اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه امسال به اتمام می‌رسد

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: ۴۱ پروژه از یک‌هزار و ۱۹۳ پروژه مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال 90 به استان کرمانشاه باقی مانده که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه امسال به اتمام می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در چنین روزی ۹ سال پیش قلب ایران در کرمانشاه بود در ۲۰ مهر سال ۹۰، خاک کرمانشاه با قدوم مبارک مقام معظم رهبری مزین شد که این سفر خیر و برکت فراوانی را برای استان همراه با آبادانی و عمران به همراه داشت.

حال پس از ۹ سال از این سفر پر خیر و برکت، خبرنگار فارس به سراغ مهرداد سالاری معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار کرمانشاه رفته‌ تا در جریان اجرای پروژه‌های عمرانی مصوب شده این سفر قرار گیرد که در چه مرحله‌ای هستند؛ افتتاح شده‌اند یا خیر، چقدر از این پروژه‌ها باقی مانده و...

سالاری در این خصوص، اظهار داشت: در ۲۰ مهرماه سال ۹۰ سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه را داشتیم از آن‌جا که در آن زمان کرمانشاه از نظر خیلی از شاخص‌های توسعه نسبت به سایر استان‌های کشور پایین‌تر بود برای رفع محرومیت و شتاب بخشیدن به توسعه استان، مقام معظم رهبری در این سفر مصوباتی را ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: این مصوبات در قالب یک‌هزار و ۱۹۳ پروژه عمرانی و اقتصادی بود که یک‌هزار و ۸۱ میلیارد تومان آن تا پایان سال ۹۸ پرداخت و اجرایی شد به گونه‌ای که یک‌هزار و ۱۵۲ پروژه از این تعداد، تمام و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: ۴۱ پروژه از این تعداد به دلیل داشتن مشکلات اجرایی از جمله داشتن معارض یا آماده نبودن اراضی آن‌ها و... که نیازمند تمهیداتی قبل از اجرا بودند به تاخیر افتادند.

وی افزود: طی سال گذشته برای اجرای این ۴۱ پروژه باقی‌مانده، ۱۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که تا پایان سال گذشته به طور متوسط به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیدند.

سالاری گفت: ۴۲۸ میلیارد تومان برای اتمام آن‌ها به دلیل افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن هزینه ساخت درخواست اعتبار شده که ان‌شاءالله با محقق شدند این اعتبار تا پایان سال، شاهد محقق شدن ۱۰۰درصد مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: برای تامین اعتبار پروژه‌های مصوبه سفر مقام معظم رهبری سه سال زمان در نظر گرفته شده بود، اما واقعیت این است که تعداد مصوبات و مبلغ آن زمان به این میزان نبود، چون ما شاخص‌های توسعه پایینی داشتیم بعد از سفر هم به مرور حتی در سال ۹۵ و ۹۶ در خصوص پروژه‌های محرومیت‌زدایی حاشیه شهرها، پارک‌های کوچک محله‌ای، مدارس و... درخواست‌هایی داشتیم؛ شاخص‌های توسعه‌ای که پایین بودیم را به مرور اعلام کردیم و موافقت دفتر ایشان را داشتیم تا به به یک‌هزار و ۱۹۳ پروژه رسیدیم.

وی در خصوص ماهیت پروژه‌های مصوبه سفر مقام معظم رهبری به استان، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم از سطحی از خدمات زیربنایی مشابه خدمات دیگر کشور استفاده کنیم عمده پروژه‌ها خرد و در راستای محرومیت‌زدایی در بخش‌های روستایی توسعه‌نیافته و حاشیه شهرها تعریف شده بود.

سالاری اضافه کرد: از این رو خیلی از مصوبات به زیرساخت‌ها توسعه بر می‌گردد همچون شبکه‌های آب، فاضلاب، سدها، بهداشت، راه‌های روستایی و به دلیل گستردگی که استان دارد شاید تنها مردم آن منطقه اجرای این پروژه را حس کنند و برای سایر مردم استان ملموس نباشد.

آبی کردن اراضی زراعی، تبدیل کردن اراضی دیم به آبی، تبدیل مراتع به اراضی دیم، ایجاد سیستم‌های آبیاری تحت فشار، اجرای پروژه‌های دامداری و دامپروی و... از جمله مصوبات اجرایی سفر مقام معظم رهبری به استان در سال 90 بود که سالاری به آن اشاره کرد.

وی در بیان دیگر پروژه‌ها، اضافه کرد: اکنون سنقرو کلیایی شهرستان سبز استان است یعنی هیچ روستایی بدون گازکشی ندارد، خیلی از نقاط مختلف استان به لحاظ شاخص‌های توسعه‌یافتگی در بخش گاز بالاتر از میانگین کشوری است که از محل همین اعتبارات تامین اعتبار شده است.

سالاری بهره‌برداری از راه آهن کرمانشاه در پایان سال 96، احداث بزرگراه اسلام‌آباد غرب قصرشیرین، پروژه ساماندهی آبشوران، احداث ساختمان سد کبوتر لانه، ساخت مجتمع آبرسانی فراوان و... را در قالب دیگر برکات سفر مقام معظم رهبری به استان عنوان کرد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول