اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مطالعات امکان‌سنجی احداث موزه در حاشیه تالاب میقان اراک آغاز شد

مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی از آغاز مطالعات امکان‌سنجی احداث موزه تالاب در حاشیه تالاب میقان اراک توسط این موسسه خبر داد.

مطالعات امکان‌سنجی احداث موزه در حاشیه تالاب میقان اراک آغاز شد

محمود کلنگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: مطالعات امکان سنجی احداث موزه تالاب میقان توسط موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری با همکاری شرکت املاح معدنی ایران آغاز شد.

وی تصریح کرد: تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان بین‌المللی است که هر ساله در فصول مختلف به ویژه پاییز پذیرای شمار زیادی از گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه درناهای خاکستری است.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی با بیان اینکه هر ساله حدود ۳۰ هزار پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف در فصل زمستان به تالاب میقان اراک سفر می‌کنند که جاذبه گردشگری بسیار زیبایی را به وجود آورده و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند، افزود: در فصل‌هایی که بارندگی رخ می‌دهد به دلیل نامناسب بودن جاده،  وضعیت بسیار بدی برای رفت و آمد گردشگران ایجاد می‌شود که احداث موزه یکی از راهکارهایی است که علاقمندان می‌توانند با حضور در آن از سختی‌‌ها و خطرات رفت وآمد در جاده به دور باشند.

کلنگری بیان داشت: موزه می‌تواند یک فضای آموزشی مناسب برای علاقمندان ایجاد کرده و به فرهنگ‌سازی حفظ و حراست از پرندگان کمک کند.

وی ادامه داد: در اکثر مواقع شاهد هستیم افراد برای دیدن پرندگان به قلب تالاب زده و حتی گاها ممکن است نتوانند پرندگان را به خوبی ببینند، این درحالی است که تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان است و حضور افراد در قلب تالاب می‌تواند زیست آنان را با خطر مواجه کند، در تمام نقاط دنیا روال به این شکل است که برای دیدن برخی جاذبه‌های حیات وحش افراد از موزه استفاده می‌کنند، اما در تالاب میقان تاکنون فکری برای این ظرفیت نشده است که احداث موزه می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی ادامه داد: در تالاب میقان اراک هرساله حجم قابل توجهی از سولفات سدیم برداشت می‌شود که برداشت آن سود اقتصادی مناسبی به همراه دارد که می‌طلبد بخشی از این سود صرف گردشگری منطقه شود، اما جاده نامناسب و رفت و آمد مدام ماشین‌های حمل مواد معدنی فضای ناامنی را برای گردشگران به وجود آورده است که اگر به دنبال گردشگری پایدار هستیم باید فکری به حال گردشگری این منطقه بکنیم.

کلنگری گفت: در سال‌های گذشته به پیشنهاد موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری برای بازدید بهتر از پرندگان تالاب برج پرنده‌نگری در تالاب ایجاد شد، اما متاسفانه عدم دقت و تخصص در ساخت این برج توسط مسوولان ذی‌ربط باعث شد برج پرنده‌نگری به بدترین شکل ممکن ساخته و نصب شود و عملا کارایی لازم را نداشته باشد که اگر از نظرات و پیشنهادات ما بهتر استفاده می‌شد قطعا اثربخشی بسیار بیشتر و بهتری داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی احداث موزه تالاب در حاشیه تالاب در دست انجام است، اما تصمیم‌گیری در خصوص احداث و یا عدم احداث آن با شرکت املاح معدنی ایران است.

تالاب میقان اراک برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مثل اردک‌ها، درناها، غازها و آبچلیک‌ها ظرفیت خوبی است که با توجه به پتانسیل های آن می‌توان از ظرفیت‌های جذب گردشگر و پرنده‌نگری حرفه‌ای در این منطقه بهره‌مند شد.

 بیش از ۲۰۰ گونه پرنده در تالاب میقان اراک شناسایی شده و توجه به ظرفیت‌های پرنده نگری تالاب میقان اراک نقش موثری در توسعه این شهر دارد.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول