اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فرصت‌‌ها و تهدید‌های افول آمریکا برای ایران از نگاه «ابوالفضل عمویی»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همایشی، به فرصت‌ها و تهدیدهایی اشاره کرد که ادامه روند افول آمریکا می‌تواند برای ایران از پی داشته باشد.

فرصت‌‌ها و تهدید‌های افول آمریکا برای ایران از نگاه «ابوالفضل عمویی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، «ابوالفضل عمویی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز (سه‌شنبه ۶ آبان) در همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحوّلات آینده» در این خصوص به ایراد سخنرانی پرداخت.

عمویی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این موضوع که بحث افول آمریکا در دوران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور کنونی این کشور تشدید پیدا کرده، گفت ترامپ مجموعه نشانه‌هایی از افول کشورش را به رخ کشیده است؛ از جمله نابرابری‌های نژادی و سیاست‌هایی که وی در قبال نظام آموزشی و اشتغال اتخاذ کرده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود افول آمریکا را هم فرصت و هم تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران دانست.

عمویی در این خصوص گفت: «اصل افول آمریکا برای ایران یک فرصت است ؛ یک فرصت بین‌المللی و یک فرصت منطقه‌ای.»

وی افزود از لحاظ بین‌المللی، ایران می‌تواند ایده‌ها و ظرفیت‌های خود را در جهان ارائه کند، مانند ایجاد تحول در نهاد‌های بین‌المللی که نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا در آنها زیاد است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت با پیشروی روند افول آمریکا، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند محدودیت‌های بین‌المللی را کاهش دهد.

عمویی افزود: «اگر روند افول آمریکا پیش رود، ما می‌توانیم شاهد همکاری بهتر جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های اروپایی باشیم؛ زیرا کشور‌های اروپایی برای ایجاد رابطه با ایران به روابط فراآتلانتیک (یعنی روابط خود با آمریکا) نگاه می‌کنند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به فرصتی که افول آمریکا در سطح منطقه برای ایران ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت، با طی شدن روند افول آمریکا، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند همکاری با همسایگان خود را تقویت کند و اندیشه انقلاب اسلامی را توسعه دهد.

وی افزود: «با روند افول آمریکا، باز‌یگری ایران در منطقه مشروعیت پیدا خواهد کرد و بخشی از تهدید رژیم صهیونیستی که در منطقه وجود دارد، با افول آمریکا می‌تواند کاهش پیدا کند.»

عمویی در ادامه صحبت‌های خود به تهدیداتی که افول آمریکا می‌تواند برای ایران در پی داشته باشد اشاره کرد و گفت: «افول آمریکا، برای این کشور ایجاد خلاء قدرت خواهد کرد و ایالات متحده برای پر کردن این خلاء سیاست‌های جایگزینی را در نظر خواهد گرفت که این سیاست‌ها می‌تواند تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.»

وی سیاست‌هایی مانند عادی‌سازی روابط سه کشور عربی با رژیم صهیونیستی و کاهش نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که دولت ترامپ در حال حاضر در منطقه اجرا کرده را از جمله این تهدیدات دانست.

گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی امروز، ششم آبان در لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا در ایران) برگزار شده و تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول