اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ماجرای نانوایی‌هایی که یک‌شبه برگشتند

بعد از تعطیلی چند نانوایی در شهرک نیروی انتظامی تویسرکان و گلایه شهروندان در این زمینه، خبرنگار فارس موضوع را مورد پیگیری قرار داد که فرماندار تویسرکان با تشکیل فوری جلسه این مشکل را حل کرد، البته تأکید بر عدم تکرار این مسئله از موضوعاتی است که باید جدی گرفته شود.

ماجرای نانوایی‌هایی که یک‌شبه برگشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، بعد از گلایه شهروندان شهرک نیروی انتظامی تویسرکان نسبت به تعطیلی نانوایی‌های این منطقه خبرنگار فارس این موضوع را مورد پیگیری قرار داد، موضوعی که توسط رئیس اداره صمت نیز تایید، روانبخش نورعلیئی در این زمینه گفت: اتحادیه نانوایی‌ها اقدامات لازم برای تامین نیازهای شهروندان و راهکارهای عدم تکرار این موضوع را دنبال می‌کند.

با این وجود حضور میدانی در شهرک درگیر مشکل لازم بود که در جریان این بازدید با درب بسته دو نانوایی سنگکی و یک نانوایی لواشی بدون ذکر دلیل تعطیلی و معرفی نانوایی جایگزین برای ارائه خدمات به مردم این شهرک مواجه شدیم؛  نکته جالب اینکه در هیچ یک از نانوایی‌ها هیچ تابلویی مبنی بر اینکه این مغازه نانوایی است، نصب نشده بود.

یکی از نانوایی‌های لواشی نیز به دلیل ابتلای نانوا به کرونا تعطیل شده بود، در مورد نانوایی سنگکی کمی بالاتر از لواشی هم همه می‌گفتند این نانوایی هر وقت مایل باشد پخت می‌کند، ضمن اینکه اصلا بهداشت هم رعایت نمی‌کند، سومین نانوایی نیز فاقد آرد بود و به گفته مردم، صاحب نانوایی قصد داشت نانوایی را به فرد دیگری واگذار کند.

بعد از کسب اطلاع از وضعیت موجود، خبرنگار فارس به منظور رفع مشکل و جلوگیری از یک بحران اجتماعی با فرماندار در مسیر بازدید از گلخانه آقای مالمیر در روستای شاهزید همراه شد و موضوع را مطرح کرد.

در این گفت‌وگو فرماندار تویسرکان ضمن تشکر از خبرنگار و مجموعه خبرگزاری فارس نسبت به حساسیت در این موضوع  گفت: با توجه به شرایط اکنون و حساسیت بالای کار، باید همه دستگاه‌های خدمات‌رسان کاملا آماده خدمات‌دهی و برای مواقع بحران هم تدابیر لازم را اندیشیده باشند.

سیدرسول حسینی با اینکه در زمینه تعطیلی نانوایی‌ها انتقاد به مسوولان وارد است اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی ما باید قبل از مواجهه با مشکل همه امور را بررسی و نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه تعطیلی همزمان سه نانوایی شهرک انتظامی نشان داد قصور و کوتاهی مسوولان مشهود است افزود: این‌گونه تعلل‌ها زمینه نارضایتی مردم را فراهم می‌کند.

فرماندار تویسرکان از راهکار خبرنگار فارس مبنی بر لزوم بکارگیری افراد پیشکسوت و صاحب مهارت علاقه‌مند در یک برنامه کوتاه مدت تا رفع مشکل و ارائه خدمات به مردم استقبال کرد و گفت: آموزش تعدادی نیز برای فعالیت در خبازی‌ها انجام می‌شود.
 
آموزش نیروی انسانی برای مواقع بحران در تویسرکان/ گرفتن تست اکسیژن خون نیروی کار نانوایی‌های تویسرکان تا 48 ساعت آینده

پس از این گفت‌وگو، فرماندار در تماس تلفنی بر برگزاری فوری جلسه رفع مشکل تعطیلی نانوایی‌های شهرک نیروی انتظامی تاکید کرد که جلسه بلافاصله در دفتر فرماندار با حضور معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار، رئیس اداره فنی و حرفه‌ای «شهید مفتح» و رئیس و نائب رئیس اتحادیه نانوایی‌ها و خبرنگار فارس تشکیل شد.

فرماندار در این جلسه پس از تایید تعطیلی نانوایی‌ها از سوی مسوولان مربوطه و انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی چرایی تعطیلی از سوی اتحادیه اظهار کرد: اگر ابتلا به کرونای نانوا قطعی شده باشد باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ روز استراحت کند؛ پس از سپری دوره قرنطینه پزشک باید سلامت نانوا را تایید کند.

وی با تاکید بر اینکه این نانوایی باید قبل از پخت نان زیر نظر مجموعه شبکه بهداشت و درمان ضدعفونی و پاکسازی شود، از وضعیت قرمز کرونا در تویسرکان سخن به میان آورد و تاکید کرد: همه باید پروتکل‌های ستاد مبارزه با کرونا را رعایت کنیم پس تست خون و اکسیژن خون همه فعالان عرصه خبازی‌ها در شهرستان برای حفظ سلامت این افراد و جامعه دریافت کننده خدمات از سوی مراکز ۱۶ ساعته طی ۴۸ ساعته آینده گرفته شود.

حسینی خواستار حل مشکل نانوایی‌های شهرک نیروی انتظامی طی 24 ساعت شد و گفت: باید یا نیروی جایگزین برای این نانوایی‌ها مشخص شود یا سهمیه این نانوایی‌ها را در اختیار نانوایی‌های دیگر به منظور ارائه خدمات در همان شهرک قرار دهید.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کنید تا رفع مشکل نانوایی‌ها ضمن تامین نان مورد نیاز شهروندان این شهرک، پروتکل‌ها رعایت و از ازدحام جمعیت جلوگیری شود، متذکر شد: دوره آموزشی مهارت‌آموزی در برنامه کوتاه مدت به نیروی کار علاقه‌مند در نانوایی‌‌ توسط اداره صمت و اتحادیه نانوایی‌ها با همکاری فنی‌و حرفه‌ای «شهید مفتح» برگزار شود، آن هم فوری.

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه ممکن است هر لحظه با توجه به شرایط کرونا نانوایی‌های دیگر هم با مشکلات این چنینی مواجه شوند بر اجرای این برنامه به صورت ویژه برای حوزه‌های مختلف و جایگزینی نیروی انسانی در زمان بحران و اضطراری در شهرستان تاکید کرد.

وی گفت: این مهم نه تنها در خصوص نانوایی‌ها؛ بلکه باید برای دستگاه‌های عامل به ویژه خدمات‌رسان اجرا شود اگر در در حوزه‌های دیگر مشکلی پیش آید آیا کسی در غیاب این افراد به عنوان جانشین در زمان بحران داریم یا  نه؟ یقیناً ابزار بدون نیروی انسانی، کاربردی نخواهد داشت.

حسینی با تاکید بر تعیین تکلیف نانوایی سنگکی فعال در کنار غذاخوری بهاری، از بازدیدهای مستمر از روند پخت نان نانوایی‌ها و تحویل به مردم خبر داد و گفت: نانوایی آقای بختیاری به لحاظ عملکرد خوب و رضایت‌مندی مردم تشویق شده و یک نانوای متخلف که موجب نارضایتی مردم شد طبق قانون جریمه شده است.

عدم اطلاع‌رسانی تعطیلی نانوایی‌های شهرک انتظامی به شهروندان این شهرک

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان با بیان اینکه پس از اطلاع خبرنگار فارس موضوع را پیگیری کردم اظهار کرد: نانوای نانوایی لواشی به کرونا مبتلا شده و نانوایی سنگکی هم با اطلاع اتحادیه مرخصی است.

روانبخش نورعلیئی با بیان اینکه سهمیه نانوایی‌های تعطیل به نانوایی لواشی ابتدای کوچه آریافر غربی یک به منظور ارائه خدمات به شهروندان شهرک نیروی انتظامی داده شده است افزود: تعطیلی این دو نانوایی با اتحادیه هماهنگ شده بود اما متاسفانه به شهروندان اطلاع رسانی نشد.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا بر نانوایی‌ها گفت: تویسرکان با کمبود نیروی کار با مهارت شاطری نانوایی مواجه است که باید برای این مهم چاره جویی شود.

فعالیت ۱۳۷ نانوایی دارای مجوز در تویسرکان

در حاشیه این برنامه هم رئیس اتحادیه نانوایی‌ها شهرستان تویسرکان از نبود کارگر نانوایی در تویسرکان گلایه کرد و گفت: بیشتر کارگران نانوایی از خارج از شهرستان تویسرکان است.

مهدی عبدالمالکی تعداد نانوایی‌های شهرستان را ۱۳۷ نانوایی دارای مجوز اعلام کرد و افزود: کل سهمیه آرد تویسرکان ۸۰۰ تن یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای است؛ البته سهمیه نیمه‌یارانه‌ای به واحدهای سنگکی و بربری و سهمیه یارانه‌ای به نانوایی‌های ماشینی و لواشی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تنها کمبود آرد در نانوایی‌های تنوری داریم که میزان سهم یارانه‌ای این نانوایی‌ها روزانه ۲ الی ۳ کیسه آرد است خاطرنشان کرد: در شهرستان از نظر نانوایی‌های ماشینی و سنگکی مشکلی آنچنانی نداریم.

عبدالمالکی با اشاره به بازرسی‌های مکرر از نانوایی‌ها با همکاری اداره صمت، از توزیع یک‌هزار ماسک بین نانوایی‌ها خبر داد و اظهار کرد: بیشتر نانوایی‌ها به رعایت بهداشت توجه دارند، ما مدعی رعایت بهداشت از سوی همه فعالان عرصه خبازی نیستیم؛ متاسفانه یک عده هم هستند که بهداشت و پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به بازرسی‌های مستمر منجر به شناسایی متخلفان و برخورد قانونی به شکل قطع و کسر سهمیه و... افزود: تا به حال تعطیلی این‌گونه نانوایی‌ها را به این صورت نداشتیم، در حال حاضر در هر شرایط آمادگی ارائه خدمات را داریم، همچنین هیچ مشکلی در سطح شهر در بحث نان نداریم.

تست کرونا برای فعالان خبازی‌ها

نائب رئیس اتحادیه‌ نانوایی‌های تویسرکان با اشاره به اینکه اگر کارگری به ویروس کرونا مبتلا شود، آمادگی جایگزین نیروی کار را داریم، اظهار کرد: تا حد توان تلاش می‌کنیم با این وضعیت کرونا مشکل تعطیلی نانوایی‌ها در هیچ نقطه شهرستان پیش نیاید.

مجتبی محمدی‌دوست با اشاره به برگزاری جلسه با نانوایی‌های سنگکی به منظور جبران میزان پخت نان نانوایی‌های تعطیل تاکید کرد: برای جایگزین نیروی کار ما می‌توانیم از نیروهای بازنشسته در مواقع ضروری استفاده کنیم.

وی با تاکید بر همکاری با فنی‌و حرفه‌ای برای آموزش مهارت نیروی کار برای نانوایی‌ها خاطرنشان کرد:بنده خودم حدود ۴۰ نفر هنرجو به فنی‌و حرفه ای قبلا معرفی کردم.

نائب رئیس اتحادیه‌ نانوایی‌های تویسرکان در پاسخ به این سوال که اگر نیروی کار دارید چرا نانوایی‌های شهرک انتظامی تعطیل هستند گفت: نانوایی سنگکی چون ملک شخص است ما قانونی نمی‌توانیم ورود کنیم؛ مگر در مواقع ضروری با اجازه مالک و فرمانداری کارگر جایگزین این واحد کنیم.

وی تاکید کرد: تنها می‌توانیم تا زمانی که نانوایی تعطیل است سهمیه آن را کم و به نانوایی‌های مجاور همان نانوایی به منظور ارائه خدمات بیشتر با هدف حل مشکل مردم اضافه کنیم.

محمدی‌دوست با اشاره به فعالیت ۲۴ نانوایی بربری و سنگکی، خواستار گرفتن تست کرونا از مجموعه افراد فعال در نانوایی‌ها شد و تصریح کرد: ما کارگر مشکوک به کرونا را برای تست کرونا در شهرستان معرفی کردیم، گفته بودند فقط اطفال زیر ۶ سال و بالای ۶۰ سال می‌توانیم تست بگیریم، به همین دلیل برای تست کرونای کارگران نانوایی خودم در همدان انجام شد.

بعد از پیگیری‌های فارس و برگزاری جلسه اضطراری امروز یکی از نانوایی‌های سنگکی فعال شد، نانوایی لواشی کوچه آریافر غربی ۱ شهرک هم با وجود اینکه روزهای چهارشنبه پخت ندارد اما با وجود نوبت تعطیلی امروز شروع به پخت کرد.

اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلی لواش و هدایت مردم به نانوایی آریافر و پخت نان سنگک کنار غذاخوری بهاری که سهمیه نداشت از دیگر نتایج این جلسه بود، طبق گفته رئیس اتحادیه نانوایی‌ها سهمیه این سنگکی توسط نانوایی خود تأمین می‌شود.

 برگزاری دوره آموزشی با پیامک فراخوان برای مهارت‌آموزی نیز با همکاری فنی و حرفه‌ای انجام شد، ضمن اینکه برگزاری جلسه اضطراری و تعیین تکلیف سهمیه آرد و... با دستگاه‌های مربوطه هم در دستور کار قرار دارد.

 بحران آفرینی با یک قصور

در جریان تعطیلی نانوایی‌ها به خاطر یک قصور، شایعاتی مثل اعتصاب نانوایی‌ها در بین مردم در حال انتشار بود که باید نسبت به این موضوعات حساس بود، مسوولان با یک تدبیر ساده و کم‌هزینه می‌توانند ضمن ایجاد رضایت در بین مردم جلوی اتفاقات ناخوشایند را نیز بگیرند.

متأسفانه برخی از مسوولان در تشخیص این مهم دچار ضعف مدیریتی هستند؛ البته باید از فرماندار به خاطر تشکیل سریع جلسه تشکر کرد، اما به نظر می‌رسد جلوگیری از بروز مشکل در وهله اول و پیگیری این موضوعات قبل از درخواست نیز امری مهم‌تر است که باید نسبت به آن توجه کافی و وافی صورت گیرد.

 در مجموع آموزش تخصصی مدیریت بحران و برگزاری مانور بحران برای مسوولان یک ضرورت است؛ به امید روزی که مدیران به طور واقعی خود را از مردم بدانند و در کنار مردم باشند.
 
-----------------------

فاطمه صلح‌میرزایی

---------------------

انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول