اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شرکت آب‌و‌فاضلاب بدون مردم موجودیت ندارد

مدیرعامل شرکت آبفا شیراز، شرکت آب‌و‌فاضلاب را یک دستگاه خدمات‌رسان عمومی دانست و گفت: این شرکت وظیفه خدمت مطلوب به مردم را داشته و بدون مردم موجودیتی ندارد.

شرکت آب‌و‌فاضلاب بدون مردم موجودیت ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بهمن بهروزی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با خبرگزاری فارس درباره مشکلات‌آبرسانی به شهر شیراز و وضعیت فاضلاب‌ها سخن گفت.

وی با بیان اینکه با توجه به عدم توازن میان میزان بارندگی‌ها و میزان برداشت‌ها، قادر به جبران افت سفره‌های آب زیرزمینی در زمان کوتاهی نیستیم، به میزان بارندگی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی بارندگی زیاد باشد انتظار داریم قطعی آب نداشته باشیم، در حالی که شیراز کلانشهری است که بیش از ۷۵ درصد آب مورد نیازش از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما به طبع وقتی آب شهری از آب زیرزمینی تامین می‌شود، پس بارندگی یک‌ساله جوابگوی نیاز آن شهر نخواهد بود.

بهروزی با اشاره به اینکه در حالت عادی سد درودزن  تنها منبع تامین آب سطحی شیراز است، گفت: حدود ۲۵ درصد آب را در شرایط عادی از این سد تامین می‌کنیم در حالی که در شرایط پیک این میزان به ۱۹ درصد می‌رسد.لذا تاثیر بارندگی بر جمع شدن آب‌های سطحی بسیار خوب است اما در مورد منابع زیرزمینی میلیون سال‌ها سال طول کشیده تا آب‌ها، منابع آهکی و آبرفتی جمع شده‌اند.

 وقتی ما بیش از بیست سال خشکسالی پی در پی داشته‌ایم قطعا با پدیده افت سفره مواجهیم

وی با اشاره به اینکه به طور مثال در چمران ۵۰ متر افت سفره داشته‌ایم، ادامه داد: بارندگی زیادی نیاز است تا این میزان افت سفره جبران شود.

بهروزی افزود: با توجه به اینکه بیلان برداشت‌ها از بیلان بارندگی و بیلان سفره بیشتر است، لذا ما به راحتی قادر به جبران افت سفره‌ها نیستیم پس نیاز است که شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو از آب‌های دوردستی و همچنین سد درودزن برای تامین آب شیراز استفاده کند.

مدیرعامل آبفا شیراز، ظرفیت خط اول آب‌رسانی را صد هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: خط دوم نیز قرار است سه هزار لیتر در ثانیه آب وارد مدار کند که فاز اول آن ۷۵۰ لیتر در ثانیه ظرفیت آب شیراز را افزایش داده است.

وی با اشاره به لزوم مقایسه تابستان ۹۸ و ۹۹ گفت: در سال ۹۸ ما در بیش از صد نقطه توزیع تانکری داشتیم در حالی که در تابستان امسال به دلیل اضافه شدن آب حاصل از فاز یک خط دو تنها تا پنج درصد توزیع آب را به صورت تانکر شاهد بودیم.

برای پیشگیری از قطعی طولانی‌مدت آب در نقاط جنوبی شهر، قطعی را در بخش‌های مرکزی، شمالی و غربی نیز تقسیم کردیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، با بیان اینکه مشکل هنوز وجود دارد، گفت: زمانی مشکل کمبود آب مختص جنوب بود که برای پیشگیری از قطعی طولانی‌مدت آب در نقاط جنوبی شهر، قطعی را در بخش‌های مرکزی، شمالی و غربی نیز تقسیم کردیم که مشکل فقط در جنوب نباشد.

وی با اشاره به اینکه شاید این پرسش پیش بیاید که چرا در شمال غربی شهر مشکل کم آبی نداریم، گفت: این امر به دلیل نزدیک بودن این منطقه به منابع آبی است.

بهروزی در ادامه از بهره‌برداری از فاز نخست خط دوم آبرسانی به شیراز سخن گفت و افزود: فاز اول خط دوم آبرسانی شیراز در حال بهره‌برداری بوده و کار به خوبی انجام شده است.

وی افزود: بله گاهی درباره میانرود سوال می‌شود که باید گفت مخزن میانرود زمانی حتی یک متر هم ارتفاع نداشت،در حالی که امسال از وجود همین خط چهارونیم متر آب در آن جمع شد.

بهروزی گفت: ما در سال ۹۹ حدود هزار صد لیتر آب به شیراز اضافه کردیم که ۷۵۰ لیتر از همین خط بود و لذا ما امسال در صدرا مشکل آب نداشتیم‌ چراکه ۲۰۰ لیتر از همین آب را به صدرا اختصاص دادیم.

در شیراز هم قبلا مشکل ۱۴۰ هزار متر مکعب بود که امسال به ۳۵ تا ۴۰ هزار متر مکعب رسید پس تلاش برای رسیدن آب پایدار به دست مردم است و حق شهروندان باید ادا شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب شیراز با تاکید بر اینکه مردم باید آب پایدار و مستمر داشته باشند، اظهار داشت: بخشی از کارها، اقداماتی است که ما انجام می‌دهیم و بخش دیگر خارج از اراده ما و به علت تغییرات و افزایش قیمت هایی است که تحت کنترل ما نیست و باید تمهیداتی جهت ثابت ماندن قیمت‌ها اندیشیده شود.

وی در ادامه با اشاره به نحوه توزیع آب در شهرستان شیراز با توجه به الحاق روستاها به شهر، گفت:  شهرستان شیراز چهار هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و روستاها با توجه به پراکندگی موجود دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب دارند. اگر بیاییم در طول سال سه تا پنج درصد اصلاح شبکه را انجام دهیم که بر اساس مطالعات ما ۶۶۰ کیلومتر از این شبکه نیاز به اصلاح فوری دارد ، به قیمت امروز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که سرمایه عظیمی است.

او افزود: اصلاح خطوط لزوما شکستگی یا نشتی نیست، این خطوط مربوط به ۴۰ سال قبل است و شهر شیراز به واسطه اینکه یک شهر مهاجرپذیر است در طول سال بین  ۲۵ تا ۳۵ هزار مشترک جدید به شرکت اضافه می‌شوند و وقتی منابع مالی ثابت باشد قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد، پس باید منابع دوردست را در وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای پیگیری کرد، چنانچه از سد یاسوج و شش‌پیر در حال پیگیری است.

نمایندگان مجلس جلساتی را مبنی بر افزایش حجم تولید آب برای شهروندان برنامه‌ریزی کرده‌اند که اگر در کنار این دو منبع، خط دوم هم تکمیل شود در پنج شش سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب آب از شهر یاسوج و ۲۵ میلیون مترمکعب از سد شش‌پیر پیش‌بینی شده است، گفت: جلسات در حال انجام است و نمایندگان مجلس جلساتی را مبنی بر افزایش حجم تولید آب برای شهروندان برنامه‌ریزی کرده‌اند که اگر در کنار این دو منبع، خط دوم هم تکمیل شود در پنج شش سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.

بهروزی همچنین به تامین بخشی از آب مورد نیاز شهر شیراز از مخزن دوکوهک یاد کرد و گفت: از دوکوهک تا پل معالی آباد ۱۶ و نیم میلیون کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر آن در حال بهره برداری است. همچنین آب سدی که به دست مردم می رسد وارد مخزن دوکوهک و سپس میانرود شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوشمندسازی شبکه آب شیراز درحال پیگیری است

شیراز از دیگر کلانشهرها عقب نیست و در ۸۰ نقطه از سطح شهر فشارسنج‌هایی وجود دارد که به شیرهای اصلی متصل هستند

وی در ادامه از پیشرفت‌هایی در سطح کشور و شهر شیراز به جهت هوشمندسازی شبکه آبرسانی خبر داد و افزود: در این راستا شیراز از دیگر کلانشهرها عقب نیست و در ۸۰ نقطه از سطح شهر فشارسنج‌هایی وجود دارد که به شیرهای اصلی متصل هستند و تصفیه‌خانه‌های اصلی ما هم در حال اتصال به این شبکه هستند. اما این نکته نیز قابل ذکر است که جهت تقویت آنها نیاز به تجهیزاتی است که به دلیل وجود تحریم با مشکلاتی رو به رو شده‌ایم.

در این راستا جهت هوشمند سازی شبکه آب شرب شیراز در نهاد ریاست جمهوری جلسه‌ای تشکیل و تفاهم‌نامه‌ای‌ امضا شده‌ است تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت هوشمندسازی گام برداریم.

بهروزی در این راستا افزود: همین روستای سلطان‌آباد در گذشته مشکلات بسیتاری داشت که در حال رفع آن هستیم و در صورت تامین اعتبار خط انتقال کمربندی را اجرایی خواهم کرد  تا آب به روستاهای همجوار منتقل شود.

شیوع کرونا مشکلات ما را دو چندان کرد چنانچه با افزایش ۱۴ درصدی مصرف آب موجه شدیم حال حساب کنید شهری که ۶۳۰ هزار متر مکعب مصرف روزانه آب دارد، ۹۰ هزار متر مکعب از آن بخاطر شیوع کرونا است

ما در روستاهای جنوب شرق شیراز ۶۰ کیلومتر تعویض شبکه داشتیم، پنج حلقه چاه حفر و وارد مدار کردیم.اما شیوع کرونا مشکلات ما را دو چندان کرد چنانچه با افزایش ۱۴ درصدی مصرف آب موجه شدیم حال حساب کنید شهری که ۶۳۰ هزار متر مکعب مصرف روزانه آب دارد، ۹۰ هزار متر مکعب از آن بخاطر شیوع کرونا است.یعنی معادل خط اول سد درودزن آب صرف کرونا شده است.به گونه ای که سال قبل در این برهه زمانی بخش عمده چاه‌هایمان خاموش بود اما امسال اکثرا فعال هستیم و تمام توان‌مان را برای تولید گذاشته‌ایم و بیش از این توان نداریم و باید حتما مدیران ارشد کمک کنند.

وی افزود: خط اول اولویت آب شیراز است و تا خط دوم وصل نشود ما مشکلات را خواهیم داشت پس تکمیل خط دوم که ۱۴.۵ کیلومتر از آن باقی‌مانده از نان شب واجب‌تر است که باید وارد مدار شود.

مشکل قبض‌های نجومی مجتمع پنج‌هزار واحدی گلدشت معال‌آباد حل می‌شود

وی در ادامه درباره مشکل مجتمع پنج هزار واحدی گلدشت معالی‌آباد، گفت: ما این مشکل را با مجتمع ارتش هم داشتیم که با امضای تفاهم‌نامه‌ای شبکه تعویض و مشکل حل شد پس این دوستان هم بیایند و به ما مراجعه کنند، اگر دوستان معتقدند شبکه پوسیدگی دارد و هدررفت زیاد است، سوال من این است که وقتی در شهریورماه ۱۴۸ هزار متر مکعب مصرف آب این مجتمع است، که فقط ۷۶ هزار متر از آن آب اشتراکی است و در بهمن ۲۷ هزار متر مکعب شده است یعنی مصرف کم و فشار شبکه بالاست و وقتی فشار شبکه بالاست باید هدررفت هم بیشتر باشد ولی همچین اتفاقی نیفتاده است.

لذا خواهشم از دوستان این است که هیئت مدیره مجتمع پای میز مذاکره بیایند و پیشنهادهایشان را ارائه کنند. قانون می‌گوید جایی که محصور است یک کنتور مادر قرار داده شود و آب اشتراکی بدهید. بنده با رئیس سازمان بازرسی هماهنگ کرده‌ام اعضای هیئت مدیره مجتمع هم بیایند، پیشنهاد دهند تا یک راهکار اساسی پیدا کرده  و مشکل این مجتمع هم برطرف شود.

من معتقدم باید آن پنج هزار واحد را هم مثل ۷۵۰ هزار واحدی که در سطح شهر است ببینیم

مدیرعامل آفا شیراز تاکید کرد: برنامه‌هایی داریم که مشکل دوستان حل شود و من معتقدم باید آن پنج هزار واحد را هم مثل ۷۵۰ هزار واحدی که در سطح شهر است ببینیم. آئین‌نامه اجرایی وزارت نیرو می‌گوید در فضاهای محصور ما یک کنتور مادر ابتدای خط قرار دهیم و مابقی با خودشان است اما دوستان بیایند تا باهم مذاکره و مشکل را حل کنیم.

بهروزی در ادامه در پاسخ به سوال و گلایه برخی مشترکین مبنی بر طولانی بودن پروسه خرید انشعاب تا آغاز آب‌رسانی اظهار داشت: کارهای ما از طریق مناقصه واگذار می‌شود، اما متاسفانه به دلیل نوسان بالای قیمت، کسی رغبت شرکت در مناقصات را ندارد‌. لذا نصب انشعاب هم با تاخیر مواجه می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تایید وجود مشکلات گفت: بله در این حوزه مشکل وجود دارد و بخشی از کار درست انجام نمی‌شود، اما مناقصه مجدد گذاشته‌ایم. برای ما هم این موضوع خوب نیست چراکه ما هم می‌خواهیم زودتر به درآمد برسیم.پس این تعلل یک تعلل عمدی نیست، مشکل حادی هم نیست بلکه بحث عدم رغبت پیمانکاران برای شرکت در مناقصه‌هاست و ما از طریق قانون در حال پیگیری موضوع هستیم.

بهروزی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان‌بر بودن مرمت‌ها اظهار داشت: مرمت زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم درجا یک مکان را خاک‌برداری ،مرمت کرده و سریعا پرکنیم چراکه وقتی تراکم خاک بهم می‌خورد، پر کردن آن تابع زمان است که در این راستا با شهرداری هماهنگی لازم را داریم. درحالی که در برخی نقاط تعلل این موضوع را قبول دارم اما تعداد زیاد نیست.

او افزود: مثلا رخ دادن یک نشتی در سطح افقی زمان لازم دارد تا نشست خاک اتفاق افتد زیرا در غیر این صورت مشکلات بعدی را به دنبال خواهد داشت. بیشتر مشکلات این چنینی در حوزه باغات و نقاط غیرقابل پیش‌بینی نیست. چراکه عبور یک ماشین سنگین و ضربه به لوله هم خرابی و قطعی به بار می‌آورد.

شبکه آب هم مانند موجود زنده است و باید تعمیر شود، تثبیت پیدا کند تا آب دست مردم برسد 

بهروزی در ادامه با بیان اینکه عملکرد شبکه آب مثل موجود زنده می‌ماند، گفت: شبکه آب هم مانند موجود زنده است و باید تعمیر شود، تثبیت پیدا کند تا آب دست مردم برسد چراکه تعمیر شبکه زمان زیادی لازم دارد. به طور مثال وقتی چهار ساعت قطعی آب داریم ۳۲ ساعت زمان می‌برد تا آب به دسترس عموم برسد شبکه شبکه طولانی است. پس مردم باید مخزن ذخیره آب داشته باشند تا در صورت قطعی موقت آب دچار مشکل نشوند.

این موضوع در تعهد‌نامه‌‌هایی که به امضای مشترکین می‌رسد هم قید شده است که مشترکین باید یک متر مکعب مخزن ذخیره آب داشته باشند. 

وی در ادامه افزود: در مناطقی هم که به مدت طولانی آب قطع شده است و چاره‌ای نیست مجبوریم که آبرسانی سیار را انجام دهیم اما اگر مخزن داشته باشند مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

بهروزی با اشاره به کمبود آب در فصل تابستان گفت: در تابستان ۵۰ متر مکعب کمبود آب داشتیم که یکی از مهم‌ترین دلایلش استفاده زیاد از وسایل سرمایشی مانند کولرهای آبی بود.

تعمیرها به فصل سرما موکول می‌شود

وی همچنین با بیان اینکه گاهی نشتی‌هایی وجود دارد و مردم می‌بینند که برطرف نمی‌شود، گفت: علت این است که ما تعمیرها را به زمستان و فصل سرما که مصرف آب کمتر است موکول می‌کنیم تا در فصل گرما مردم کمتر با قطعی آب مواجه شوند.

مدیرعامل آبفا شیراز در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون قبوض پرداخت بهای آب به صورت الکترونیک صادر نشده است، گفت: برای شروع این اقدام نیاز به یک آمادگی وجود دارد، آیا همه مردم کد رهگیری را به شماره اعلام شده فرستاده‌اند؟ لذا ما همزمان با صدور قبض فیزیکی مشترک را به ثبت قبض در سامانه تشویق کنیم تا کار به مرور انجام شود که این هم صرفه‌جویی در زمان است و هم جلوی مراجعه حضوری غیرضروری گرفته شود.

او در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی های انجام شده درباره جمعیت شهر شیراز با یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت، باید گفت که تصفیه‌خانه شماره یک ما برای ۴۶۰ هزار نفر در حال بهره‌برداری است و تصفیه‌خانه شماره دو نیز برای ۶۰۰ هزار نفر طراحی و اجرا شده است و پساب را با کیفیت خوب تبدیل می‌کند، در حالی که سال گذشته در همین موقع ورود ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب خام در کانال کنار تصفیه‌خانه مشاهده می شد اما امروز خبری از آن فاضلاب نیست و آب خوب و با کیفیتی حاصل و تمام موارد زیست محیطی رعایت می‌شود. تنها بخشی از خط لجن مانده است که معمولا بعد از هشت ماه تا یک سال پس از بهره‌برداری از خط وارد مدار خواهد شد.

بر اساس مطالعات انجام شده شش مدل تصفیه‌خانه باید در صدرا احداث شود

در خصوص بحث صدرا نیز باید گفت که در صدرا به‌عنوان شهری جدید باید همه زیرساخت‌ها فراهم می‌شد اما در سال ۸۷ صدرا را از شرکت عمران تحویل گرفتیم که آن زمان یک تصفیه‌خانه داشت که برای هفت هزار و ۵۰۰ متر مکعب طراحی شده بود و به صورت ناقص بود و افزایش جمعیت منجر شد که این آمار به حدود سی هزار مشترک برسد و ما مجبور شدیم به سمت احداث تصفیه خانه جدید برویم که بر اساس مطالعات انجام شده شش مدل تصفیه‌خانه باید در صدرا احداث شود سه مدل در غرب و سه مدل در شرق.
 
بهروزی افزود: در شرق صدرا عملیات اجرایی دی ماه ۹۵ شروع شد و تجهیزات مورد نیاز عمدتا باید از خارج از کشور خریداری شوند که پس از تحریم ها شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کار شدند و به جرات می‌توانم بگویم بیشتر تجهیزاتمان ساخت و تولید داخل است   بخشداری این تاسیسات را به صورا ناقص از آب و فاضلاب تحویل گرفت.

برای ساخت هر متر مکعب تصفیه خانه بین هست تا ده میلیون تومان اعتبار لازم است. 

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه بسیار گران و هزینه بر است، گفت: تصفیه‌خانه‌ها محصولات خارجی و هزینه بر دارند به گونه ای که برای ساخت هر متر مکعب تصفیه خانه بین هست تا ده میلیون تومان اعتبار لازم است. 

بهروزی با بیان اینکه با اعمال تحریم ها و عدم واردات مشکلات بسیاری دامن‌گیر شرکت شد گفت : خوشبختانه مدتی است شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های دولتی با کیفیت خوب تجهیزات را ارائه می‌دهند که صدرا هم از این قائده مستثنا نیست.

مدیرعامل آبفا شیراز درباره راه اندازی این تصفیه خانه اظهار داشت:  قول داده بودیم که پایان شهریور این تصفیه‌خانه را افتتاح کنیم ولی متاسفانه مسائل مالی و تجهیزات بخش عمده‌ای از کار ما را عقب انداخت که من قول می‌دهم ظرف کمتر از یک ماه مشکل تصفیه خانه حل شده و اواسط ابان یا آذر تصفیه‌خانه راه‌اندازی شود.

کاهش بوی بد فاضلاب و بهبود کیفیت آب در پی راه اندازی تصفیه خانه شیراز

بهروزی با اشاره به کاهش بوی بد فاضلاب و بهبود کیفیت آب در پی راه اندازی تصفیه خانه گفت: در پی راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره یک بوی گاز و بوی فاضلاب کمتر شده است.

 
وی کیفیت آب در شیراز را وابسته به ذائقه افراد دانست و اظهار داشت: برخی از کیفیت آب گلایه می‌کنند و مغازه‌های تصفیه آب، آب می‌خرند که در این باره باید گفت: کیفیت و طعم آب به ذائقه افراد بر می گردد که هر چه از شمال و غرب به جنوب برویم کیفیت سفره‌ها نیز تغییر می‌کند اما در سطح شهر شیراز کیفیت آب در حد مجاز است.

او افزود: دستگاه تصفیه ذائقه م را مطلوب می‌کند که توصیه من این است که آب ها را با آب دستگاه تصفیه خانگی مخلوط کنند تا به آب مطلوب و ذائقه مطلوب برسیم.

بهروزی در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه مردم اجازه ندهند قبض‌ها تجمیع شود، گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب و کنترل شیرآلات، می‌تواند کمک بزرگی در صرفه‌جویی مصرف آب کند‌. وی افزود: امروز ۴۸ میلیارد تومان بدهی مشترکین شخصی به آبفا است، من از مردم می خواهم الگوی مصرف را رعایت کرده و اجازه ندهند قبوض تجمیع شود تا ما نیز به درآمد خود برسیم و بتوانیم به موقع وظایفمان را که ارائه خدمت خوب به مردم است انجام دهیم. چرا که ما یک نهاد خدمات‌رسان عمومی هستیم، با مردم دشمنی نداریم، اصلا بدون مردم موجودیتی نداریم.

 

انتهای پیام/ ن

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول