اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقف؛ ساده‌ترین پاسخ برای پیچیده‌ترین معادله احوال نفسانی

وقف یکی از زیباترین مهندسی‌های اقتصادی است که زینت‌های حیات دنیوی را از کمیت به کیفیت تبدیل می‌کند و از ماده به معنا می‌رسد؛ به تعبیری ساده‌ترین پاسخ برای پیچیده‌ترین معادله احوال نفسانی است.

وقف؛ ساده‌ترین پاسخ برای پیچیده‌ترین معادله احوال نفسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید برای هریک از ما اتفاق افتاده باشد که در ذهنمان بخواهیم گرهی از زندگی کسی بگشاییم و یا راهی را برای فردی هموار کنیم. زمانی که این حس‌و‌حال را تجربه می‌کنیم اگر بخواهیم ثواب آن، هم در این دنیا و هم دنیای دیگر ره‌توشه‌مان شود، بدون شک وقف یکی از راه‌های دستیابی به همین ثواب است.

سنت حسنه‌ای که درباره فضیلت آن به طور مکرر در اسلام یاد شده است و بنا به روایتی از امام صادق(ع) به عنوان صدقه جاریه از آن نام برده می‌شود. به این معنا که اگر مالی از انسان در راه خدا وقف شود تا مردم نیز از برکات آن بهره‌مند شوند، پاداش این عمل نیک تا ابد به واقف خواهد رسید.

بر اساس آموزه‌های اسلام، دارایی و سرمایه هر فرد غیر از خوراک و پوشاک مصرفی، چیزی جز وقف در راه خدا نیست که مصارف اخروی انسان را تامین و تضمین می‌کند و واقف امروز، با وقف کردن بخشی از بخشش‌های الهی، خود را برای روزی آماده می‌کند که نه داد و ستدی است و نه دوستی و شفاعتی.

 اگر مالی از انسان در راه خدا وقف شود تا مردم نیز از برکات آن بهره‌مند شوند، پاداش این عمل نیک تا ابد به واقف خواهد رسید

وقف یکی از زیباترین مهندسی‌های اقتصادی است که زینت‌های حیات دنیوی را از کمیت به کیفیت تبدیل می‌کند و از ماده به معنا می‌رسد.

 

موقوفات به سمت نیازهای روز جهت‌دهی شوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در آستانه هفته وقف در گفتگویی با خبرگزاری فارس بر لزوم جهت‌دهی موقوفات به سمت نیازهای روز تاکید کرد و اظهار داشت: در راستای دستیابی به این هدف مراکز مشاوره‌ای در ادارات اوقاف تشکیل شده است تا افرادی که برای ثبت وقف جدید مراجعه می‌کنند را راهنمایی کرد تا نیات وقف بر اساس نیازهای روز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی با بیان اینکه مباحث مختلف همچون قرآن، دارو، درمان، ازدواج، خیرات و مبرات، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و ... نیات متفاوت واقفین را تشکیل می دهند، گفت: اگر نیت خاصی برای وقفی در نظر باشد که در جای خود مصرف می‌شود در غیر این صورت این افراد را متناسب با نیازهای روز به وقف تشویق می‌کنیم.

وی با اشاره به این که بیشتر وقف‌نامه‌ها به صد سال پیش باز می‌گردد گفت: پس از انقلاب هم وقف‌های خوبی را داشتیم به‌گونه‌ای که تعدادشان به دو برابر گذشته می‌رسد اما مبالغ انها کمتر است که چندان حائز اهمیت نیست بلکه مهم نیات وقف و ادامه این راه با برکت است.

اگر نیت خاصی برای وقفی در نظر باشد که در جای خود مصرف می‌شود در غیر این صورت، این افراد را متناسب با نیازهای روز به وقف تشویق می‌کنیم

مدیرکل اوقاف فارس با بیان اینکه مردم ما هنوز هم ادامه دهنده راه پیشینیان در اجرای این سنت حسنه هستند گفت: نه تنها در اسلام بلکه در همه ادیان وقف و نیکوکاری از جایگاه خوبی برخوردار بوده است، حتی در خارج از کشور هم خیریه‌های مختلفی تشکیل می‌شود و اقدامات نیک برای نیازمندان صورت می‌گیرد و این تنها به اسلام و مسلمانان محدود نمی‌شود.

موسوی همچنین با تاکید بر اینکه وقف در همه مباحث گره‌گشای کار مردم بوده است،ادامه داد: اگر به تاریخچه وقف از هفت سال پیش تاکنون توجه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که وقف در همه مباحث از بهداشت و درمان گرفته تا آب و تحصیل و دیگر موارد برکات بسیاری را برای مردم به همراه داشته است. به‌گونه‌ای که برای مثال برابر با آمار دانشگاه علوم پزشکی، روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر از مزایای خدمات بهداشتی و درمانی موقوفات بیمارستانی شیراز بهره مند می‌شوند.

یک هشتم موقوفات کشور متعلق به فارس است

وی با اشاره به تعداد موقوفات فارس گفت: ما در کشور ۱۴ هزار موقوفه و ۱۲۰ هزار رقبه داریم که از این میزان یک هشتم مربوط به استان فارس است و در حوزه بقاع متبرکه نیز یک ششم بقاع متبرکه کشور در فارس وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت ساخت بیمارستان سرطان جنوب، از محل فروش اوراق وقف جمعی اظهار داشت: بیمارستان سرطان جنوب در سه فاز اسکلت‌بندی شده است که به دلیل شرایط اقتصادی، روند احداث آن تا حدی کند شده اما امیدواریم به زودی مانند بیمارستان پیوند اعضا عملیات ساخت آن پیش رفته و به بهره‌برداری برسد.

 بیمارستان سرطان جنوب در سه فاز اسکلت‌بندی شده است که به دلیل شرایط اقتصادی، روند احداث آن تا حدی کند شده اما امیدواریم به زودی مانند بیمارستان پیوند اعضا عملیات ساخت آن پیش رفته و به بهره‌برداری برسد

ساخت بیمارستان موقوفه نمازی شماره دو نیز از دیگر سوالاتی بود که موسوی به آن پاسخ داد و گفت: با دانشگاه‌ شیراز وارد مذاکره جدی شده ایم و آنها از مواضع جدی خود در گذشته کمی کوتاه آمده اند و امیدواریم که بدون این که کار به مسائل قضایی کشیده شود این موضوع به خوبی و خوشی حل و فصل شده و دانشگاه شیراز زمین های وقفی مربوط به بیمارستان را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی جهت ساخت بیمارستان شماره دو نمازی قرار دهد تا همه مردم شیراز فارس و کشور بتوانند از خدمات این موقوفه بزرگ بهره‌مند شوند.

بی‌تردید وقف یکی از عمده‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی جهان اسلام و از ارزش‌های مطرح شده در جهان‌بینی دینی نیز به شمار می‌آید، علاوه براین، یکی از راه‌های ادامه نیکوکاری و کمک به همنوعان، وقف است که واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام‌المنفعه، درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می‌دهد.

آری وقف، صدقه جاریه در همه زمان‌ها، باقیات صالحات ماندگار و ره‌توشه آخرت است که با حبس سرمایه‌ای از داده‌های الهی در کارهای نیک و خیرات و مبرات انجام می‌گیرد، امید که سعادت قدم گذاشتن در این راه بزرگ نصیب‌مان شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول