اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

۶ سال پیش مردم تهران، عاشق پیاده‌روی شدند!

یک پل عابر پیاده چگونه می‌تواند به یک پروژه ملی تبدیل شود؟ چگونه اهالی یک کلان‌شهر باید بی‌دلیل دلشان بخواهد که از روی یک پل رد شوند؟ چنین پلی باید «زیبا و باشکوه» باشد. پل طبیعت همین‌طور است که شما فکر می‌کنید.

۶ سال پیش مردم تهران، عاشق پیاده‌روی شدند!

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ایده ساخت پلی برای عبور پیاده، سال ۱۳۸۷ از راه رسید و شد آرامش پیش از طوفان! شرکت نوسازی عباس‌آباد پلی می‌خواست که بوستان طالقانی را به بوستان حضرت ابراهیم (ع) یا همان پارک آب و آتش وصل کند و برای همین یک مسابقه طراحی برگزار کرد و طرح «لیلا عراقیان» معمار جوان ایرانی و تیم همکارانش برگزیده شد. سال بعد طرح نهایی و محاسبات سازه‌ای هم آماده بود. طرحی زیبا وجود داشت و حالا برای آن‌که پل طبیعت باشکوه هم باشد، باید دانش تخصصی و توان فنی بالایی به میدان می‌آمد تا زیبایی از روی کاغذ به روی بزرگراه مدرس بیاید. به ‌این ‌ترتیب گروه تخصصی شهید رجایی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه به میدان آمد و پاییز سال ۸۹ کار ساخت پل شروع شد. 

پل طبیعت وقتی هنوز ساخته نشده بود، فقط پل عابر پیاده بود؛ ولی چه جور پلی؟ بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران با ۳۰۰ متر طول و ۷ هزار مترمربع مساحت در ۲ طبقه اصلی. ۱۴ هزار قطعه فولادی برش خوردند و در ارتفاع ۴۰ متری زمین به هم جوش خوردند و بیش از ۶ هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شد تا یک پل هوایی به وزن بیش از ۲ هزار تن پیش چشم پایتخت‌نشینان ظاهر شود.

پل طبیعت در حال ساخت

جایزه پشت جایزه!

پل طبیعت وقتی ساخته شد، چه جور پلی بود؟ ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ «محمدباقر قالیباف» شهردار وقت تهران افتتاحش کرد و خیلی زود معلوم شد چقدر تهرانی‌ها عاشق پیاده‌روی بوده‌اند! به یک سال نرسید که معلوم شد بیش از ۴ میلیون نفر فقط آمده‌اند تا روی پل راه بروند؛ به طور متوسط روزانه ۱۱ هزار نفر! ساکنان کلان‌شهر انگار انتقام این‌که تهران پیاده‌رو و پیاده‌راه کم دارد را از این پل گرفتند و دلی از عزا در آوردند بر فراز بوستان‌های اراضی عباس‌آباد و بزرگراه‌های اصلی پایتخت.

جایزه مدیریت پروژه ساخت پل طبیعت برای گروه تخصصی شهید رجایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء

جایزه پشت جایزه هم از راه رسید برای طراحی، مدیریت پروژه و ساخت پلی که با طبیعت سازگار بود و دوامی صدساله قرار است داشته باشد؛ از جایزه معماری شهری (architizer A+ award) در سال ۲۰۱۵ و جایزه سازه فولادی برتر ایران و جایزه بین‌المللی خشت طلایی تا جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ و جایزه نوآوری در جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جایزه نقره‌ای IPMA برای مدیریت پروژه و جایزه MEIDAA در بخش پروژه‌های عمومی و شهری خاورمیانه و جایزه برترین پل شهری در چهارمین کنفرانس بین‌المللی پل. از همه این جوایز مهم‌تر اینکه مردم محل عبور و پیاده‌روی خود را پسندیدند و پل طبیعت شد یکی از نمادهای پایتخت.

پل طبیعت ثابت کرد تهرانی‌ها عاشق پیاده‌روی هستند!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۰ مهر مصادف با ۱۱ اکتبر میلادی و ۲۳ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ رحلت عالم بزرگوار آیت‌الله «شیخ محمد باقر آقا ‌نجفی اصفهانی» در سال ۱۳۱۰ قمری
ـ زادروز «فرانسوا موریاک» نویسنده مشهور فرانسوی در سال ۱۸۸۵ میلادی
ـ درگذشت «ژان کوکتو» ادیب برجسته فرانسوی در سال ۱۹۶۳ میلادی
ـ زادروز «عباس دوران» خلبان مشهور ایرانی در سال ۱۳۲۹ شمسی
ـ روز بزرگداشت حافظ شاعر ایرانی
ـ روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی
ـ روز اسکان معلولان و سالمندان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول