اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

سایه سناریوهای خشونت بار بر سر آمریکا

دلایل فراوانی برای نگرانی از یک کشمکش مرتبط با انتخابات وجود دارد که می تواند شکل جرم و جنایت های فجیع علیه شهروندان سیاه پوست و رنگین پوست را در خاک آمریکا بگیرد. من به عنوان کسی که دوران حرفه ای خود را در مطالعه پیرامون نسل کشی و خشونت های گروهی سر کرده ام، از این بیم دارم که احتمال تحقق یافتن چنین خشونت هایی بیشتر از چیزی باشد که اکثر مردم فکر می کنند.

سایه سناریوهای خشونت بار بر سر آمریکا

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: شاید این حرف عجیب باشد، اما دیگر شنیدن حرف هایی از قیام، حکومت نظامی و جنگ داخلی در ایالات متحده چیز عجیبی نیست. دستگیری رهبران شبه نظامی در میشیگان به اتهام برنامه ریزی برای ربودن گرچن وایتمر فرماندار و اقدام به سرنگون کردن دولت ایالتی نشان می دهد که سیاست های راست افراطی در آمریکا آماده به اجرا گذاشته شدن هستند.
هشدارهای آخرالزمانی نسبت به اینکه انتخابات ماه بعد  به بحران ختم خواهد شد هر روز شدیدتر و بیشتر می شوند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در حال حاضر در اکثر نظرسنجی ها از بایدن بسیار عقب تر است، متعهد به انتقال مسالمت آمز قدرت نخواهد شد بلکه شبه نظامیان و افراط گرایان مدافع قدرت سفیدپوستان را تشویق می کند و درباره همه چیز از رای گیری پستی گرفته تا کووید19 اطلاعاتی جعلی را اشاعه می دهد.
هرچند جو موجود در آمریکا هم اکنون نیز هشدار دهنده هست، ولی باید گفت که این اوضاع  تا چه اندازه می تواند وخیم شود.دلایل فراوانی برای نگرانی از یک کشمکش مرتبط با انتخابات وجود دارد که می تواند شکل جرم و جنایت های فجیع علیه شهروندان سیاه پوست و رنگین پوست را در خاک آمریکا بگیرد. من به عنوان کسی که دوران حرفه ای خود را در مطالعه پیرامون نسل کشی و خشونت های گروهی سر کرده ام، از این بیم دارم که احتمال تحقق یافتن چنین خشونت هایی بیشتر از چیزی باشد که اکثر مردم فکر می کنند.
شش دلیل وجود دارد که توضیح می دهند چرا آمریکاییان باید خود را برای بدترین شرایط ممکن آماده کنند. اول آنکه وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آمریکا عمیقا بی ثبات است. این بی ثباتی عاملی تعیین کننده در تمام مدل های قابل اتکایی است که محققان در طول چند دهه گذشته  برای ارزیابی  خطر شرارت ها (از جمله جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی، پاکسازی نژادی و نسل کشی) تدوین کرده اند.
در مدل ریسک شرارت که سازمان ملل از آن استفاده می کند، به چندین شرط اشاره شده که شرایط موجود در آمریکا با آنها مطابقت دارد: علاوه بر یک همه گیری که هنوز در جریان است، این کشور در حال تجربه فشارهای اقتصادی، بیکاری بالا، اعتراضات گروهی، بلایای طبیعی و قطب بندی سیاسی همواره رو به تعمیق است. حضور تنها یک یا دو تا از این عوامل می تواند به اندازه کافی هشدار دهنده باشد؛ در مورد آمریکا بیشتر از  پنج شش عامل از این عوامل صدق می کند.
دومین عامل ریسک تاریخ خشونت های گروهی و زیر پا گذاشته شدن حقوق بشر در این کشور است. گذشته از مثال های روشن نسل کشی صورت گرفته علیه آمریکاییان بومی و به بردگی گرفتن سیاهپوستان، ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم ژاپنی- آمریکاییان را بازداشت کرده و در موردی اخیرتر از شکنجه به عنوانی بخشی از جنگ با ترور خود سود برده است. عده ای می گویند که برخورد دولت ترامپ با مهاجران غیرقانونی- از جمله جدا کردن خانواده ها- در مرز جنوبی کشور مصداق جنایت علیه بشریت است و مراکز نگهداری از مهاجران آمریکا را به اردوگاه های متمرکز شبیه می دانند.
سومین عامل ریسک سیاه نمایی های سیاسی است که به خصوص در جناح راست ترامپ با بهتان زدن به رنگین پوستان تصویری مخدوش از آنها ارائه داده است. او از مکزیکی ها تحت عنوان «تجاوزگران»، از مسلمانان با عنوان تروریست ها و از لاتین تباران با عنوان «حیوانات جنایتکار» یاد کرده است. او هائیتی و کل آفریقا را «کشورهای چاه فاضلاب» نامیده است. در طول انتخابات میان دوره ای سال 2018 ترامپ کوشید پایگاه رای خود را با هشدار دادن نسبت به «عفونت» مهاجران بسیج کند. اخیرا نیز او مرتبا نسبت به «شورشیان سیاه پوست و رنگین پوست» و «رادیکال های چپگرایی» که ظاهرا شهرها را به آتش می کشند و تهدید می کنند که به مناطق حومه نشین سفیدپوست حمله و «شیوه زندگی» آمریکایی را نابود می کنند پرخاش و بدگویی می کند.
در چنین چشم اندازی قطعا به هیچ روی تصادفی نیست که جرایم نفرت پراکنانه، از جمله موارد خشونت یهودستیزانه در طول ریاست جمهوری ترامپ به شدت افزایش پیدا کرده اند. بعد از آنکه ترامپ از کووید 19 تحت عنوان «ویروس چینی» و «آنفلونزای کونگی» نام برد، گزارش ها از خصومت های ضد آسیایی ها به شدت افزایش پیدا کرد.
چهارم اینکه دوران ریاست جمهوری ترامپ با تضعیف سیستم تفکیک قوای مبتنی بر قانون اساسی آمریکا، موجب شده تا بسیاری از ضربه گیرهایی که از ناآرامی های اجتماعی جلوگیری می کنند تضعیف شوند. ترامپ علنا مقررات از جمله مقرراتی را که هدف آنها جلوگیری از فساد (یک تقویت کننده ریسک دیگر) است زیرپا می گذارد و در سیاسی کردن سازمان های مستقل از وزارت دادگستری آمریکا گرفته تا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها موفق بوده است.

ویلیام بار دادستان کل ترامپ مرتبا  به نفع ترامپ و همپالگی هایش مداخله می کند و از تلاش های دولت برای به کار گرفتن سربازان فدرال علیه شهروندان آمریکایی حمایت کرده است. در عین حال ترامپ نسبت به متحدین مجرم و اصطلاحا جنایتکاران جنگی عطوفت و بخشش نشان داده است.
این مصونیت، با ارسال علامت به پیروان به شدت مسلح ترامپ که خطری آنها را تهدید نمی کند، خطر خشونت را بیشتر افزایش می دهد. در واقع ترامپ حتی حمایت خود را از یک فرد مسلح 17 ساله متهم به قتل دو تن از معترضان در کنوشای ویسکانسین نیز اعلام کرده است.
گروه پنجم از خطرات موجود، شامل کاتالیزورهایی است که می توانند یک وضعیت بد را وخیم تر کنند، از جمله انتخابات های مجادله برانگیز، رژه گروه های مسلح و دیگر اعتراضات گروهی. ترامپ تاکنون مکررا سلامت انتخابات را زیر سئوال برده، گفته است که ریاست جمهوری را ترک نخواهد کرد و تمایل خود را به استفاده از زور علیه غیرنظامیان ثابت کرده است. اولین واکنش او در مواجهه با اعتراضات گسترده و عمدتا مسالمت آمیز، توسل به قانون شورش و فعال کردن ارتش بوده است.
در تابستان سال جاری در واشنگتن دی سی که قوانین فدرال در آن جاری است، سربازان سرنیزه های خود را زدند و آنها را علیه معترضان مسالمت آمیز در میدان لافایت به کار گرفتند. در واکنش به راه پیمایی های جان سیاهان مهم است در سراسر کشور، طرفداران ترامپ دست به هشدارهای مکرر نسبت به قیام، شورش، حکومت نظامی و اقدام به کودتا زده اند  و افراط گرایان مسلحی نظیر بوگالو و پراود بویز به خیابان ها آمده اند. در اولین مناظره انتخاباتی ترامپ به جای انکار ارتباط خود با این گروه ها، به آنها دستور داد «عقب بنشینند و آماده باشند.»
ششمین عامل شامل هر چیزی است که بتواند جرقه جرایم شرارت آمیز را در جو سیاسی  امروز که به انبار باروت شباهت دارد بزند. سناریوهای قابل تحقق زیادی وجود دارند. برای مثال امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات می تواند جرقه اعتراضات گروهی (و احتمالا برخی شورش ها) را بزند و دستاویز آشکاری را برای توسل به قانون شورش و به کارگیری سربازان علیه شهروندان آمریکایی به دست او بدهد.
بی شک امکان گسترش ناآرامی ها وجود دارد. برخی از معترضان با خشونت واکنش نشان خواهند داد  که می تواند سربازان آمریکایی و نیروهای فدرال را مجبور به استفاده از حتی زور بیشتر کند. تصاویر رنگین پوستان در حال شلیک اسلحه فاکس نیوز و فیس بوک را پر خواهد کرد، با توجه به اینکه فیس بوک که از ناشران اینترنتی اصلی تبلیغات دست راست افراطی است که تاکنون در نقاط دیگر نیز در نسل کشی ها نقش داشته است.
این می تواند جرقه اولیه باشد: ترامپ از کسانی که «به حالت آماده باش» مانده اند خواهد خواست تا برخیزند و «مجرمان» و «رادیکال های» سیاه پوست و رنگین پوستی را که مدت ها آنها را بدنام کرده در هم بشکنند. جنگ نژادی تمام عیاری که قاتل گروهی چارلز مانسون 51 سال پیش کوشید  آن را به راه اندازد – و خودش آن را «بلبشو» نامیده بود- به دست رئیس جمهوری آمریکا به راه انداخته خواهد شد.
این تنها یک سناریو از شرارت های گسترده بالقوه است، ولی تصور سایر سناریوها نیز کار سختی نیست. اکنون بیشتر از هر زمان دیگری انجام این ارزیابی ها از خطرات موجود ضرورت دارد. این ارزیابی ها با واداشتن ما به اندیشیدن در مورد بدترین ها، زمان لازم را برای دست به عمل زدن در اختیارمان قرار می دهند. نسل کشی و شرارت های گروهی زیادی، از جمله در آمریکا اتفاق افتاده اند. پرسش این نیست که آیا این اتفاق می تواند در اینجا نیز رخ دهد یا نه، پرسش این است که آیا می توان از آن جلوگیری کرد یا نه.

نویسنده: آلکس هینتون (Alex Hinton) استاد مردم شناسی در دانشگاه راتجرز

منبع: https://b2n.ir/991480

انتهای پیام.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول