اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس من| تامین دسترسی مطلوب به شیراز؛ مهم‌ترین چالش شهر صدرا

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر جدید صدرا گفت: مهم‌ترین چالش و عقب ماندگی شهر جدید صدرا در حوزه زیرساخت‌ها مربوط به تامین دسترسی مطلوب و مناسب به کلانشهر شیراز است که برای این منظور پنج پروژه محوری تعریف شده است.

فارس من| تامین دسترسی مطلوب به شیراز؛ مهم‌ترین چالش شهر صدرا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهر جدید صدرا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای شهرستان شیراز، پس از گذشت سال‌ها هنوز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

مشکلاتی از قبیل نبود فضای فرهنگی، فضای سبز مناسب، امکانات آموزشی و رفاهی، نبود ادارات دولتی و مشکلاتی از این قبیل که عدم رضایت شهروندان را به دنبال داشته است و این مسئله را جهت پیگیری خبرگزاری فارس تحت عنوان " لزوم تسریع در روند رفع مشکلات زیرساختی و عمرانی شهر صدرا " در سامانه فارس من به ثبت رساندند.

 در این راستا خبرگزاری فارس در راستای رسالت خود مبنی بر پیگیری مسائل و مشکلات مردم در سطح استان، با دعوت از مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر جدید صدرا در گفتگوی زنده اینستاگرامی خواستار توضیح مواردی شد که شرح آن در زیر آمده است:

ضمن عرض سلامت و خدا قوت به شما آقای دکتر خلیل حاجی‌پور، مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر جدید صدرا، برای اولین سوال لطفا مسئولیت شرکت را به طور کامل تشریح کنید.

- با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکارانتان در خبرگزاری فارس و همچنین تشکر از اینکه این بستر و فرصت را فراهم کردید تا ما با مردم و شهروندان خوب و فهیم شهر صدرا از این تریبون گفتگو کنیم.

همانگونه که استحضار دارید، سیاست شهرهای جدید در ایران شاید بزرگترین تجربه شهرسازی عملیاتی پس از انقلاب است و این که در ابتدا با مکان‌یابی آغاز شد و ادامه پیدا کرد. در استان فارس، عملیات آماده‌سازی شهر جدید صدرا در ۱۵ کیلومتری شهر شیراز، از اوایل دهه هفتاد آغاز شد و تقریباً روند جمعیت پذیری را از سال ۷۴ شروع کرد. در ساله‌های ابتدایی شهر صدرا جمعیت اندکی داشت به طوری که در سرشماری سال ، ۷۵ هزار نفر جمعیت در این شهر ساکن بودند.

در سال ۸۵ جمعیت صدرا به واسطه اجرای پروژه‌های مسکن مهرافزایش یافت و بر اساس آخرین سرشماری جمعیت شهر صدرا در سال ۹۵، جمعیت به ۹۲ هزار نفر بالغ شد و اکنون درسرشماری بعدی عمومی نفوس و مسکن برآوردها حاکی از استقرار جمعیتی حدودا بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار نفر در شهر صدرا است. همه استحضار دارند که اولین طرح جامع شهر صدرا سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و بر اساس طرح جامع اول، قرار بود که شهر جدید صدرا جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر را در افق خود ساکن کند.

اما در ادامه و در دو دهه اخیر تغییرات مختلفی که در ارتباط با کاربری ها در شهر صدرا اتفاق افتاد به مخصوص بزرگ‌ترین مداخله برنامه‌ریزی نشده و پیش‌بینی نشده در ارتباط با صنعت طرح جامع صدرا استقرار حدود ۲۳ هزار واحد مسکن مهر بود که به طور عمده اراضی اختصاص یافته و مسکن مهر هم در اراضی بود که برای کاربری های خدماتی شهر صدرا پیش‌بینی شده بود و این بارگذاری بیش از اندازه مجتمع های مسکن مهر چالشی را در ارتباط با تأمین خدمات برای شهر صدرا ایجاد کرد که تا به امروز هم در شرکت عمران شهر صدرا درگیر این موضوع هستیم.

 بنابراین شرکت عمران شهر جدید صدرا که به طور قانونی وظیفه تامین زیرساخت‌ها را برای شهر جدید دارد، مجبور شد برای جبران عقب‌ماندگی خدمات روبنایی مثل فضاهای آموزشی، مذهبی، احداث کلانتری‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بخشی از هزینه‌ها و درامد هایی که قانونا باید برای تامین زیرساخت‌ها هزینه می‌کرد را در ارتباط با ساخت این پروژه‌ها هزینه کند.

ما از ابتدای دهه ۹۰ تا به امروز بیش از ۱۵ مدرسه و مجتمع آموزشی با کیفیت با استفاده از منابع داخلی شرکت عمران ساخته و تحویل اداره کل نوسازی مدارس استان داده‌ایم. بیش از ۱۲ مجموعه مذهبی و دو مجموعه کلانتری و بسیاری از پروژه‌های روبنایی که جزء تکالیف ما نبود. اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان بر اساس ماده پنج قانون شهرهای جدید به وظایف و تکالیف‌شان نسبت به ساخت پروژه‌های روبنایی و ارائه خدمات به شهر صدرا عمل می‌کردند شرکت عمران هم می‌توانست به وظیفه ذاتی‌اش که تامین و ارتقاء زیرساخت‌های با کیفیت بود می‌رسید. یکی از این زیرساخت‌ها موضوع حمل و نقل و دسترسی‌ها است که در ادامه توضیح خواهم داد.

طبق ماده ۱۲ قانون شهرهای جدید، شهرهایی با ده هزار نفر جمعیت باید زیرساخت‌هایشان کاملا فراهم باشد، در حالی که شهر صدرا با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت هنوز در زیرساخت‌ها دچار ضعف‌های زیادی است، به نظر شما رسیدگی به این زیرساخت‌ها که جزء وظایف ذاتی شرکت عمران است، واجب‌تر بود یا پرداختن به مسایل خدماتی و اقدامات روبنایی که وظیفه دیگر دستگاه‌ها است؟

- سوال درستی است، مساله اصلی این است که ما قبل از ورود به ماده ۱۲ بهتر است ماده پنج قانون شهرهای جدید را بررسی کنیم. ماده پنج قانون شهرهای جدید به صراحت اشاره می‌کند که کلیه وزارتخانه‌ها نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌ها مکلفند ضمن ایجاد همکاری در ایجاد شهر جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام به تامین اعتبار کنند که متناسب با پیشرفت عملیات احداث اسکان خدمات مورد نیاز بر اساس تعرفه سایر شهرهای مشابه دریافت کنند.

من اینجا به شما و شهروندان عزیز عرض کنم که در عمر ۳۰ ساله شهر جدید صدرا متاسفانه یک ریال از منابع عمومی  دولت چه  از محل اعتبارات استانی و چه از محل اعتبارات ملی مربوط به سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها هزینه نشده است. وقتی قانون تکلیف را روشن کرده و دستگاه‌ها موظف به اجرا هستند باید پاسخگو باشند چراکه ما امروز مواجه هستیم با مجموعه‌های مثل آموزش و پرورش که یک کلاس آموزشی را در شهر صدرا احداث نمی‌کند و تمام تکالیف را متوجه شرکت عمران می‌کند در حالی که شرکت عمران بر اساس قانون تکلیفی درباره ارائه خدمات روبنایی بر عهده ندارد.

ضمن اینکه وقتی  ما استقرار جمعیت را داریم برای جبران کمبود خدمات مجبور شدیم مجوزهای لازم را بگیریم و کم‌کاری یا شاید کوتاهی دستگاه‌های دیگر در ارتباط با تأمین خدمات را خودمان جبران کنیم. در دو سه سال اخیر که بنده مسوولیت شرکت عمران صدرا را به عهده دارم بالغ بر ۳۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در حوزه زیرساخت‌ها تعریف کردیم. همین الان که خدمت شما صحبت می‌کنیم ۲۱۴ میلیارد تومان پروژه روبنایی و زیربنایی در حال احداث داریم و ظرف یک ماه آینده حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر پروژه‌های زیربنایی که شامل تکمیل برنامه دسترسی های شهر صدرا است و در دستور کار قرار داد بنابراین ماده ۵ صراحتا تکلیف را روشن کرده و به نظر من تمام شهروندان به عنوان یک مطالبه عمومی باید مطرح شود که چرا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر تکلیف قانونی شان را در ارتباط با تأمین خدمات، تامین فضاهای آموزشی فرهنگی، مذهبی، امنیتی و موضوعات دیگر را در شهر صدرا انجام نداده اند.

اما ماده ۱۲ در ارتباط با بحث شکل گیری شهرداری است؛ قانون می گوید: وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی فعلی پس از اطمینان از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت مراتب را به وزارت کشور اعلام می‌کند و وزارت کشور در قالب یک صورتجلسه تحویل تحول، شهر را تحویل می‌دهد به شهرداری و کماکان شرکت عمران وظایف حاکمیت خود را انجام می‌دهد و شهرداری از این پس باید خدمات شهری را ارائه دهد.

در صدرا متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به نظر می‌آید سال ۸۹ به صورت شتابزده در حالی که جمعیت صدرا بر اساس سرشماری سال ۸۵ حدود ۹ هزار نفر بوده و وزارت کشور تصمیم می‌گیرد شهرداری را تشکیل دهد شهرداری هم در غیاب مجموعه‌ای با نیروی انسانی کافی و کارآمد شکل می‌گیرد و به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌تواند خدمات ارائه کند و خدماتی از جمله حمل و نقل عمومی، جمع آوری زباله و خدمات شهری که جزو وظایف شهرداری‌ها است امروزه در صدرا با مشکل مواجه است.

شرکت عمران شهر جدید صدرا بعد از استقرار شهرداری به عنوان مسئول حاکمیتی و قائم مقام وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید به تکالیف قانونی خودش برای تکمیل زیرساخت‌ها ادامه می‌دهد و ماموریت هایش هیچ گونه تداخل یا دوگانگی با شهرداری ندارد و اگر این موضوع از سوی برخی عنوان می‌شود مبنی بر عدم اشراف و آگاهی نسبت به قوانین، دستورالعمل‌ها و اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید است و در ۱۷ شهر جدید به همین شیوه عمل می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

قول ساخت جاده حیاتی و مهم قره‌ پیری سوال بعدی است که سالها به تعویق افتاده است، با توجه به اینکه شما نیز در چند مصاحبه راجع به ساخت این جاده قول مساعد داده اید، دلیل تاخیر در ساخت این جاده را عنوان کنید.

- از ابتدا که بنده مسئولیت را پذیرفتم، تشخیص مجموعه همکاران ما در هیئت مدیره این بود که مهم‌ترین چالش و عقب ماندگی شهر جدید صدرا در حوزه زیرساخت‌ها بحث تامین دسترسی مطلوب و مناسب به کلانشهر شیراز است برای این منظور پنج پروژه اصلی را در سال ۹۶ تعریف کردیم که اولین آن محور بزرگراهی معروف به باجگاه یا پروژه‌ای که امروز مزین به نام سردار سلیمانی شده است و یک محور بزرگراهی بود به طول ۵۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان که خوشبختانه این پروژه که برنامه زمانبندی دو ساله داشت،  چند ماهی است که زیر بار ترافیک است و به شهروندان قول داده ایم که اگر شرایط ویژه‌ای پیش نیاید تا قبل از زمستان یعنی تا پایان فصل پاییز، با کل این پروژه بزرگراهی به عنوان یکی از شریان‌های حیاتی شهر صدرا با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسانیم.

این پروژه‌ای است که باید ۲۰ سال قبل  شروع می‌شد اما تعلل و وجود معارضین متعدد از جمله همکاری و تعاملی که باید با مجموعه محیط زیست می شد به دلیل گذر این پروژه از پارک ملی بمو، همچنینی معارضین در حوزه اوقاف و پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز داشتیم که همه حل شد و این پروژه به زودی به‌ طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه دوم بحث ساماندهی و تعریض محور بزرگراه اتصال صدرا به شیراز از سمت دوکوهک بود که آن پروژه هم حدود سه و نیم کیلومتر طول دارد و از سال ۹۷ عملیات اجرایی‌اش را شروع کردیم و الان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۰ درصد باقی مانده هم مربوط به بخشی در حریم شهر شیراز بود که یکسالی به دلیل اختلافی که با شهرداری شیراز داشتیم و بهره برداری از این پروژه جزء اولویت های شهرداری شیراز نبود در نهایت با تبادل نظر و طرح تجدیدنظر طرح شهر صدرا این بخش باقیمانده از حریم شیراز منتزع شد و به حریم شهر صدرا الحاق یافت و توانستیم از ابتدای امسال عملیات اجرایی این پروژه را در دستور کار قرار دهیم که خوشبختانه روند خوبی دارد و امیدواریم این پروژه هم با همکاری مردم و مالکان در مسیر تا پایان سال این پروژه سومین راه دسترسی شهر صدرا هم به بهره برداری برسد.

پروژه بعدی محور بزرگراهی قره پیری بود که جزء محورهایی است که بیش از ۲۰ سال است با شعار و وعده همراه بوده اما به دلیل چالش های مختلف حقوقی و تامین اعتبار هیچ یک از مدیران عامل قبل از ما ریسک ورود به این پروژه را نداشتند که خوشبختانه با هماهنگی میان همه دستگاه‌ها توافقات صورت گرفت، اخذ و صدور مجوزها انجام شد و من به مناسبت این برنامه زنده خبرگزاری فارس این نوید را بدهم که همین امروز خوشبختانه این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان از طریق سامانه الکترونیکی معاملات دولتی ثبت سامانه شد وبرای تشریفات انتخاب پیمانکار رفت و انشاالله تا پایان آبان ماه یا هفته اول آذر ماه پیمانکار پروژه را شناسایی خواهیم کرد و بعد از تجهیز کارگاه و تشریفات لازم  با بهره برداری پروژه باجگاه، پروژه مهم قره پیری در شهر صدرا آغاز خواهد شد.

پروژه چهارم، از مجموع پروژه‌های حمل و نقلی و اتصال صدرا به آزادراه آتی الاحداث اصفهان شیراز بود که خوشبختانه هفته گذشته در کمیسیون زیربنایی هیئت دولت موافقت اولیه را گرفت و شرکت عمران صدرا از طریق مشارکت در تامین مالی حدود ۱۰ درصد از پروژه آزادراه اصفهان-شیراز هم به عنوان یک منبع درآمد پایداربرای شهر صدرا و هم اتصال شش کیلومتری صدرا تا آزاد راه را در تعهدات پیمانکار آزادراه گذاشتیم که انشاالله امیدواریم که  اواخر سال ۹۹ عملیات اجرایی اش آغاز شود.

و آخرین پروژه بحث اتصال ریلی شهر صدرا و پیوندش با متروی شیراز است که استحضار دارید شهرداری شیراز ادامه خط یک یا همان خط سه قطار شهری شیراز را که از ایستگاه معالی آباد شروع می شود تا ایستگاه راه اهن را ادامه می دهد. همزمان با شروع مطالعات این مسیر در دوسال گذشته شرکت عمران بحث خط ۹ کیلومتری خط صدرا ب شیراز را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه مطالعات نهایی شده و الان در مرحله اخذ مجوزها از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص ردیف اعتباری خواهد بود که این پروژه هم حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع لازم دارد که قرار است بخشی از آن از منابع شرکت عمران شهر جدید صدرا و بخشی از طریق ردیف اعتباری که معمولاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پروژه‌های ملی اختصاص می‌دهد داشته باشیم و از سال آینده قطعاً شروع عملیات اجرایی این پروژه را هم خواهیم داد. بنابراین از مجموع این پروژه‌ها که بیش از  ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و به نظر می‌آید که شهر جدید صدرا یکی از شهرهای جدید ممتاز خواهد بود در ارتباط با دسترسی ارزان ،با کیفیت سریع و انبوه در میان سایر شهرهای جدید کشور و انشالله در سال جدید که دو مورد از این پروژه ها به بهره‌برداری می‌رسد که امیدواریم این روزها با سرعت و طبق برنامه زمانبندی دو ساله پیش رود.

درباره زمین‌های اهل بیت و منابع طبیعی هم توضیح دهید.

- در ارتباط با اراضی موسوم به اهل بیت،کمیسیون ماده ۵ استان مصوب ای داشته داشته و قبلا طبق طرح جامع اول در محدوده خدماتی شهر صدرا بوده است، تفسیر متفاوتی صورت گرفته که این اراضی در حریم شهر صدرا واقع شده و بر اساس طرح تجدید نظر طرح جامع که در اسفند سال گذشته به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، این اراضی را خارج از حریم صدرا قرار داد. یکی از دلایل هم این بود که مجموعه اراضی مربوط به باغ‌شهرهای اهل بیت در محدوده اراضی پارک ملی بمو واقع شده بود و شورای عالی شهرسازی به استناد این موضوع این را از حریم شهر صدرا خارج کرد.

به تازگی جلساتی در مجموعه اداره ره و شهرداری و استانداری برگزار شد و با مکاتباتی که صورت گرفته و موافقتی که از سوی محیط زیست استان داشتیم، بحث تداخل قانونی و حریم محدوده صدرا با ارک ملی بمو را در آینده نزدیک حل و فصل خواهیم کرد و هم موضوع الحاق زمین های اهل بت به محدوده قانونی شهر جدید صدرا را حل و فصل کرده و صدور پروانه را برای شهرداری در این بخش نخواهیم داشت. الان در واقع به دلیل تفسیرهای متفاوتی که صورت گرفته وقفه ای در صدور پروانه و موارد این چنینی توسط شهرداری صدرا ایجاد شده که جای نگرانی نیست و پیگیری‌ها تا وصول نتیجه قطعی  انجام شد خواهد شد.

درآمد شرکت عمران چقدر است؟ آیا کمبود منابع شهرداری به این دلیل است که بیشتر بودجه‌ها مربوط به شرکت عمران است و چیزی عاید شهرداری نمی شود؟

 - شرکت‌های عمران طبق قانون و اساسنامه ای که دارند مکانیسم آنها بحث خودکفایی مالی است بنابراین ما در شرکت های عمران و شهرهای جدید هیچ  وابستگی به بودجه عمومی دولت نداریم ، شرکت‌هایی هستند درآمد هزینه و از محل فروش املاک و مستغلاتی که شرکت عمران به عنوان قائم مقام دولت و وزارت راه و شهرسازی این درآمد را بر اساس بودجه‌های مصوبی که سالیانه با پیشنهاد هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا است، مجمع عمومی شرکت های عمرانی کل کشور این بودجه پیشنهادی شهر را مصوب می کند بعد از آن بودجه به شرکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که نظارت کلی و کلان در بحث بودجه شرکت‌های دولتی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور می رود و پس از تایید ابلاغ می شود بنابراین بحث بودجه درآمدی کاملا شفاف است و درآمد ما معمولاً گردش خزانه انجام می‌شود و بعد از گردش خزانه معمولاً  متوسط بین ۷۵ تا ۸۵ درصد از کل درآمد شرکت های عمران شهرهای جدید برمی‌گردد در محل شهر مصرف بشود.

سال ۹۵ درآمد بودجه مصوب شرکت عمران شهر جدید صدرا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم. سال این رقم به ۱۰۲ میلیارد تومان می رسد که در پایان سال ۳۷ درصد تحقق پیدا می‌کند چیزی کمتر از ۴۰ میلیارد تومان. سال ۹۷ بودجه شرکت عمران شهر جدید صدرا ۱۱۰ میلیارد تومان است و درصد تحقق ۹۸ درصد که این مجموعه تلاش همکاران ما و یک تنضباط مالی را نشان می دهد. سال ۹۸ بودجه شهر جدید صدرا ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که از ۱۴۰ میلیارد تومان به حدود ۹۸ درصد تحقق بودجه داشتیم و در سال ۱۳۹۹ سال بودجه اولیه  حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به پروژه‌های مختلفی که تعریف کرده ایم ما تقاضای افزایش بودجه رابه ۲۸۰ میلیون تومان کردیم و درصورتی که مجمع عمومی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی این رقم را بپذیرد بودجه اعتباری ما در سال ۹۹ از ۱۴۰ میلیارد تومان به ۲۸۰ میلیارد تومان خواهد رسید و پیش بینی می شود تحقق صد در صدی بودجه را در سال ۹۹ داشته باشیم بنابراین درآمد شرکت عمران شهر جدید صدرا به گونه‌ای نیست که افراد شهر جدید صدرا  بتوانند در آن دخل و تصرف داشته باشند و دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات کل کشور، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور بر آن نظارت دارند.

سهم تغییر کاربری‌ها و خدمات باید به شهرداری پرداخت شود یا شرکت عمران؟ برخی نسبت به پرداخت وجه به هر دو دستگاه گلایه دارند.

- شرکت عمران در زمان واگذاری اراضی که هم از طریق فراخوان عمومی صورت می گیرد یک قطعه زمین را بر اساس قیمت کارشناسی شده روز و بر اساس یک ضابطه معین واگذار می کند همچنین مراجعه به شهرداری بر اساس طرح جامع و ضابطه مصوب پروانه صادر می کند و ساخت شروع می کند و پس از پایان کار به ما مراجعه کرده و ما معرفی کنیم برای گرفتن سند اما در زمان هایی اتفاق می افتد که یا شهرداری یا مالک از ضوابط شهرسازی تخطی می کنند طبق دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی ما به عنوان نماینده دولت موظفیم ما به تفاوت قیمت زمین را بگیریم و این تصور پیش می آید که ما دوبار هزینه گرفته ایم . مجموع کل پولی که ما به تفاوت قیمت زمین در سال 98 ما از شهروندان صدرا گرفته ایم به یک میلیارد تومان نمی رسد.

درباره زمین های منابع طبیعی توضیح دهید.

- ۵۵ هکتار زمین از ۲۰ سل قبل قبل از تصویب طرح جامع صدرا در سال ۷۴ از سوی تعاونی مسکن به کارکنان منابع طبیعی واگذار شده بود اما شاید به خاطر تخطی تعاونی در محدوده قانونی نبوده است و این محل اختلاف است پیگیری های زیادی شده اما نتیجه نداده است و گفتیم در قالب طرج تجدید نظر حل و فصل می کنیم شورای عالی شهرسازی هم پذیرفت و الان اراضی با کاربری باغ مسکن در طرح تجدید نظر مصوب شده و به زودی ابلاغ می شود و مشکلی که وجود دارد انتقال سند شش دانگ این اراضی به مردم با متاژهای ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ متر به بالاست در حالی که در طرح جدید حداقل زمین هزار متر است که از طریق کمیسیون ماده پنج در حال پیگیری است.

چرا علی رغم کمبود جایگاه‌های سوخت، مجوز لازم داده نمی‌شود؟

- مجوز احداث جایگاه های عرضه سوخت را شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صادر می کند و ما فقط در بحث تامین زمین تعهد داریم که بر اساس مراجعات مکرر اعلام کرده ایم بلافاصله پس از ابلاغ طرح جامع شهر جدید صدرا با مکان یابی مناسب فراخوان را اعلام می کنیم و همه کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند پس از تایید صلاحیت توسط شرکت پخش فراورده های نفتی از طریق فراخوان جهت احداث جایگاه به آنها واگذار خواهد شد.

علت تغییر مکان و تغییر مساحت آرامستان چه بود؟

- در رابطه با بحث آرامستان که از مطالبه های قدیمی شهروندان هم بوده است باید گفت که متاسفانه در مطالعه اولیه طرح های جامع مکانی را برای آرامستان در نظر نگرفته بودند که مکان یابی آرامستان هم ضوابط خاصی دارد که از یکی دو سال اخیر در مکانی مشخص این موضوع را دنبال کردیم و در نهایت سال ۹۷ اراضی دامنه محور باجگاه را پیشنهاد دادیم برخی استعلام ها نیز انجام شد اما کارگروه امور زیربنایی استانداری آن مکان را برای آرامستان تایید نکرد و نهایتا مجبور شدیم در موقعیت دیگری در مکان فعلی در ۲۵ هکتار شرکت عمران تعهد کرده است ده هکتار را تملک کرده و در تختیار شهرداری قرار دهد که خوشبختانه در فاز اول پنج هکتار مصوب شده و ظرف یکی دوماه آینده در اختیار شهرداری قرا می گیرد.

لطفا درباره احداث بیمارستان، فضاهای آموزش و فضای سبز توضیح دهید.

- همان گونه که در ابتدا گفتم شرکت عران در زمینه ارائه خدمات روبنایی هیچ تعهدی ندارد و تنها وظیفه جانمایی و اختصاص زمین را عهده دار است و در این زمینه باید تز دستگاه های مربوطه همچون فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان ، آموزش و پرورش، شهرداری، ثبت احوال، وزارت بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و ... مطالبه کرد.

در نهایت اگر مطلبی هست اضافه کنید.

به عنوان نکته  پایانی از این تریبون استفاده کرده و به شهروندان عرض می کنم که برخی از روی ناآگاهی انتقاداتی را مطرح می کنند که گاهی این ناآگاهی با چاشنی حساسیت زایی از ابزار رسانه سوءاستفاده کرده و می خواهند با سیاه نمایی یک مجموعه دولتی را تخریب کنند در حالی که وظایف شرکت عمران با مجموعه شهرداری هیچ منافات و تداخلی ندارد و به جرات می گویم در سه سال گذشته به اندازه ۳۰ سال کار انجام شده و پروژه تعریف شده است و اقدامات انجام شده نشان صحت این ادعاست در نهایت با اعلام اینکه شهر جدید صدرا جزء شهرهای برتر کشور شده است به مردم این نوید را می دهم که کارها با سرعت و دقت بیشتری پیش خواهد رفت و در اینده نزدیک شاهد اتفاق های خوبی در شهر جدید صدرا خواهیم بود و امیدواریم جلسات پرسش و پاسخ این‌چنینی در در ارتقای نشاط آفرینی و ارتقای رضایتمندی شهروندان خوب و نجیب شهر صدرا موثر باشد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول