اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار | 4 کشور عربی در روند آشتی داخلی فلسطین سنگ‌اندازی می‌کنند

یک روزنامه لبنانی فاش کرد که چهار کشور اردن، مصر، عربستان سعودی و امارات با صلح میان جنبش فلسطینی «فتح» و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مخالف هستند و در روند آشتی دو طرف سنگ اندازی می‌کنند.

الاخبار | 4 کشور عربی در روند آشتی  داخلی فلسطین سنگ‌اندازی می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی فاش کرد که چهار کشور عربی در تلاش هستند در روند اجرای تفاهمات صورت گرفته میان جنبش فلسطینی «فتح» و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، که اخیرا در استانبول برگزار شد، سنگ اندازی کنند.

الاخبار در گزارش خود می‌نویسد، در حالی که انتظار می‌رود «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی فرمانی، زمان انتخابات سراسری فلسطین را طبق یک برنامه زمانی شش ماهه اعلام کند آن هم با تکیه بر تفاهمات صورت گرفته میان دو جنبش حماس و فتح، افزون بر فشارهای داخلی که اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری اعمال می‌کنند، فشار چند کشور عربی برای متوقف کردن این روند بیشتر و بیشتر می‌شود.

الاخبار گزارش داد که اطلاع یافته مخالفت چند کشور عربی با تفاهمات اخیر، صدور دستور محمود عباس در خصوص برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته است بویژه آنکه برخی اعتراضات در قالب هشدار اعلام شده است؛ هشدار از اینکه حماس به دور از «اجماع عربی»، عباس را به آغوش ترکیه و قطر خواهند کشاند.

در این گزاش آمده است، به طور مشخص فشار مصر و اردن و در پس آن فشار برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نشست دبیران را که مقرر بود در تاریخ سوم ماه جاری برگزار شود، به تعویق انداخت؛ نشستی که انتظار می‌رفت دستور برگزاری انتخابات پس از عرضه تفاهمات صورت گرفه به دیگر گروه‌ها، طی آن صادر شود.

برخی منابع به الاخبار گزارش دادند که در سفر هفته گذشته هیأت فتح به قاهره (پس از تفاهمات استانبول)، این جنبش اطلاع یافته که مصری‌ها از روش اعلام توافق در ترکیه رضایت ندارند؛ با این حال، فتح با دفاع از این مسئله تأکید کرده است که توافق در کنسولگری فلسطین در استانبول و بدون نظارت یا میانجیگری ترکیه صورت گرفته است.

فتج در پاسخ به این نارضایتی مصری‌ها تأکید کرده است که افزون بر «راهبرد کنونی فلسطین که مبتنی بر سیاست دیدارهای دوجانبه است»‌ و ایجاد «روزنه‌ای بزرگ» در مسئله اختلافات، فلسطینی‌ها از راه دیدارهای دوجانبه به تفاهم دست پیدا کرده‌اند.

با این حال منابع یادشده فاش کردند که این اظهارات به مذاق مصری‌ها خوش نیامده است بطوریکه نه تنها با توافق بلکه با اجرای انتخابات نیز مخالفت کرده‌اند.

طبق این گزارش، نقطه آغاز مخالفت مصر این بوده است که آشتی فلسطین به دور از نظارت قاهره و به شکلی که صورت گرفت، بی‌توجهی به تلاش‌های این کشور بوده است آن هم پس کوشش‌های بسیاری که این کشور برای آشتی میان دو جنبش طی ۱۴ سال انجام داده است به اضافه اینکه مصر تأکید دارد که زمان فعلی برای انتخابات نامناست است از همه مهم‌تر اینکه حمایت بین‌المللی-آمریکایی برای روند اجرای این انتخابات وجود ندارد.

مصری‌های می‌گویند که این موضوع «یک جهش حساب نشده از جانب عباس است» که در راستای این مسئله، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از نشست دو جنبش در ترکیه ابراز «ناخشنودی» کرد با توجه به اینکه برخی طرف‌ها بر این باورند بودند، این نشست‌ها پیامی برای چند کشورهای عربی خاص به همراه دارد؛ مسئله‌ای که با پاسخ «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) مواجه شد. عریقات پس از آنکه دبیرکل اتحادیه عرب توافق میان کشورهای عربی با تل‌آویو را پذیرفت و در عین برای «معامله قرن» تبلیغ کرد، خوستار استعفای احمد ابوالغیط از پستش شد.

اخیرا دبیرکل اتحادیه عرب در اظهاراتی توافق عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی را ستوده بود و در عین حال، مدعی شده بود که این توافقنامه باعث توقف طرح الحاق اراضی فلسطین شده که این یک اتفاق مهم است در مقابل صائب عریقات در اظهارات شدیداللحنی خواستاری استعفای فوری دبیرکل اتحادیه عرب شده بود (جزئیات بیشتر).

از طرفی دیگر، الاخبار در گزارش خود اشاره می‌کند که فلسطین چند روز، پس از آنکه در اتحادیه عرب، در محکومیت توافق با اشغالگران ناکام ماند، از پذیرش ریاست کنونی این اتحادیه نیز انصراف داد.

تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به حمایت دبیرخانه اتحادیه عرب از عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی از سمت خود در ریاست شورای اتحادیه عرب انصراف می‌دهد که به دنبال این اقدام، قطر نیز انصراف خود را از پذیرش ریاست دوره‌ای اتحادیه اعلام کرد (جزئیات بیشتر).

برخی منابع در جنبش فتح به الاخبار خبر دادند که اردن از راه کانال‌های‌ ارتباطی خود به محمود عباس اطلاع داده است که از توافق و امضای آن در ترکیه رضایت ندارد.

این منابع فاش کردند که اردن از هیچ یک از اقداماتی که در راستای برگزاری انتخابات فلسطین صورت می‌گیرد، حمایت نمی‌کند آن هم به خاطر نگرانی از این مسئله که محمود عباس سهم بیشتری در مناصب به دست آورد به اضافه  یک سری مسائل پیچیده دیگر در کرانه باختری و قدس و اطلاعاتی که این کشور درباره قصد تل‌آویو مبنی بر جلوگری از برگزاری انتخابات در جریان آن است که طبق این گزارش، این مسئله دَرِ تقابل‌ها را در کرانه باختری خواهد گشود.

از سوی دیگر، برخی منابع در جنبش حماس خبر دادند که یک پیام غیرمستقیم  در ارتباط با رد توافق آشتی از طرف اردن به حماس رسیده است آن هم با اعمال فشار بر «احلام التمیمی» اسیر آزادشده و از اعضای حماس که آمریکا به دنبال آن است با مجبور کردن او به ترک اردن.

این منابع فاش کردند که این اقدام با وادار کردن «نزار التمیمی» همسر احلام که او نیز جزء اسرای آزادشده بوده، به خروج از اردن صورت گرفته است. طبق گفته این منابع، اردن به نزار اطلاع داده است که طی چند روز باید این کشور را ترک کند تا بدین ترتیب زمینه برای خارج کردن احلام و تحویل او به دولت آمریکا فراهم شود.

الاخبار می‌نویسد که حماس نگران آن است که این مسئله تصمیم محمود عباس تحت تأثیر قرار دهد از این رو این جنبش به عباس اطلاع داده بود که با نوعی شک، تأخیر عباس در اجرای تفاهمات را دنبال می‌کند. تفاهماتی از قبیل اجازه به اجرای مقاومت مردمی در کرانه باختری، تعقیب نکردن عناصر این جنبش، تأخیر در رفع تحریم‌ها از نوار غزه، عدم تبعیض میان کرانه باختری و نوار غزه، اجازه تمدید گذرنامه برای هزاران نفری که تمدید گذرنامه‌ها برای آنها ممنوع شده است.

طبق این گزارش، «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس در این خصوص تأکید کرده است که «مرحله کنونیِ گفت‌و‌گوهای فراگیر و دوجانبه مستلزم گام‌هایی در راستای بالا بردن اعتماد، امیدبخشی به مردم فلسطین، رفع اقدامات علیه غزه  و پایان دادن به اعمال تبعیض میان فرزندان این میهن واحد است».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول