اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

حل کامل مشکل آب در غرب تهران و پرند/ حق‌‌آبه کشاورزان تغییر نمی‌کند، اما باکیفیت‌ می‌شود

معاون وزیر نیرو گفت: تصفیه‌خانه ششم تهران سامانه‌ای برای آبرسانی به مناطق ۲۱، ۲۲، ۹، ۵، ۱۸ شهر تهران و شهر پرند است و با افتتاح آن در روزهای آینده مشکل تأمین این مناطق را به طور کامل حل می‌شود.

حل کامل مشکل آب در غرب تهران و پرند/ حق‌‌آبه کشاورزان تغییر نمی‌کند، اما باکیفیت‌ می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو ظهر امروز در بازدید از تصفیه‌خانه ششم تهران با بیان اینکه تصفیه‌خانه ششم تهران سومین تصفیه‌خانه بزرگ کشور است، اظهار کرد: تصفیه‌خانه ششم تهران که این هفته با دستور ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید سامانه‌ای برای آبرسانی به مناطق ۲۱، ۲۲، ۹، ۵، ۱۸ شهر تهران و شهر پرند است و در واقع آب حدود یک‌پنجم شهر تهران را تأمین می‌کند.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها در تهران یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب مصرف آب داشته باشیم که این سامانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن را تضمین خواهد کرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، درباره ویژگی‌های این طرح گفت: از ویژگی‌های این طرح انتقال آب به‌وسیله یک تونل ۳۰ کیلومتری از زیر سد کرج است که آب را مستقیما به تصفیه‌خانه می‌رساند و این آب پس از تصفیه به برخی از مناطق تهران و شهر پرند منتقل می‌شود. 

وی با بیان اینکه آب تصفیه شده در تصفیه‌خانه شماره شش یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های کشور است، تشریح کرد: آب تصفیه شده در این تصفیه‌خانه از نظر EC (میزان املاح موجود در آب) یک‌دوم متوسط EC آب شرب تهران و از نظر کدورت یک‌دهم کدورت آب تهران را دارد.

خامسی در خصوص فاز دوم پروژه تصفیه‌خانه ششم تهران، گفت: این پروژه در فاز اول که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد ۷ و نیم مترمکعب در ثانیه آب را تصفیه می‌کند و در فاز دوم ۷ و نیم مترمکعب دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

وی ادامه دارد: فاز دوم زمانی شروع خواهد شد که ما بتوانیم آب طالقان را به سد کرج منتقل کنیم که البته کار آن شروع شده است و به‌زودی پیمانکار و سرمایه‌گذار آن را فراخوان خواهیم کرد.

تصفیه خانه ششم تهران مشکل آب غرب تهران و پرند را حل می‌کند

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، با اشاره به مشکلات حال حاضر مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران و شهر پرند در حوزه تأمین آب، تصریح کرد: قطعاً تصفیه‌خانه ششم مشکل این مناطق را به طور کامل حل خواهد کرد.

وی درباره تأخیر ده‌ساله این پروژه گفت: این تأخیر علت دیگری جز کمبود اعتبار نداشته است اما شورای شهر فعلی تهران اعتبار خوبی برای این طرح اختصاص دادند که از طریق آب و فاضلاب تهران این اعتبار به پروژه تزریق شد و ما توانستیم ظرف این دو سال این پروژه را تکمیل کنیم.

خامسی مصرف کمتر از آب‌های زیرزمینی و کم شدن آلودگی آب در حین انتقال تا تصفیه‌خانه را از مزایای دیگر این طرح برشمرد و تشریح کرد: در حال حاضر در سال به‌صورت متوسط آب شهر تهران ۷۰ درصد از طریق آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و ظرف این دو سال که وضعیت آب سطحی بهتر شده است، مصرف آب زیرزمینی نیز ۵درصد کاهش یافته است.

وی افزود: قبلا آب از سد کرج از طریق رودخانه به تصفیه‌خانه می‌رسید، و این بدین معنا بود که آلودگی‌های زیادی در مسیر به آن وارد می‌شد و همیشه مشکلاتی را ایجاد می‌کرد اما در حال حاضر آب در مسیر بسته، ۳۰ کیلومتر منتقل می‌شود و به تصفیه‌خانه می‌رسد.

حق‌‌آبه کشاورزان تغییر نمی‌کند، اما باکیفیت‌ می‌شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو درباره حقابه کشاورزان در جنوب غرب تهران، گفت: کسانی که پیش‌تر حقابه داشته‌اند به همان منوال باقی خواهد بود و البته با آغاز به کار این طرح کیفیت آب آن‌ها نیز بهتر نیز خواهد شد. 

وی درباره پروژه فاضلاب تهران و فرایند پیشرفت آن، بیان کرد: حدود ۶۷۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب تهران اجرا شده است که حدود ۷۰ درصد پروژه است لکن این پیشرفت به‌صورت متوازن صورت نگرفته است و در برخی مناطق مشکلات جدی وجود دارد.

برای مثال منطقه ۲۲ شهر تهران اصلاً شبکه فاضلاب ندارد لکن با شهرداری، خصوصاً ساخت تصفیه‌خانه‌ها به توافقاتی رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود اگر تصفیه‌خانه فیروز بهرام هم امسال به نتیجه برسد، بخش عمده‌ای از مشکلات آب تهران حل خواهد شد.

خامسی درباره میزان بارندگی در پاییز امسال، گفت: میزان بارندگی از ابتدا مهر تاکنون نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است ولی میزان ورودی به سدها ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد ولی در مجموع من می‌توانم بگویم تفاوت چندانی با سال گذشته نداریم اما پاییزی کم آب و زمستانی پرآب را پیش‌بینی می‌کنیم.

افزایش قیمت آب شرب، با تصویب هیئت دولت صورت می‌گیرد که هفت درصد برای امسال بوده است و هیچ تغییری در هیچ زمانی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول