اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ارتقای کیفیت آب شرب سنندج خط قرمز متولیان حوزه آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: ارتقای کیفیت آب مهمترین وظیفه و خط قرمز متولیان تامین آب شرب سالم به شهروندان است و باید بصورت اولویت در دستور کار قرار گیرد.

ارتقای کیفیت آب شرب سنندج خط قرمز متولیان حوزه آب است

مهندس کامران خرم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سنندج ضمن اشاره به اینکه تامین آب سالم و پایش و کنترل بهداشت آب شرب از وظایف ذاتی شرکت آب و فاضلاب استان است، اظهار داشت: نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی از زمان آبگیری تا محل مصرف بر عهده وزارت بهداشت است و این وظیفه در استان‌ها به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی محول شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت آب شرب شهر سنندج، گفت: کلیه متولیان تامین آب شرب سالم اعم از شرکت آب و فاضلاب استان، اداره‌کل شیلات، اداره‌کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان و دیگر ارگان‌های استان که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این امر دخیل هستند باید تمام تلاش خود را در این راستا بکار گیرند تا ضمن برخورداری مردم شهر سنندج از آب شرب پایدار، کیفیت آن نیز ارتقاء یابد.

باید فرایندهای تصفیه توسعه و بهینه سازی شود

وی با اشاره به اینکه عملیات توسعه و بهسازی خطوط انتقال، شبکه توزیع و تاسیسات آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب به منظور ارتقاء کیفیت و همچنین تامین و توزیع مطلوب آب شرب، باید در اولویت دستورکار قرار گیرد، افزود: بدلیل افزایش نیاز شرب سنندج و بالا بودن تلفات شبکه داخل شهر در حال حاضر تصفیه خانه با حداکثر ظرفیت در حال کار  است که باید فرایندهای تصفیه توسعه و بهینه سازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: آب شرب سنندج از مجرایی تامین می‌شود که با مجرای تامین آب کشاورزی مشترک بوده و لازم است شرکت آب و فاضلاب نسبت به ایجاد خط مستقل اقدام نماید.

خرم ضمن اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای کردستان در راستای حفاظت کیفی مخزن و ارتقای کیفیت آب شرب سنندج تاکنون اقداماتی انجام داده است، ابراز امیدواری کرد: با تکمیل و ساماندهی برنامه‌های در دست اقدام این شرکت و دستگاههای مربوطه دیگر در بالادست سد قشلاق، امید است با همکاری و همدلی متولیان امر، نسبت به رفع مشکل کیفیت آب شرب اهتمام ورزیده تا بیش از پیش در تحقق اهداف کیفیت آب ورودی به مخزن گام برداریم.

از اهداف تأسیس سد آزاد تأمین آب شرب سنندج است

وی بابیان اینکه سد آزاد از جمله سدهای استان کردستان بوده که احداث و بهره‌برداری آن توسط شرکت آب و نیرو صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تأسیس سد آزاد تأمین آب شرب سنندج است که ضرورت دارد سامانه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج در اولویت اجرا قرار گیرد و این شرکت نیز این مهم را از وزارت نیرو به صورت مستمر پیگیری کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان ورود فاضلاب و توسعه باغات سراب قامیش را از مشکلات مربوط به تغذیه‌گرایی سد قشلاق دانست و گفت: براساس قوانین وظیفه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان است.

خرم ضمن اشاره به اینکه نه تنها در سنندج بلکه در تمامی دنیا سدها و منابع آبی همیشه با تهدیداتی مواجه هستند و مقابله با این تهدیدات یک وظیفه فرابخشی است و صرفا از وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای ننیست، یادآور شد: مدیریت حوضه سدها باید توسط تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صورت گیرد چرا که در قانون برای تمامی دستگاه‌ها وظائفی تعریف شده است.

از صدور مجوز خانه باغ در بالا دست سد قشلاق خوداری شود

وی توسعه باغات و فعالیت‌های کشاورزی در حوضه‌های آبریز سدها را یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکل در تغذیه‌گرایی سدها عنوان کرد و افزود: در این راستا مکاتبات زیادی با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته تا از صدور مجوز خانه باغ در بالا دست سد قشلاق، خوداری شود و کنترل‌های لازم بر مصرف کود و سم در این حوضه‌ها صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص طرح‌های پرورش ماهی در بالادست سد قشلاق، عنوان کرد: این شرکت با توجه به دستورالعمل‌های موجود و قوانین مربوطه اعلام می‌نماید که تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح پرورش ماهی در بالادست سد صادر نشده و این قاعده نیز در سایر شهرستان‌هایی که سدها تامین کننده آب شرب آن شهرستان هستند، نیز مستثنی نیست. 

عده‌ای سودجو بصورت مخفیانه اقدام به رها سازی بچه ماهی در سد می‌کنند

کامران خرم با بیان اینکه متاسفانه مشاهده شده که عده‌ای سودجو بصورت شبانه و مخفیانه اقدام به رها سازی بچه ماهی در سد می نمایند، خاطرنشان کرد: وظیفه برخورد قانونی با این متخلفین و متجاوزین از وظایف اداره شیلات است و شرکت آب منطقه‌ای به دفعات مکرر مکاتباتی را با اداره شیلات در خصوص ممنوعیت این اقدام به عمل آورده و لازم است در این زمینه سازمان محیط زیست نیز علیه عوامل این کار اقدام قضایی نماید.

وی به ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب اشاره کرد و گفت: در متن این قانون صراحتاً درج گردیده که "آلوده ساختن آب ممنوع است، مسئولیت پیشگیری و ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول می شود.

مهندس خرم همچنین به وظایف و مسوولیت‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای پرداخت و تصریح کرد: انجام مطالعات لازم برای شناخت، توسعه و بهره‌برداری از منابع آب، تهیه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تأمین و عرضه آب (سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و انتقال آب)، مهندسی رودخانه و سواحل، کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی از جمله این وظایف است.

وی تهیه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تأمین و انتقال آب از محل اعتبارات ملی متناسب با توانمندی و ظرفیت اجرایی، فنی، نیروی انسانی، مدیریتی شرکت و با تشخیص وزارت نیرو و همچنین انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از افت منابع و جبران آب زیرزمینی در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب وزارت نیرو را از دیگر  وظایف شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از منابع آب در چارچوب سیاست‌ها، ضوابط و برنامه‌های مصوب وزارت نیرو، بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات و سازه‌های تأمین و عرضه آب و تولید انرژی برق آبی ایجاد شده و یا واگذار شده، تولید انرژی برق‌آبی با رعایت دستورالعمل‌های بهره‌برداری و تحت مدیریت مرکز ملی راهبری و پایش شبکه سراسری برق کشور (دیسپاچینگ) و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از آب نیز از دیگر وظایف شرکت آب منطقه‌ای است.

خرم در پایان تحویل آب مورد نیاز به مشترکان در بخش‌های مختلف مصرف بر اساس تعرفه‌های مصوب مراجع قانونی ذیربط و خرید خدمات از بخش غیردولتی برای انجام امور مطالعاتی، اجرائی، بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آب و سازه‌های آبی و انرژی برق‌آبی و خدمات مشترکان به منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و ارتقاء سطح خدمات و در نهایت شناسایی و تعیین مشخصات طرح‌های توسعه منابع آب، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، آبرسانی به صنایع و شهرها، مهندسی رودخانه‌ها و سواحل، تغذیه مصنوعی و انرژی برق‌آبی و بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات و سازه‌های آبی و برق‌آبی قابل اجرا با مشارکت مردم و بخش غیردولتی را از مسوولیت‌های شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول