اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

۴۳۵ مدرسه و 6 بیمارستان وقفی در آذربایجان شرقی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از ۴۳۵ مدرسه و 6 بیمارستان وقفی در استان خبر داد.

۴۳۵ مدرسه و 6 بیمارستان  وقفی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدشهاب الدین حسینی با بیان این‌که 6 بیمارستان در تبریز وقفی بوده و همچنین ۴۳۵ مدرسه آموزش و پرورش استان نیز در زمین‌ها و عرصه و اعیان وقفی قرار داد، گفت: در شهرک سرمایه گذاری خارجی نیز ۹۴ واحد تولید و صنعتی در زمین‌های وقفی قرار داشته و تقریبا نصف شهرک صنعتی بعثت در زمین‌های وقفی قرار دارد؛ این موارد نشان می‌دهد وقف در خدمت تعلیم و تربیت و همچنین صنعت استان قرار دارد.

وی با اشاره به ثبت ۱۱ وقف جدید در سال‌جاری، گفت: وقف سنت حسنه ماندگار است و از خیران درخواست داریم که برای ماندگاری امور خیر خود در حوزه وقف ورود کرده و به ویژه در زمینه وقف علمی، فناوری و دانش بنیان، وقف برای حوزه‌های علمیه و... نیات خیر خود را ثبت کنند.


تبریز، مرکز موقوفات ۷۰۰ ساله ربع رشیدی

وی افزود: با توجه به این‌که موقوفات ربع رشیدی تا هشت استان وسعت دارد، تبریز به عنوان مرکز این موقوفات در نظر گرفته شده و با مصوبه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دبیرخانه دایمی احیای موقوفات ربع رشیدی در آذربایجان شرقی قرار داده شده است.

وی با بیان این‌که طبق گفته های امام جمعه تبریز اگر موقوفات ربع رشیدی احیا شود قابلیت تامین تمام هزینه دانشگاه‌های استان و حوزه ‌های عملیه استان را دارد، افزود: احیای این موقوفات، نیازمند همت و کمک بوده تا جایگاه شیخ فضل الله همدانی در این رابطه احیا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر این‌که اولین همایش نکوداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با عنوان "وقف و علم الادیان" در سوم دی ماه برگزار می‌شود، گفت: چنانچه شرایط کرونایی اجازه برگزاری این همایش را ندهد، به زمان دیگری موکول خواهیم کرد، چراکه اهمیت بسیاری دارد و تلاش خواهیم کرد به صورت حضوری برگزار شود.

وی با بیان این‌که خواجه رشیدالدین شیخ فضل‌الله همدانی وقفنامه عظیم خود را در سال ۷۰۳ هجری قمری از خود به یادگار گذاشته و ما میراث دار این موقوفه ۷۰۰ ساله هستیم، گفت: نیات این وقف نیز توسط واقف مشخص شده و ربع رشیدی تنها موقوفه‌‌ی ثبت جهانی شده، است.

انتهای پیام/60001
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول