اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از بررسی مشکلات فرهنگی شهرستان سامان تا نگرانی از وضعیت کرونا در استان

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با موضوع بررسی مشکلات فرهنگی شهرستان سامان به واسطه حضور گردشگران و اعلام وضعیت کرونا در استان برگزار شد.

از بررسی مشکلات فرهنگی شهرستان سامان تا نگرانی از وضعیت کرونا در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد علی‌محمد اکبری عصر امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به مسائل، پتانسیل‌ها و فرصت‌های شهرستان سامان در بحث اجتماعی و فرهنگی، گفت: با وجود پتانسیل گردشگری در شهرستان سامان، وجود ۶۴ کیلومتر رود در شهرستان و وجود ظرفیت ورزش‌های آبی مانند رفتینگ، حضور گردشگران داخلی و خارجی، رونق طرح‌های کشاورزی در این شهرستان تهدیدهایی نیز در این منطقه به واسطه فرصت‌ها وجود دارد.

فرمانده سپاه استان چهارمحال و بختیاری افزود: تهدید‌های موجود در شهرستان سامان از قبیل سواستفاده از بستر تفریحی، وجود دهکده‌ها و ویلاها، وجود بستر زیاد باغات، ورود قاچاقچیان مواد مخدر و استفاده از نقاط کور و کوره‌راه‌ها، ورود مسافران به روستاها و ایجاد چند دستگی در بین جوانان و تاثیرپذیری آنان از فرهنگ گردشگران، اجاره مسکن به صورت ساعتی، کشف حجاب و رفتارهای ناهنجار در رفتینگ از تهدیدهایی است که متوجه شهرستان سامان است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام گفت: گزارش ارائه شده فقط مخصوص شهرستان سامان نیست و فراگیر استانی و کشوری است و این مطالب هشداردهنده است که در سامان به واسطه حضور گردشگر تبعاتی هم وجود دارد و این در صورتی است که مردم سامان مردمانی صادق، ولایت‌مدار، پاک و خوش‌طینت هستند و در تهاجم فرهنگی گردشگران، ابزار دشمن‌اند و به دنبال تخریب فرهنگ می‌باشند و نبابد اجازه دهیم این شهرستان قربانی پلیدی‌ها شود.

اصلاح باشگاه‌های رفتینگ در شهرستان سامان

کمال اکبریان در خصوص مشکلات فرهنگی شهرستان سامان اظهار داشت: این مشکلات مختص سامان نیست چراکه سامان شهر علم و ادب و فرهنگ و شعر است و در سال‌های اخیر با توجه به پروژه‌های خیری در این شهرستان اتفاقات خوبی در زمینه پروژه‌های بزرگ افتاده است که ساخت کلینیک خیری تخصصی فوق تخصصی و ۴ مدرسه و ۲ جاده از فعالیت‌های مردم سامان بوده است که در حال پیشرفت هستند.

فرماندار شهرستان سامان خاطرنشان کرد: سالانه ۳ الی ۴ میلیون گردشگر وارد سامان می‌شود که اکثرا از شهرهای اصفهان، تهران و خوزستان می‌باشند و این ورود تاثیرگذار و تاثیرپذیر است‌، هم‌چنین از ۱۸ هزار هکتار باغات شهرستان حدود ۶۰ درصد این باغات متعلق به افراد غیربومی است که ۶ ماه از سال برای باغداری در شهرستان حضور دارند.

وی ادامه داد: اقدامات موثری در راستای اصلاح باشگاه‌های رفتینگ صورت گرفت که ۱۶  باشگاه دارای مجوز هم اکنون در حال فعالیت‌اند مشکلات خانه‌های مسافر روستایی پیگیری می‌شود که ۹۰ خانه مجوز گرفته‌اند و مابقی سامان‌دهی می‌شوند هم‌چنین حضور دستگاه‌های فرهنگی در این مناطق باید به صورت پررنگ‌تری احساس شود.

در ادامه اقبال عباسی گفت: در سال‌های گذشته موارد فرهنگی به این صورت در حال تخریب نبود و برای تاثیر نپذیرفتن از گردشگران باید در روزهای تعطیل تیم‌های امر به معروف و نهی از منکر را تشدید کنیم کشف حجاب را جریمه کنیم، همان اندازه که برای جذب گردشگر هزینه می‌کنیم، هزینه‌ها را از مسافران دریافت کنیم و صرف ساخت اماکن فرهنگی در شهرستان شود.

کرونا باید به مسئله اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود

مجید شیرانی گفت: کل افراد مشکوک به کرونا در استان حدود ۳۹ هزار نفر بوده‌اند و ۱۲ هزار تست مثبت شده که حدود ۳۷.۷ درصد بود ولی به ۴۹.۵ درصد رسیده‌ایم که از تست هر دونفر یک نفر مثبت می‌باشد و حدود ۸۰ درصد بیماران سرپایی و مابقی بستری شده‌اند و تعداد فوتی‌های استان ۳۶۲ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: به لحاظ میزان فوت بروجن، فارسان و شهرکرد در صدر و شهرستان لردگان در آخر فاصله زیادی از سایر شهرستان‌ها دارد.

وی عنوان کرد: در ارایه خدمات سه سناریو طراحی شد، در شهرستان‌ها در صورت اشباع بیمارستان‌ها از خدمات دیگر کاسته ‌شود در سناریو شماره۲ با پرشدن بیمارستان‌های شهرکرد تعدادی به بیمارستان تامین اجتماعی منتقل شوند و اگر وارد سناریو شماره ۳ شویم باید قسمت عمده فعالیت‌هایمان از جمله مادر و کودک را تعطیل کنیم که در صورت تراکم زیاد از سایر بیمارستان‌ها استفاده خواهیم کرد.

شیرانی با اشاره به آسیب‌شناسی برخورد با کرونا در زمینه فرهنگی گفت: در برخورد با کرونا باید همدلانه و بدون حب و بغض برخورد کرد ما نتوانستیم کرونا را به مساله اجتماعی فرهنگی تبدیل کنیم مردم به کرونا به عنوان مشکل و دغدغه نگاه نمی‌کنند و برخوردهای متفاوتی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان توضیح داد: تغییر رفتار در مساله اجتماعی یا باید تبدیل به ارزش شود که نشد یا به پویش تبدیل شود، وجود کرونا در بین افراد باعث اضطراب و هراس اجتماعی می‌شود و مردم احساس بی‌پناهی و تنهایی می‌کنند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین نکونام گفت: همه باید عزم عمومی برای مقابله با این ویروس داشته باشیم وجود این ویروس امری بود که برای بشر غرورشکن بود و خداوند در سایه غرورشکنی بشر او را به فاز حرکت تکاملی سوق می‌دهد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول