اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چاووش‌اوغلو خواستار گفت‌وگوی فوری با اروپا بر سر مدیترانه و قره‌باغ شد

وزیر خارجه ترکیه با درخواست برای گفت‌وگوی فوری با اتحادیه اروپا، راه‌حل بحران‌های مختلف از شرق مدیترانه گرفته تا لیبی و قره‌باغ را از طریق سیاسی و غیرنظامی دانست.

چاووش‌اوغلو خواستار گفت‌وگوی فوری با اروپا بر سر مدیترانه و قره‌باغ شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با یک رسانه ایتالیایی، خواستار گفت‌وگوی فوری بین آنکارا و اتحادیه اروپا درباره تنش‌های روزافزون در شرق دریای مدیترانه، مناقشه قره‌باغ و بحران لیبی شد.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری «نووا» طی سفر اخیر خود به رم داشت، گفت: «ترکیه از خروجی نشست شورای ویژه اتحادیه اروپا در تاریخ یکم و دوم اکتبر ناامید شده و معتقد است که نتایج مورد انتظار را نداشته است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه نتیجه نشست اخیر شورای اروپا بار دیگر برای جانبداری از اعضای این اتحادیه و بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی طراحی شده بود، توضیح داد: «اتحادیه اروپا بار دیگر به گروگان زیاده‌خواهی‌های یونان و قبرس تبدیل شد».

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر لزوم برگشت روابط اتحادیه اروپا با این کشور به حالت عادی، اظهار داشت: «ترکیه پیشرفته‌ترین و بزرگترین بازار برق و گاز در منطقه است. ایجاد سازوکار مؤثر و مفید در شرق مدیترانه بدون در نظر گرفتن این حقایق، امکان‌پذیر نیست... ترکیه و اتحادیه اروپا باید اهداف کوتاه‌مدت مشترک، از جمله تعامل و گفت‌وگوی بیشتر داشته باشند».

چاووش‌اوغلو درباره دور جدید تنش‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» نیز تصریح کرد: «تنها راهکار مناسب برای این مناقشه، عقب‌نشینی کامل نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی آذربایجان ذیل قوانین بین‌المللی است».

به نوشته آناتولی، وی با بیان اینکه برای حل کامل مناقشه قره‌باغ به چیزی بیشتر از یک آتش‌بس دیگر نیاز است، افزود: «باید از ارمنستان به‌صورت شفاف خواسته شود که دست از توسعه‌طلبی بکشد. اگر ارمنستان انتخاب کند که شریک مسئول و سازنده‌ای برای صلح در منطقه باشد، از جمله با آذربایجان، منافع زیادی کسب خواهد کرد».

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع جنگ داخلی و بحران لیبی نیز اشاره کرده و خبر داد که آنکارا و ایتالیا برای توسعه دادن نتایج نشست برلین درباره لیبی به راهکار سیاسی پایدار و قانونی برای این کشور با نقطه‌نظر بازسازی لیبی و مقابله با مهاجرت غیرقانونی از طریق مدیترانه تلاش می‌کنند.

چاووش‌اوغلو درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز گفت فارغ از اینکه چه کسی پیروز شود، ترکیه به همکاری سازنده با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

در نشست روز جمعه شورای اروپا، قبرس بالاخره راضی شد تا از مخالفت خود با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر بلاروس صرف نظر کند و سران اروپایی نیز به این کشور اطمینان دادند که در صورت تداوم حفاری‌های اکتشاف نفت و گاز ترکیه در شرق مدیترانه، آنکارا تنبیه خواهد شد.

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان و قبرس با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

بعد از آن، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای گفت بخش‌های زیادی از تصمیمات این نشست درباره ترکیه، «از واقعیت فاصله داشته» و تهدید مکرر آنها به تحریم ترکیه نگران‌کننده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول