اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پربارشی؛ سهم 7 ماهه امسال در مازندران

معاون هواشناسی مازندران گفت: میزان بارش هفت ماه سال 99 در سطح استان مازندران نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود 8 درصد افزایش داشت.

پربارشی؛ سهم 7 ماهه امسال در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، از اهمیت بارش در دیار سرسبز و بارانی مازندران نمی‌توان گذشت و باید گفت مازندران هر چه از سرسبزی دارد از بارش‌هایش است.

سال زراعی از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می‌شود و باتوجه به اینکه پاییز پرباران‌ترین فصل سال است چشم امید کشاورزان به آسمان است که تا در روزهای پایانی زمستان و آغاز بهار وارد مزارع شوند.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: میانگین بارش یک ماهه سال زراعی جاری منتهی به مهر ۹۹ (براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور) ۶۶ میلی‌متر بوده که نسبت مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۷۷ میلی‌متر بوده ۱۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشت.

وی افزود: میانگین دمای هوای مهر ماه سال ۹۹ استان مازندران (براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران)، ۱۷.۵ درجه سانتی‌گراد بوده که نسبت به میانگین مشابه بلندمدت ۱.۲ درجه کاهش و نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱.۸ درجه سانتی‌گراد کاهش داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: میزان بارش هفت ماه سال ۹۹ در سطح استان مازندران(براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران) حدود ۳۴۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۸ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: براساس خروج‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه‌های آبان تا دی،میانگین بارش در ماه‌های آبان و آذر متمایل به کمتر از نرمال و برای دی ماه ۹۹ در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی یادآور شد: میانگین دمای هوا در آبان و آذر در محدوده نرمال، و در دی ماه ۱۳۹۹ تا یک درجه سلسیوس بیش از نرمال پیش‌‏بینی می‏‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان، در شرایط همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب صورت گیرد.

اسدی در پایان گفت: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول