اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

پروژه میدان جمهوری؛ اولین رویارویی مدیریت شهری و نمایندگان مجلس

پروژه زیر گذر میدان جمهوری اسلامی را باید اولین رویارویی جدی نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی و بخشی از مدیریت شهری که سر سلسله آن را علی کمالی‌زاده بر عهده دارد دانست.

پروژه میدان جمهوری؛ اولین رویارویی مدیریت شهری و نمایندگان مجلس

خبرگزاری فارس البرز؛ ع.کمالی: اجرای پروژه زیر گذر میدان جمهوری اسلامی را باید اولین رویارویی جدی نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی و بخشی از مدیریت شهری که سر سلسله آن را علی کمالی‌زاده بر عهده دارد دانست.

پروژه ای که دو اشکال مهم به آن وارد شده است. اشکال اول، از بین رفتن محل برگزاری تجمعات ملی مذهبی استان البرز است.

با حضور آیه الله سید مهدی حسینی همدانی اولین نماینده ولی فقیه در استان البرز، موضوع محل برگزاری تجمعات ملی مذهبی، موضوعی جدی شد. ایشان با انتقاد از وضعیت برگزاری مراسمات ملی و مذهبی و همچنین انتقاد جدی از سازمان صدا و سیما در به تصویر کشیدن حضور مردم کرج و استان البرز در تجمعات ملی مذهبی بخصوص در راهپیمایی های روز قدس و ۲۲ بهمن، پیگیر رفع این نقصیه در شهر کرج که اکنون مرکزیت استان تازه تاسیس البرز را برعهده داشت شد.

کارشناسان سیمای البرز و برگزار کنندگان مراسمات ملی و مذهبی در شهرستان کرج، در همان سال اول حضور نماینده ولی فقیه در استان البرز نداشتن محل مناسب برای اجرای این مراسمات را مشکل اصلی عنوان کردند.

پیش از این اولین بار اداره‌کل ورزش و جوانان استان البرز یکی دو بار به اجرای برنامه پیاده روی خانوادگی در مسیر میدان جمهوری تا میدان شهیدان آجرلو را تجربه کرده بود و لذا مرکزیت، مسطح بودن، اتصال شریانهای اصلی شهر به بلوار جمهوری، در دسترس بودن مسیر و امکان نمایش حضور جمعیت فراوان در مراسمات در این مسیر، باعث شد تا مسیر انقلاب شکل گیرد.

عکس| اولین همایش پیاده روی در بلوار جمهوری اسلامی

پاتوق نیروهای انقلاب  از مسیر بلوار امامزاده حسن، به بلوار جمهوری تغییر یافته بود. برگزاری اولین راهپیمایی ۲۲ بهمن در این مسیر نشان داد که بلوار جمهوری اسلامی می‌تواند محلی مناسب برای برگزاری این گونه مراسمات باشد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه های متولی برگزاری مراسمات ملی و مذهبی نیز تمام تلاش خود را برای انتخاب بهترین مسیرها منتهی به این بلوار را انجام داده و بعد از آزمون و خطاهای بسیار، بلوار جمهوری شد محلی مناسب برای برگزاری مراسمات ملی و مذهبی.

اجرای سریع پروژه زیرگذر میدان جمهوری اسلامی اما به یکباره، تمامی اقداماتی که برخی از نیروهای انقلاب انجام داده بودند تا بتوانند محلی مناسب برای تجمعات این شهر ایجاد کنند برهم زد.

عکس| وضعیت فعلی میدان جمهوری

واکنش اولیه نسبت به اجرای پروژه میدان جمهوری از سوی نیروهای انقلاب بود. چرا که مهم‌ترین محل تجمعات شهر کرج با اجرای این پروژه که به اعتقاد بسیاری توجیه ترافیکی و فنی نداشته است، از بین می رود.

شهر کرج به دلیل ساختار غیر علمی و غیر فنی که پرداخته ذهن برخی از اساتید مدیران فعلی شهرداری کرج است، رشد نامتقارنی داشته و بسیاری نیازهای شهر در آن دیده نشده است.

با بالا گرفتن موضوع احداث زیر گذر میدان جمهوری اسلامی که یکی از مسیرهای رینگ پروانه ای «مجید سریزدی» در قالب برنامه پنج ساله توسعه شهر کرج در سال‌های دور بود، طرفداران محیط زیست نیز به مخالفان اجرای این پروژه پیوستند.

عباس زارع رئیس سابق شورای شهر کرج و یکی از اعضای این شورا که خود را پدر باغبانی این شهر می داند، ابتدا به مخالفت با این پروژه پرداخت اما از آنجایی که در زمره حامیان شهردار قرار دارد، از نظر خود برگشته و با گفتن این جمله که شهرداری پیوست محیط زیستی این پروژه را در نظر بگیرد مسؤولیت را از گردن باز کرد.

به تذکرات امام جمعه توجه نشد!

اما از سوی دیگر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرج در خطبه های مکتوب خود نسبت به اجرای این پروژه حساسیت نشان داده و اظهار داشت: «اجرای پروژه زیرگذر میدان جمهوری کرج آفات بسیاری به منابع و حقوق عمومی وارد می کند.»

عکس| راهپیمایی ۲۲ بهمن در بلوار جمهوری اسلامی

این سخنان سبب شد تا سلیم نژاد رییس شورای شهر کرج واکنش نشان دهد. رییس شورای شهر کرج اینگونه پاسخ نماینده ولی فقیه در استان را می دهد: سخنان نماینده ولی فقیه را با جان و دل می پذیریم.

خستو نایب رییس شورای شهر کرج نیز به مخالفت با این طرح می پردازد و آن را شتاب زده می داند. با افزایش این مخالفت ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به پای کار می آیند و نسبت  به اجرای این پروژه واکنش نشان می دهند.

درختان نابود می‌شوند

علیرضا عباسی یکی از نمایندگان کرج در مجلس از نگاه تخصصی خود به موضوع انتقال درختان می پردازد و می گوید: انتقال درختان کهنسال، درخت را از بین خواهد برد.

موضوعی که مدیر عامل سازمان سیما منظر و فضای شهری هم به آن تاکید دارد و اعلام می کند که در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ درصد از درختان انتقالی زنده خواهند ماند.

مهدی عسگری اما در نامه ای به شهردار کرج خواستار دقت نظر مدیریت شهری کرج در اجرای این پروژه و در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی اجتماعی آن می شود. نکته ای که یقینا مهمتر از تخریب و یا جابجایی فضای سبز شهری است، از بین رفتن محل تجمعات عظیم مردمی شهر کرج است.

عسگری در نامه خود به شهردار کرج ابتدا این موضوع را مد نظر قرار داده و می نویسد: «با توجه به نقش این محدوده از شهر در پررنگ‌ کردن نمادهای فرهنگی واجتماعی و همچنین حفظ درختان و فضای سبز، ضرورت دارد توجه به پیوست‌های زیست محیطی، فرهنگی_اجتماعی و مطالعات ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در اولویت قرار گیرد.»

عکس| مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی 

به گفته سلیم نژاد رییس شورای شهر کرج دادستان کرج نیز در جلسه ای که برای همین منظور تشکیل شده است می گوید: «ایشان در جایگاه مدعی العموم نکاتی را در باب ضرورت توجه به حفظ و توسعه فضای سبز و اهمیت آن در کاهش آلودگی هوا و نشاط اجتماعی بیان کردند که راهبردی و ارزشمند بود»

اما مغز متفکر جریان مهندسی و عمرانی شهر کرج که عموما از چشم ها دور می ماند در اظهار نظری نسبت به اجرای این پروژه اینگونه می گوید:« شهروندان یقین بدانند اگر شورای شهر پروژه ای را در این شرایط مالی مصوب می‌کند اجرای آن ضرورت و توجیه مهندسی داشته است.»

مدیر عامل سازمان سیما منظر و فضای شهری اعلام می کند که در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ درصد از درختان انتقالی زنده خواهند ماند

 

مهدی حاجی قاسمی که مسؤولیت کمیسیون عمران را در سه سال گذشته شورا بر عهده داشته و تلاش داشته تا همراه و همسو با شهردار کرج که روزگاری در سازمان نظام مهندسی کرج باهم یار و همکار بودند، عمل نماید، در خصوص این پروژه اینگونه می گوید: «به طور مثال اگر بزرگراه سپهبد شهید سردار سلیمانی به بهره برداری برسد این محدوده (میدان جمهوری اسلامی) به یکی از گره های ترافیکی تبدیل شده و شهروندان از شورای اسلامی شهر گلایه مند خواهند بود که چرا قبل از بهره برداری این بزرگراه، به دنبال حل مشکل ترافیکی درون شهر نبوده است، هرچند احداث زیرگذر با کمترین جابه جایی درخت تاکید نمایندگان مردم نیز هست.»

عکس| مهدی حاجی قاسمی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج

حال این سئوال مطرح می شود که رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج آیا از سایر نقاط ترافیکی این شهر بی خبر است یا اینکه …

سخنان مهندس کاتب یکی از پیشکسوتان حوزه شهرسازی که چهار دوره نماینده مهندسان شهر ساز در سازمان نظام مهندسی کرج بوده، شاید اما بخشی از پنهان کاری ها را جبران کند.

این متخصص حوزه عمران می‌گوید: «بنده به عنوان یک شهروند بر آن هستم که پروژه اگر برای روان سازی و آرامش بخشی میدان جمهوری هزینه می شد چشم اندازها و ارتباط با طبیعت و … بهره برداری کیفی آن به مراتب بالاتر برای شهروندان و شهر بود. نه اینکه از قِبل به برج های بزرگ و غول پیکر تجاری سود و درآمد اندیشیده شود.»

 

به هر روی این اولین رویارویی و برخورد جدی مدیریت شهری در مقابل نمایندگان جدید شهر کرج است که باید دید این پروژه پر حاشیه چه سرانجامی پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول