اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

سرمایه گذاری 70 میلیاردی برای ایجاد دهکده گردشگری در کنار سد چم شیر گچساران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اجرای طرح بزرگ دهکده گردشگری در منطقه سد چم شیر گچساران اعتباری به مبلغ 70 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

سرمایه گذاری 70 میلیاردی برای ایجاد دهکده گردشگری  در کنار سد چم شیر گچساران

مجید صفایی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: سد بتنی  چم شیر گچساران در حال احداث دارای ظرفیت و پتاسیل های خوبی  برای ایجاد طرح‌های گردشگری را در این منطقه دارد.

وی گفت:  با توجه به اهمیت ظرفیت‌های آبی  با پیگیری‌هایی که در سطح ملی و استانی انجام شده، ایجاد دهکده گردشگری در کنار سد چمشیر گچساران تصویب شده  و تاکنون 10 میلیارد ریال اعتبار برای انجام مطالعات و امکان سنجی طرح دهکده گردشگری در منطقه سد چم‌شیر این شهرستان اختصاص داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود:  ایجاد دهکده آبی و گردشگری در کنار سدچم‌شیر گچساران  می‌تواند ظرفیت مناسبی در توسعه گردشگری آبی در استان و شهرستان  داشته باشد.

 صفایی با بیان اینکه سدچم شیر گچساران  می تواند پتانسیل  گردشگری   و اشتغال را در این شهرستان ایجاد کند، عنوان کرد: در این طرح زیرساخت هایی مانند بازی های آبی، امکانات اقامتی و ورزش هایی مانند پیاده روی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای اجرای  طرح بزرگ دهکده گردشگری در منطقه سد چم شیر گچساران اعتباری به مبلغ 70 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

سد چم‌شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

 در ادامه علی خوانپایه  با بیان اینکه مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت، اظهار کرد: عملیات اجرای احداث سد و نیروگاه چم شیر از سال 1391 آغاز شده  و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار گرفته است.

وی  با اشاره به اینکه این پروژه از پیشرفت فیزیکی 85 درصد  برخوردار است، افزود: با توجه به روند اجرایی مطلوب سد چم شیر در فروردین ماه سال آینده  ((۱۴۰۰)) آبگیری خواهد شد.

فرماندار گچساران عنوان کرد: برای تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه نیاز به بیش از 4 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

  خوانپایه عنوان کرد: 30هزار میلیارد ریال میزان اعتبارات این سد ملی  برآورد شده است که تا کنون229 میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر در گچساران هزینه شده است.

وی بیان کرد: 25 درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر در این شهرستان، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.

خوانپایه گفت: فازدوم  سد چم شیر در قالب تولید برق تا پایان  سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

فرماندار گچساران تصریح کرد: هم اکنون 125 میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص داده شده، که از این میزان 65 میلیون متر مکعب برای آبیاری زمین‌های دیم در گچساران و 60 میلیون مترمکعب آب برای مصارف بخش صنایع از سد چم شیر اختصاص یافته است.

بالاترین مقام اجرایی گچساران ابراز کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.

خوانپایه با اشاره به اینکه این سدمی تواند پتانسیل  گردشگری  را در این شهرستان ایجاد کند، اذعان کرد: با بهره برداری  از سد چم شیر ظرفیت گردشگری  این شهرستان دو چندان خواهد شد که هم اکنون احداث دهکده گردشگری در کنار این سد در دست اقدام است.

به گزارش فارس، حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 604 متر است.

 این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند.

تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.

 سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بتن بدنه، ۳۰ کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.

انتهای پیام/82031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول