اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

راهپیمایی اربعین در تضاد با سیاست‌های غرب در خاورمیانه است/ اجر خدمت‌رسانی به محرومین کمتر از زیارت نیست

کارشناس مذهبی در تشریح چرایی سانسور شدن راهپیمایی اربعین حسینی توسط رسانه‌های غربی، گفت: رسانه‌های غربی امپراطوری عظیم و رسانه‌ای هستند و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران اصلی آمریکا با آن‌ها همراه و هماهنگ هستند و تم اصلی سیاست آن‌ها برای جهان اسلام به‌خصوص خاورمیانه تجزیه است.

راهپیمایی اربعین در تضاد با سیاست‌های غرب در خاورمیانه است/ اجر خدمت‌رسانی به محرومین کمتر از زیارت نیست

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با بیان اینکه برخی انبیای الهی از جمله حضرت موسی(ع) و نبی مکرم اسلام(ص) در ۴۰ سالگی مبعوث شدند، اظهار داشت: با توجه به اینکه در برخی روایات آمده ۴۰ سالگی سن کمال است لذا عدد اربعین در فرهنگ اسلامی و روایی نماد کمال  و رشد و تکامل است.

وی با بیان اینکه تا قبل از شهادت سیدالشهدا(ع) مرسوم نبود که اربعین شهادت ائمه نقطه عطف باشد، بیان داشت: عاشورا یک نهضت است که برای جریان‌سازی در تاریخ اتفاق افتاد.

 ارتباطی بین عدد کمال و ماجرای نهضت عاشورا وجود دارد

دبیر کمیته فرهنگی وزارت نیرو در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باید ارتباطی بین عدد کمال و ماجرای نهضت عاشورا باشد، تبیین کرد: ما عاشورا را باید از لحظه اعتراض سیدالشهدا(ع) و امتناع حضرت از بیعت با یزید و حرکت به سمت مکه و نقطه اوج آن از شهادت تا اربعین را ببینیم و اینها همه تکمیل‌کننده نهضت امام حسین(ع) است.

مهم‌ترین رویکردهای فرهنگی اربعین

حسینی صبر، روشنگری و بصیرت‌افزایی را از مهم‌ترین رویکردهای فرهنگی اربعین حسینی ذکر کرد و افزود: درس زیارت از دیگر درس‌های عاشورا و اربعین حسینی است و این مهم توسط امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و جابر بن عبدالله انصاری به سنتی تبدیل شده و محفلی برای آشنایی با معارف و اهداف ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و انتقال فرهنگ و اندیشه‌های اهل بیت(ع) به سایر اصحاب شد.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر اینکه نشانه‌های مؤمن پنج چیز است که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است، بیان داشت: اربعین و زیارت اربعین حسینی در ایجاد امت یکپارچه اسلامی اثربخش و دل‌های غیر از شیعیان و مسلمامان را جذب می‌کند و محفل خوبی برای محبت و انسجام بیشتر است.

امام جمعه سابق شهرستان خوسف درس احسان و بخشش را از دیگر رویکردهای فرهنگی اربعین حسینی ذکر و عنوان کرد: این مهم برای جوامع بشری بسیار اثربخش است که انسان‌ها از مال و جان و آسایش خود بگذرند و با تمام تنگناها و مشکلات در این مسیر قدم بردارند و تمام هستی خود را فدا کنند.

چرا غربی‌ها راهپیمایی اربعین را سانسور می‌کنند؟

حسینی در تشریح دلایل سانسور شدن راهپیمایی اربعین حسینی توسط رسانه‌های غربی، عنوان داشت: رسانه‌های غربی امپراطوری عظیم و رسانه‌ای هستند و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران اصلی آمریکا با آن‌ها همراه و هماهنگ هستند و تم اصلی سیاست آن‌ها برای جهان اسلام به‌خصوص خاورمیانه تجزیه است.

وی ادامه داد: جریان اربعین حسینی برعکس سیاست آن‌ها است و جمع‌کننده شیعه وسنی و چند کشور و فرهنگ و اقلیم است لذا رسانه‌های غربی شکوه و شوکت را برای جهان اسلام به‌ویژه تشیع نمی‌خواهند و نمی‌خواهند این فرهنگ انعکاس یابد چون در تضاد با برنامه‌هایی است که آن‌ها در بلندمدت برای خاورمیانه دارند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه زیارت عاشورا شناسنامه نهضت عاشورا و شناسنامه اراداتمندان حسینی تلقی می‌شود، افزود: عظمت مصیبت کربلا این بود که امام حسین(ع) تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و برای دین اسلام و خدا فدا کرد.

نگرش حسینی یعنی گذشتن از همه‌چیز

حسینی بیان داشت: کارکرد اربعین حسینی و توصیه‌های امام صادق(ع) و امام باقر(ع)، سایر ائمه(ع) و سیره و سنت علمای دین مبنی بر اشاعه فرهنگ عاشورا با برگزاری روضه‌های خانگی و جلسات متعدد این بود که نگرش حسینی که همان گذشتن از همه‌چیز بود را منتقل کند.

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) برای تمام مردم به‌ویژه شیعیان عراق اسوه ایثار و احسان شده و این مهم در رفتار و کنش شیعیان ایران و عراق کاملا مشهود است، عنوان کرد: آیین‌ها و مراسم دینی و مذهبی همیشه تأثیرگذار بوده به‌گونه‌ای که بزهکاری‌های اجتماعی طی ایام‌الله محرم و غیره کاهش می‌یابد.

کارشناس مذهبی با اشاره به عظمت راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی و نقش تأثیرگذار آن، عنوان کرد: تکوین زائران و تکمیل یک زیارت خوب باعث شده این اتفاق بی‌نظیر در دنیا بیافتد و یک جمعیت ۲۰ میلیونی بدون امکانات خاص و دخالت‌های نظامی و انتظامی با صلابت و نظم برگزار شود.

چراغ اربعین و سفر به کربلا نباید خاموش می‌شد

حسینی با اشاره به لغو پیاده‌روی اربعین و اعلام محدودیت‌ برای زائران ایرانی، گفت: در برگزاری عزاداری دهه اول محرم بهترین ضوابط و فاصله اجتماعی در هیأت‌ها بود لذا انتظار می‌رفت ولو مدیریت شده و محدود چراغ اربعین و سفر به کربلا خاموش نشود که از سوی تصمیم‌گیران ستاد کرونا و تیم دولت به این نتیجه رسیدند که راه را مسدود کنند.

دلتنگی‌تان را خرج نیازمندان کنید

وی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین حسینی در غیاب ایرانی‌ها تعطیل نشد و همچنان این راهپیمایی با صلابت برگزار می‌شود، تبیین کرد: روا نبود مسیر را مسئولان کلاً مسدود کنند و باید یک راه جایگزین انتخاب می‌کردند اما در این وهله تنها به عزاداران ایرانی ستم شد.

کارشناس مذهبی ادامه داد: مسئولان می‌توانستند با تصمیمات درست سهمیه‌ای برای  هر هیأت تعیین کنند که این اتفاق رخ نداد لذا امیدواریم این موضوع در تصمیمات آینده مسئولین تأثیر داشته باشد و بررسی کنند نرم ابتلای کرونا دو هفته بعد از پایان راهپیمایی اربعین در کشورهای حاضر در مراسم پیاده‌روی اربعین افزایش چشمگیر داشته و می‌ارزید کلا مسیر را مسدود کنند؟

حسینی ابتکارات فضای مجازی در خصوص اربعین حسینی را قابل تحسین دانست و گفت: خواست اهل بیت(علیهم‌السلام) چیزی جز سلامت، بهبود زندگی و معیشت و حیات طیبه نیست لذا نهضت خدمت‌رسانی به فقرا، محرومان و بیماران می‌تواند جایگزین خوبی برای سفر اربعین باشد و قطعاً اجر خدمت‌رسانی کمتر از اجر زیارت نخواهد بود.

انتهای پیام/69039/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول