی مانند آقا سلام در نظر گرفته شده است، برگزاری این اقدامات برای هم‌گام بودن با شهدا در شرایط سخت کنونی محقق می‌شود، 11 کرسی علمی، 9 سمینار رونمایی آثار معنوی، 13 برنامه رادیویی نیز به اجرا می‌رسد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در ارتباط با موضوعات جهانی برنامه‌هایی داشتیم اما به دلیل ایجاد شرایط متفاوت در جهان، برگزاری آنها 100 درصد نیست، در صورتی که این اتفاق محقق نشود برنامه‌های جهانی به صورت مجازی در نظر گرفته می‌شود.

وقف پیشران پیشرفت دین در جهان اسلامی است

 رئیس بنیاد بهره بری موقوفات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم مشکلات کشور را به دست مردم حل کنیم یکی از کارآمدترین نهادها وقف بوده است که در سال‌های اخیر به این نهاد کم‌توجهی شده است، وقف پیشران پیشرفت دین در جهان اسلامی در تمامی اعصار بوده است.

مالک رحمتی خاطرنشان کرد: وقف تولید زاینده بین نسلی بوده و هنوز که هنوزه نام وقف متعلق به این سازمان بوده است، اهمیت این اداره سبب شده تا آن مانند یک سازمان فعالیت کند، کار مردم باید به دست مردم سپرده شود و با بخش‌نامه، نظام‌نامه و آیین‌نامه مشکلات مردم مرتفع نمی‌شود، از این سو بنیادی به نام بهره بری موقوفات شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بهره‌وری موقوفات هدف اصلی این ارگان بوده و فعالیت‌های آن در ارتباط با زائران و مجاوران شکل می‌گیرد، تصریح کرد: فعالیت‌های اقتصادی تعیین شده توسط آستان قدس در ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف شده‌اند، باید در نظر گرفت که آستان قدس در جایی که دولت وظیفه‌ای دارد در آن ورود پیدا نمی‌کند و قرار نیست جای دولت را پر کند، همچنین نباید خلاءها را برای بخش خصوصی تأمین کند.

رئیس بنیاد بهره‌بری موقوفات آستان قدس رضوی متذکر شد: ساماندهی حاشیه شهر نیاز مبرم ساکنان شهر مشهد بوده است، کمیته‌هایی در این باره تشکیل شده و جلسات مختلفی نیز برگزار شده است، قرار بر این شد که ساماندهی از دو منطقه محروم شهید رجایی و شهید باهنر در دستور کار قرار گیرد، در قدم نخست باید برای جابه‌جایی 6 هزار نفر از 24 هزار ساکن این مناطق اقدام کرد.

رحمتی افزود: آستان قدس رضوی زمین 27 هزار هکتاری خود را در اختیار شهرداری گذاشت تا بتوان شرایط بهتری را از نظر اسکان در این منطقه فراهم آورد، این امر آغاز حرکت بزرگ ستان قدس برای بهبود شرایط ساکنان مشهد بوده است.

برای دهه آخر صفر 2 میلیون ماسک در نظر گرفته‌ایم

مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در این نشست گفت:برنامه‌های مختلف هنری و نظایر این موارد در حرم مطهر با همکاری اغلب سازمان‌های فعال در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال برنامه‌هایی برای ناشنوایان و نابینایان، هنرمندان و مانند این افراد برگزار می‌شود.

 محمدمهدی برادران با اشاره به اینکه از مهم‌ترین برنامه‌های آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام هشتم (ع) می‌توان به ویژه برنامه سلسله‌الذهب اشاره کرد، عنوان کرد: پس از نماز مغرب و عشاء نیز مرثیه سرایی صورت می‌پذیرد، امید است مانند سال‌های گذشته استقبال خوبی از برنامه‌ها صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: باید صددرصد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، در این راستا ورود به حرم مطهر رضوی صرفاً با ماسک بوده و برای سهولت زائران در ابتدای ورود به حرم مطهر ماسک رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برای دهه آخر صفر 2 میلیون ماسک در نظر گرفته شده است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود: شرایط مناسبی از لحاظ پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی (ع) ایجاد شده است، بنا بر نصب دستگاه‌های ضدعفونی کننده شده و تمامی مهرهای موجود در حرم مطهر ضد عفونی هستند، نماز جماعت نیز با نظام متفاوتی از همیشه برگزار می‌شود و رعایت بهداشت کنونی سبب شده که مسؤولان به تعطیلی حرم مطهر ادامه ندهند.

گفتنی است؛ پیش از این مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی نیز از هماهنگی مدیریت عالی حرم مطهر رضوی روضه‌های خانگی در قالب مجالس عزاداری به مدت 10 روز در مدرسه خیرات خان در بارگاه منور حضرت رضا(ع) خبر داد.

انتهای‌پیام/ 70039/p

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول