اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خسارت ۲۳۶ میلیاردی به کشاورزان فارس در پی سرمازدگی اخیر

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: علی‌رغم پیش‌بینی، اعلام پیش آگاهی و توصیه‌های فنی ارائه شده به منظور پیشگیری و آمادگی در مقابل سرمازدگی، در روزهای اخیر خسارتی بالغ بر ۲۳۶ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی وارد شده است.

خسارت ۲۳۶ میلیاردی به کشاورزان فارس در پی سرمازدگی اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نادر محمودی در این باره اظهار داشت: خسارت سرمازدگی به پنج هزارو ۴۰۰ هکتار از مزارع زراعی و هزارو ۳۴۰ هکتار از مزارع باغی وارد شده است و گزارش مربوطه از طریق  ثبت در سامانه هوشمند خسارت مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

وی افزود: در این راستا بهره بردارانی که محصول خود را تحت پوشش بیمه قرار داده اند می توانند برای دریافت حق بیمه خود از طریق صندوق بیمه اقدام نمایند و همچنین برای سایر بهره بردارانی که محصول خود را بیمه نکرده اند به محض تخصیص و تامین اعتبار بر اساس دستور العمل ابلاغی اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمازدگی در سنوات اخیر به عنوان اصلی ترین عامل خسارت به زیر بخش های کشاورزی محسوب می گردد و ضرورت دارد بهره برداران عزیز، اقدامات اضطرای از جمله: حفظ رطوبت خاک، توقف استفاده از  کود های ازته در پایان فصل، استفاده از کودهای کلسیم و پتاسیم  بر اساس دستور العمل های اعلام شده و نهایتاً  تسریع در برداشت به موقع محصول تولیدی و حمل به مکان مطمئن اقدام شود.

این مقام مسئول یاد آورشد: برای مقابله با خسارت سرمازدگی اقدامات پیشگیرانه دیگری از جمله رعایت مکان مناسب احداث باغ و کاشت محصولات زراعی، رعایت تاریخ مناسب و به موقع، انجام عملیات زراعی و باغی شامل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه گردد و از کشت های تاخیری خصوصاً در زراعت و برداشت با تاخیر جدا خودداری گردد.

وی به اهمیت توجه بهره برداران به ظرفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد وگفت: بیمه کردن محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش ریسک برای تولید کنندگان، باعث حمایت های دولت در مواقع بحرانی می شود و بدین ترتیب این عزیزان می توانند با بازسازی و بازتوانی به حیات خود در چرخه تولید ادامه دهند.

محمودی بیان کرد: نقشه سند خطر و دستورالعمل کاهش کلیه مخاطرات بخش کشاورزی از جمله سرمازدگی در حال تدوین است که برای پیشگیری از بروز خسارت به زیر بخش های کشاورزی از اولویت و اهداف استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول